אחת מן השאלות שאנו בסאו סימפל נשאלים לא אחת היא “האם כדאי ליצור קישורים יוצאים מהאתר שלנו לאתרים אחרים?” התשובה לכך אינה חד משמעית, אך ניתן להגיד באופן כללי כי יצירת קישורים יוצאים מהאתר שלנו אל אתרים אחרים, ובעיקר לאתרים סמכותיים במיוחד, עשויה להועיל במקרים מסוימים למאמצי ה-SEO שלנו. עם זאת, קישורים יוצאים מעין אלו עלולים לחשוף את הגולשים באתר שלנו לסיכוני אבטחה ופרטיות, וחשוב להתייחס לכך ברצינות רבה.
במאמר זה ברצוננו לדון בשלוש תגיות HTML לקישורים יוצאים שחשוב שתכירו. כל אחת מהתגיות הללו משמשת לצורך מעט שונה, ויש להשתמש בהן בחוכמה ובזהירות, בשילובים שונים לפי החלטתכם:
תגית nofollow
התגית הראשונה שכדאי להכיר היא תגית nofollow, הנמצאת בשימוש כבר כמעט 20 שנה, משנת 2005. על פי גוגל, יש להשתמש בתגית זו כאשר אנו מקשרים לדף אינטרנט חיצוני (באתר אחר), אך איננו רוצים להביע כל סוג של תמיכה בו (בתוכן המופיע בו, בכותבים שלו וכו’) או להעביר לו מיץ קישורים מהאתר שלנו. למעשה, קישור עם nofollow יעביר את הגולש ללא כל הפרעה אל הדף המקושר, אך גוגל עצמה לא תסרוק אותו ולא תעניק את הקרדיט עליו לאתר המקושר.
שימוש חשוב נוסף בתגית nofollow הוא לסימון קישורים “למטרות רווח”, כלומר קישורים למודעות פרסומת, קישורי אפיליאציה ועוד הקיימים באתר שלנו. בכך ניתן להגן על האתר שלנו מפני הגדרתו כ”ספאמי” על ידי גוגל.
כך נראה הקוד של nofollow:
rel=”nofollow”
באופן כללי ניתן לומר כי כמעט כל קישור היוצא מהאתר שלנו צריך לקבל תגית nofollow, אך עדיין כדאי להתייחס בנפרד לכל קישור ולהחליט מהי המדיניות הנכונה בנוגע אליו.
תגית noopener
התגית noopener משמשת למעשה כאמצעי הגנה על בטיחות הגולשים באתר שלנו, בנוסף לתגית blank הוותיקה, המגדירה פתיחה של הקישור החיצוני בלשונית נפרדת בדפדפן.
ברבים מן המקרים, נרצה ליצור מצב שכאשר הגולש באתר שלנו לוחץ על קישור לאתר אחר, הוא עדיין לא יעזוב את האתר שלנו. שימוש בתגית blank מאפשר בדיוק את זה – הקישור ייפתח בלשונית נפרדת, והדף באתר שלנו שממנו הקליקו על הקישור, יישאר פתוח בלשונית שלו כך שניתן יהיה לשוב אליו בקלות. הקוד של תגית ה-blank נראה כך:
target=”_blank”
בעבר, תגית זו נחשבה להגנה מספקת על בטיחות הגולשים, אך אין זה כך בהכרח. קיימת סכנה שהדף שאליו קישרנו “ישתלט” על הדף המקשר באתר שלנו ויגרום לגולש לסיכוני אבטחה משמעותיים. מדובר בשיטת פישינג מוכרת, שבה בזמן שהגולש עבר ללשונית של הדף המקושר, מבוצעת השתלטות על הלשונית הקודמת והחלפתה בהעתק מזויף, כך שלעתים הוא יידרש בשובו אל הדף לבצע הרשמה חוזרת על מנת להתחבר אליו מחדש, ובפועל הוא ימצא עצמו מוסר את פרטיו האישיים לגורמים זרים, שהוא אינו מכיר ואינו מודע להם.
על מנת להבטיח בצורה טובה יותר כי ניסיונות פישינג כאלו לא יוכלו להיות מופעלים על הקישורים היוצאים מן האתר שלנו, מומלץ היום לצרף לתגית blank את התגית noopener, המונעת מהדף המקושר להשתלט על הדף המקשר. התגית נראית כך בקוד:
rel=”noopener”
כעת, כאשר שתי התגיות מוצמדות לקישור היוצא מהאתר שלנו, אנחנו יכולים להיות בטוחים כי הקישור לא רק ייפתח בלשונית חדשה, אלא גם לא יאפשר לגורמים זדוניים לפגוע בגולשים שלנו, במידה רבה של ודאות. חשוב לציין כי היום רוב הדפדפנים יודעים להעניק הגנה טובה מפני שיטת הפישינג הזאת, אך עדיין כדאי לנו היות זהירים ולא לקחת סיכונים מיותרים.
תגית noreferrer
התגית האחרונה שבה נדון במאמר זה היא תגית noreferrer, המשמשת לשיפור רמת הפרטיות של הגולשים באתר שלנו. בפועל, כאשר תגית זו מוצמדת לקישור היוצא מהאתר שלנו לאתר אחר, בעליו של האתר המקושר לא יוכל לראות בדוחות האנליטיקס שלו את הקישור שלנו והוא לא יוכל לדעת מנין הגיעו הגולשים שלחצו על הקישור. בקוד, התגית נראית כך:
rel=”noreferrer”
חשוב להדגיש כי קישורים עם תגית noreferrer נסרקים על ידי גוגל ומעבירים מיץ קישורים לדף המקושר (אלא אם הוגדרה תגית nofollow כמובן). על אף זאת, בנתוני האנליטיקס של האתר המקושר, הקישור מהאתר שלנו לא יופיע תחת Referral ולא ניתן יהיה לזהות אותו, אלא הוא יופיע תחת Direct. באופן זה, אנו מספקים לגולשי האתר שלנו הגנה על פרטיותם, שכן לא ניתן יהיה לדעת מאיזה אתר הם הגיעו.
כיצד משתמשים בתגיות הללו בקישורים יוצאים?
ניתן לשלב את התגיות בצורות שונות על מנת לספק לגולשים שלכם הגנה טובה על בטיחותם ופרטיותם. כפי שכבר כתבנו, מומלץ להשתמש בתגית nofollow כמעט בכל קישור היוצא מהאתר שלנו, אלא אם כן חשוב לנו להראות תמיכה בדף ולהעביר לו מיץ קישורים. תגית noopener בשילוב עם תגית blank מומלצות גם כן ליישום על כל קישור יוצא, שכן כך אנו משאירים את הגולש באתר שלנו לצד פתיחת הקישור בחלונית חדשה, וגם שומרים על בטיחותו. אין בתגיות אלו משום פגיעה כלשהי במאמצי ה-SEO של האתר.
לגבי תגית noreferrer המצב דומה, אך בהבדלים קטנים. גם תגית זו מומלצת ליישום בקישורים היוצאים מהאתר שלנו, והיא אינה צפויה לפגוע במאמצי ה-SEO שלנו, אך חשוב לזכור כי עשויה להיות לכך השפעה מסוימת שהיא אינה רצויה דווקא: כאשר האתרים המקושרים אינם יודעים כי האתר שלנו הוא זה המקשר אליהם, אנחנו פוגעים במידה מסוימת בניסיון שלנו ליצור יחסי קישורים טובים עמם. אם הם לא יראו שאנו מקשרים אליהם, סביר פחות שהם יקשרו אלינו בחזרה. על כן כדאי לשקול היטב את השימוש בתגית זו ולבחון כל מקרה לגופו.
והערה קטנה לסיום – השימוש בתגיות אלו כפי שהסברנו רלוונטי רק לקישורים יוצאים. לא מומלץ להשתמש בתגיות הללו בקישורים פנימיים באתר שלנו, אלא במקרים מיוחדים שדורשים זאת.
אז עכשיו תורכם. בדקו את הקישורים היוצאים מהאתר שלכם וודאו כי אתם מעניקים הן לגולשים שלכם הן לאתר שלכם את מטריית ההגנה הטובה ביותר. ואם אתם זקוקים לעזרה, אתם מוזמנים לפנות לחברת קידום אתרים מקצועית שתסייע לכם בכך.