קידום אתרים ואופטימיזציה של דפי האתר – צעדים לעריכת ניסוי

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
איך מעצבים אתר? אם אתם הבעלים היחידים של האתר, האתר יעוצב עפ"י טעמכם האישי. אם אתם עובדים בחברה גדולה, קרוב לוודאי כי יתכנס צוות ובהחלטה משותפת יאושר העיצוב, או ע"י אנשי הגרפיקה וכד'.

איך מעצבים אתר? אם אתם הבעלים היחידים של האתר, האתר יעוצב עפ”י טעמכם האישי. אם אתם עובדים בחברה גדולה, קרוב לוודאי כי יתכנס צוות ובהחלטה משותפת יאושר העיצוב, או ע”י אנשי הגרפיקה וכד’. זה בסופו של דבר טעמו האישי של המעצב או בעל האתר ולא של הגולשים. או שקלעתם או שלא. האם מה שנבחר מתאים למירב הלקוחות? לא תנסו, לא תדעו.

לחלקו הראשון של המאמר – קידום אתרים ואופטימיזצייה של דפי האתר 1/3

כלי האופטימיזצייה של גוגל – איך מתחילים?

צעדים ראשונים:

ניתן למצוא את הכלי Google WebsiteOptimizer גם בממשק האדוורדס בלשונית: כלים – כלי האופטימיזציה של אתרים.

יש להירשם לניסוי, להסכים לתנאים ולהתחיל – בוחרים עמוד באתר, מסמנים אותו ומשגרים. לנוחיותכם, מציע הכלי שירות גם בשפה העברית. תקבלו קוד אותו תתבקשו לשתול בדפים הרלוונטיים. מה שקורה זה שמוצגות אפשרויות שונות לגולשים, והכלי בודק את ההשפעה על התנהגותם. לאחר זמן מה נאספים די נתונים, המוצגים בממשק של גוגל, ועל פיהם ניתן לבחור את הוורסיה המוצלחת ביותר. בסיום הניסוי הראשון, ניתן להמשיך עם הגרסה המוצלחת ביותר מול גרסאות חדשות ולבחור מביניהן את הטובה ביותר וכן הלאה וכן הלאה, עד שתגיעו ליחסי המרה של 100%…

2 אפשרויות לניסוי:

ניסוי A/B – השוואה בין התפקוד של גרסאות שונות לחלוטין של אותו דף

השתמשו בה אם יש באפשרותכם לפרסם דף חדש לבדיקה מול דף קיים או אם אתם מעוניינים לבדוק פריסה חדשה / מראה כללי של העמוד.

ניסוי רב וריאציות – השוואה בין התפקוד של וריאציות תוכן במיקומים מרובים באותו דף

מתאים לדפים בעלי יותר מאלף צפיות בשבוע או כשברצונכם לנסות שינויי תוכן מרובים בחלקים שונים של הדף בו”ז.

כלי האופטימיזצייה – איך זה עובד?

בכל דף שנבדק שוכן קוד. יש 4 סקריפטים שונים: לפיקוח, למעקב, ליחסי המרה ולהגדרת הקטע הנבדק.

מבקר מגיע לאתר ומבקש לצפות בדף מסוים. גוגל מזהה את הדף המסומן לבדיקה. הוא רואה כי ישנם 20 דפים שונים הנבדקים בניסוי ומחליט להציג לגולש את ורסיה מספר 7. אם הגולש ביצע רכישה והגיע לדף תודה – זה נרשם. אם אותו גולש ישוב לדף, העוגיה תזוהה (בהנחה שהמבקר לא מחק אותו…) והוא ירשם כמבקר חוזר.

6 אפשרויות אופטימיזצייה:

A/B השיטה הקלאסית. מתאים לביצוע הניסוי הראשון. מתאים לבדיקת תצוגות שונות של הדף כמו תמונה אחת בהשוואה לארבע תמונות קטנות, שינוי מיקום כותרות וכד’. לוקח רק מספר דקות לשגר ניסוי כזה. אתם זקוקים לשתי גרסאות שונות לפחות של דפים וכמובן לתנועה באתר… ללא גולשים לא תצליחו לאסוף נתונים. אם אין גולשים, זה הזמן לשקול ברצינות יתרה שירות מקצועי של קידום אתרים…

The Classic Multivariateמתאים למי שמחפש וריאציות מנצחות חדשות. לוקחים דף וגוזרים אותו לאזורים שונים ובודקים (כמו לגו). זה לוקח יותר זמן לאסוף תוצאות ולקבל נתונים.

The Split Pathמנתבים את A/B לשני נתיבים שונים.

The Multi Page Multivarateאופטימיזצייה של נתיב קנייה. נניח ובאתר כלשהו יש נתיב של 3 דפים המובילים עגלת קנייה עד למצב הרכישה. ניתן לערוך ניסוי על פרמטרים שונים בדף לאורך 3 דפי מסלול הרכישה ולבדוק מה עובד הכי טוב. לדוגמא: תמונה של עגלת קניות בהשוואה לחותמת אמינות ובהשוואה למשלוחים חינם בשילוב כפתור קנייה. הניסוי מאפשר לבדוק מקטעים שונים בדף עד לקבלת הנתיב האופטימאלי לאורך שלושת דפי הקנייה.

The Lingerבניסוי זה אין יחסי המרה מוגדרים מראש אותם מבקשים לבדוק אלא לדוגמא, סרטון וידאו או מצגת פלאש שרוצים כי המבקרים יצפו בו. המטרה כאן היא להשאיר את הגולש זמן ממושך יותר בדף. מתאים למשל למצבים בהם מעוניינים לבנות מותג ופחות מוטרדים ממכירה מיידית של מוצר. יחסי ההמרה יכולים להיות גבוהים יותר גם אם תנועת הגולשים לא גדלה. אם יש תוכן מסויים שחשוב לכם שהגולשים יראו, תרצו לדעת אם הכותרת יעילה או לא. בניסוי זה התוצאות יחסית מהירות מכיוון שמתייגים רק דף אחד. אפשר להמשיך ולבדוק עוד ועוד פרמטרים בדף. לאחר בחירת הכותרת המוצלחת ביותר, ניתן לבצע אופטימיזצייה לפעולות נוספות. מה אתם רוצים שייעשה עכשיו? הרשמה לניוזלטר? השארת פרטים? מילוי טופס? וכן הלאה.

To Do Anythingכאן המטרה יכולה להיות כל פעולה שהיא, העיקר שהגולשים יישארו באתר: צפייה בסרטון, שליחת טופס, רכישת מוצר.

  • ביצוע אופטימיזציה ושימוש בכלי האופטימיזצייה מבוסס על ניתוח נתונים באנליטיקס. הרעיון הוא להביא את קהל היעד הנכון לאתר, ואז להביא הרבה ממנו ולהזמין אותו לבצע פעולות באתר. הצבתם לעצמכם יעדים אך שיעור ההצלחה נמוך? זה המקום לבדוק כיצד משפרים תוצאות, כיצד מגדילים מספרים, כיצד הופכים הפסד לרווח וכד’.
  • אתם צריכים תמיד לדעת מהם יחסי ההמרה שלכם, לביצוע ניסוי ביעילות.
  • חשוב לזהות את הדף שפוגע בכם הכי הרבה – זה יהיה הדף עליו תבקשו לערוך ניסויים.
  • הרעיון של Google WebsiteOptimizer הוא לסייע בידיכם להביא את קהל היעד הרלוונטי, לנתח ולמדוד נתונים, לבחון גרסאות שונות ולמצוא ורסייה מנצחת עד לקבלת שיעור המרה 100%.

לחלקו האחרון של המאמר – קידום אתרים ואופטימיזצייה סיכום 3/3