לפני 14 שנים עבדתי בבית ספר למוזיקה שהקים חבר, וכחלק מהניסיון להביא לבית הספר לקוחות חדשים, התחלתי להכיר את עולם קידום האתרים (SEO) ולנסות לבצע תהליך קידום בעצמי. במהלך העבודה הבנתי שזה תחום שיש בו פוטנציאל רב, והחלטתי ללמוד את הנושא ברצינות על מנת להתמקצע בו באמת.
בזמנו, כשנרשמתי ללימודים, הקורס היה ממוקד מאוד בקידום אתרים, עם מעט נגיעות בנושאי ה-PPC והרשתות חברתיות (ופייסבוק בפרט). אני יכול להגיד שהשתתפתי בקורסים נוספים בתחום, ואין לי ספק שהקורס של ג’קי היה הטוב מכולם. בקורס קידום האתרים קיבלתי את הידע הכי טוב ושימושי לצורכי עבודה בתחום ה-SEO.
התרשמתי במיוחד מהמחויבות של ג’קי סויקיס לתלמידים וללמידה שלהם – במהלך השיעורים הוא היה עוצר את ההרצאה על מנת לענות על שאלות של תלמידים, וזה היה מועיל מאוד. בנוסף, היו בקורס מבחנים ומטלות שעזרו לנו ללמוד ולהבין טוב יותר, בעיקר בזכות ג’קי, שהראה לכל תלמיד את הטעויות שלו במטלות הללו והסביר כיצד עושים זאת נכון.
מיד עם סיומו של הקורס, ג’קי עזר לי למצוא עבודה בתחום. התחלתי לעבוד בחברת קידום אתרים וקיבלתי מספר מאוד גדול של אתרים לקדם. בתוך כחודשיים כבר הגעתי לתוצאות טובות מאוד, ובשל כך מוניתי למנהל המחלקה. אני מודה שבתחילה כלל לא תכננתי להיות מקדם אתרים, אבל ההצלחה הובילה אותי לכיוון הזה וזה התחום שבו אני עובד עד היום. העזרה של ג’קי במציאת עבודה הייתה מאוד משמעותית ובהחלט עזרה לי להתחיל להשתלב בעולם ה-SEO. הרגשתי שהוא סומך עליי ומאמין בי וזה נתן לי ביטחון רב. עד היום אני שומר על קשר עם ג’קי, מתייעץ ומדבר אתו על נושאים רבים. אני מרגיש שהוא הרבה יותר ממורה בשבילי.
לאחר תקופה, עברתי לעבוד בחברת הדקה ה-90, שהיא חברה גדולה מאוד שיש לה מהלכים עסקיים גדולים ומבנה ארגוני ביורוקרטי וקשה. רציתי לעבוד בחברה שבה הקול שלי יישמע ויהיה משמעותי, שיקשיבו לי ושאני לא אהיה רק בורג קטן במערכת גדולה מאוד, ולכן עברתי לעבוד בחברת קידום גדולה ולאחר מכן זומנתי לראיון לתפקיד מנהל מחלקת SEO בחברת A2Z, שאותו עברתי בהצלחה. במהלך ניהול המחלקה ביצעתי עם עמיתיי שינויים רבים וחשובים שתרמו לעבודתה, ובמקביל נתקלתי באתגרים בניהול עובדים שעמם למדתי להתמודד בכוחות עצמי ובהתבסס על קריאה ולמידה של הנושא. במסגרת תפקידי הייתי אחראי על צוות של מקדמי אתרים, אך לעתים קרובות הייתי צריך להתערב בעבודתם ולעזור להם לבצעה בהצלחה.
אחר כך עברתי לעבוד באתר weekend, ושם אני מרגיש שצמחתי מאוד. בעבודה קשה ויסודית הצלחתי להציג עליות עקביות בדירוגי האתר בגוגל (מ-50 ביטויים במקום ראשון ל-260 ביטויים במקום הראשון ו-580 ביטויים בדף התוצאות הראשון). הבנתי שחשוב לבחון לעומק מה המשתמש באמת מחפש כשהוא נכנס לדף. אם למשל הוא מחפש חנות נעליים לילדים, הוא ככל הנראה רוצה לדעת אילו סוגי נעליים יש לילדים, של אילו מותגים, האם אפשר להזמין אונליין, מהן אפשרויות התשלום, מה עושים אם צריך להחליף את המוצר וכו’. אלו הדברים שאנחנו צריכים לחשוב עליהם במטרה לתת לגולש את המידע שהוא מחפש ורוצה לראות. כדאי לבנות מעין תסריט – אמא לילדים שאוהבים להשתולל ורוצה נעליים שקל לנקות, אבא לילד שאוהב ספורט ורוצה נעליים שמתאימות לכך וכו’. חשוב לעשות לגולשים חיים קלים ולתת להם את המידע שהם מחפשים בצורה פשוטה ונגישה, כך שהם לא יצטרכו לחפש את המידע במקום אחר ולא יתקשו לעבור לשלב הבא תהליך הרכישה באתר.
עולם קידום האתרים הוא עולם מורכב שדורש ידע והבנה רבים מאוד. בעלי אתרים רבים אינם מבינים עד כמה כל פעולה קטנה שנעשית באתר היא משמעותית, למשל שינוי תגיות טייטל וכו’, וככל שעוברות השנים, הנושא אף הופך מורכב יותר. בעלי אתרים לא מודעים לעדכונים של גוגל, להנחיות חדשות ולשינויים בתחום – ובדיוק בשביל זה נחוץ מקדם אתרים מקצועי.
אני מאמין כי בתחום ה-SEO חובה לעשות קורס, אלא אם למנהל יש זמן לשבת וללמד עובד את כל התחום באופן אישי, וזה כמעט ולא קורה. חשוב להדגיש כי הקורס הוא רק ההתחלה – הידע מהקורס הוא הכרחי לתחילת העבודה ולהבנה בסיסית של השפה המקצועית, אך יש להמשיך ללמוד כל הזמן. היו לי עובדים שלמדו בקורסים אחרים, לא של סאו סימפל, ואני הרגשתי שהידע שלהם היה חסר לעתים. על כן, אין זה מפתיע שכאשר אני נשאל בנושא, אני תמיד ממליץ לאנשים על הקורס של ג’קי.
תחום קידום האתרים מתאים למי שמעריך תחומים שמשתנים כל יום. העולם הזה משתנה כל הזמן ומתאפיין בדינמיות רבה מאוד. כל הזמן יש עדכונים של גוגל ושינויים אחרים שדורשים ממקדמי האתרים להתעדכן ולעקוב אחר השינויים באופן שוטף, והיתרון בסופו של דבר יהיה בידי אלו שממשיכים ללמוד ולהבין את השינויים האלה.
בנוסף, דרושות לעוסקים בתחום יצירתיות ועמידות, מוכנות לעבוד קשה ולהתאמץ. מקדם טוב צריך תמיד לחשוב כיצד אפשר לשפר את האתר ואת אסטרטגיית הקידום שלו, עליו לעבוד מול מתכנתים ולהבין על מה הם מדברים. אני מאמין שהיום מקדם אתרים חייב להבין היטב את נושא התכנות, לדבר היטב את השפה ולעקוב אחר העבודה של המתכנת. ולסיכום, אני מאמין כי חשוב מאוד לאהוב את התחום, ליהנות מהתהליך ומהעבודה הקשה, כי מי שלא ייהנה – לא יצליח להחזיק מעמד לאורך שנים.