כאנשי קידום אתרים אורגני וכבעלי אתרים, אתם בוודאי מחפשים כל דרך לשפר את עבודת האופטימיזציה שלכם ולהביא את האתרים שאתם מקדמים להישגים הטובים ביותר. ציון האיכות שמעניקה גוגל לכל דף אינטרנט משפיע על הדירוגים שאליו יגיע אותו הדף בדפי התוצאות של מנוע החיפוש, ועל מנת להתברג במיקומים המובילים, חשוב להתייחס אליו בתשומת לב.
ההנחיות של גוגל למדרגי איכות האתרים האנושיים שלה משתנות ומתעדכנות מעת לעת, והן מספקות לנו מידע רב ערך על הפרמטרים שגוגל בודקת בדף אינטרנט ועל רמת חשיבותם ל-SEO. ישנם פקטורים המשפיעים ישירות על דירוגי האתר וכאלו שאינם משפיעים עליו ישירות, אך בהחלט חשוב להתייחס גם אליהם. אחד מן הפקטורים הללו הוא E-E-A-T, שההנחיות של גוגל לגביו התעדכנו לפני כחצי שנה, וכדאי מאוד שתכירו אותו היטב ותיישמו את ההנחיות בנוגע אליו באתרים שתחת ניהולכם או קידומכם.
מהו E-E-A-T?
E-E-A-T הן ראשי התיבות של המילים “ניסיון”, “מומחיות”, “סמכות” ו”אמינות” (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness). פקטור זה הוא חלק מהנחיות האיכות של גוגל, ועל אף שהוא אינו פקטור דירוגים ישיר, הוא כן משפיע על הנכונות של גוגל להציג את הדף לגולשים במיקומים בולטים ועל הנכונות של הגולשים לבצע באתר פעולות כגון רכישות או השארת פרטים אישיים, ומכאן חשיבותו הרבה ל-SEO.
על פי ההנחיות שלה, ניתן להבין כי גוגל בוחנת דפי אינטרנט על סמך המהימנות שלהם, המהימנות של כותב התוכן שלהם והמהימנות של האתר שבו הם נמצאים. הנחיות אלו מתעדכנות לאורך השנים, כאשר בעדכון האחרון, שהתרחש בחודש דצמבר 2022, הוסיפה גוגל לפקטור ה-E-A-T משנת 2014 (מומחיות, סמכות ואמינות) את ה-E המייצגת “ניסיון”.
חשוב לזכור כי ההנחיות הללו עשויות להשתנות מעט בין סוגי דפי אינטרנט שונים – הדרישות מדף פורום, למשל, יהיו שונות מהדרישות מדף המציג ערך אנציקלופדי, והדרישות מדף העוסק בנושא של רפואה יהיו שונות מהדרישות מדף העוסק בנושא של צילום – ובהקשר זה כדאי להכיר את המושג YMYL.
מהו YMYL?
YMYL הן ראשי התיבות של המילים “הכסף שלך או החיים שלך” והן מתייחסות לדפי אינטרנט העוסקים בנושאים שעשויים להשפיע באופן ישיר על בריאותם, בטיחותם, מצבם הכלכלי ומצבם הנפשי של הגולש, של אנשים בסביבתו או של קבוצות אחרות בחברה. מכיוון שגוגל אינה רוצה לחשוף את הגולשים למידע שעלול לפגוע בהם או באחרים, נדרשים דפים כאלו להציג רמה גבוהה במיוחד של E-E-A-T, אם ברצונם לקבל חשיפה אורגנית משמעותית בדפי התוצאות. בין הנושאים הנכללים ב-YMYL ניתן למנות נושאים רפואיים ופיננסיים, חדשות, הנחיות בטיחות ועוד.
נציג כעת את הרכיבים של E-E-A-T ואת חשיבותם:
Experience – ניסיון
רכיב ה-Experience (ניסיון) הוא הרכיב האחרון שנוסף לפקטור E-E-A-T ממש לאחרונה, וייתכן כי אחת מהסיבות לקיומו היא הרצון להתמודד עם תוכן שנכתב על ידי בינה מלאכותית ולהבחין בין תכנים כאלו לבין תכנים שנכתבו על ידי בני אדם. בהנחיות המעודכנות, מבקשת גוגל ממדרגי האיכות שלה לבחון עד כמה ליוצר התוכן בדף האינטרנט יש ניסיון אישי ומעשי בנושא שעליו הוא כותב. היא מסבירה כי סוגים רבים של דפים נחשבים לאמינים ואיכותיים כאשר הם נכתבים על ידי כותבים בעלי ניסיון אישי רב בנושא.
ההיגיון הוא פשוט – אם נקרא, למשל, ביקורת מוצר שנכתבה על ידי משתמש אמיתי באותו המוצר, המידע שנקבל והתובנות שנוכל להפיק יהיו טובות לעין שיעור בהשוואה לביקורת שנכתבה על ידי אדם (או מכונה) שמעולם לא התנסו במוצר בעצמם. על פי אותו ההיגיון, גם גוגל מנחה את מדרגי האיכות שלה לבחון את כותב הדף ולגלות עד כמה הוא כותב מניסיון אישי אמיתי, וככל שיתברר כי הוא אכן בעל ניסיון רלוונטי לנושא הכתיבה – כך יעלה ציון ה-E-E-A-T של הדף.
מה עושים ב-SEO?
על מנת להציג באופן ברור את הניסיון של כותב הדף, כדאי לשמור על סגנון כתיבה אישי, רצוי בגוף ראשון, ולתאר חוויות חיים ואנקדוטות הרלוונטיות לנושא. דעתנות עשויה לתרום אף היא, שכן בשונה מהבינה המלאכותית, כותבים אנושיים מסוגלים להביע דעה אישית, מוצקה ומקורית על דברים. גם תמונות וסרטונים מקוריים יכולים להבהיר היטב את הניסיון של הכותב בתחום כתיבתו.
Expertise – מומחיות
Expertise (מומחיות) היא הרכיב השני של E-E-A-T והיא מתייחסת למומחיות של כותב התוכן בדף בנושא שעליו הוא כותב. מדרגי האיכות של גוגל נדרשים לשאול עד כמה לכותב התוכן יש הידע או הכישורים המתאימים לכתיבה על הנושא, כך שהתוצאה אכן תהיה איכותית ושימושית לקוראים. חשוב לזכור כי מומחיות היא רכיב חשוב במגוון גדול של נושאים, אך היא משתנה בהתאם לנושא, כאשר בתחומים מסוימים, ובעיקר בתחומי YMYL, הדרישות של גוגל למומחיות גבוהים יותר מאשר בתחומים אחרים.
מה עושים ב-SEO?
כאשר אתם יוצרים תוכן לדף, חשבו היטב על נושא הדף ועל רמת המומחיות הנדרשת על מנת לכתוב אותו בצורה הטובה והאמינה ביותר. בהתאם לכך, בחרו את הכותב המתאים לדף והקפידו להציג בצורה ברורה את תחומי המומחיות שלו, לכתוב לו ביוגרפיה קצרה ואולי אף להציג כמה מן ההסמכות שלו בתחום, כך שגם גוגל וגם הגולשים יזהו בקלות כי מדובר בכותב שהוא מומחה לנושא.
Authoritativeness – סמכות
הרכיב השלישי ב-E-E-A-T הוא רכיב ה-Authoritativeness (סמכות), המתייחס למידת הסמכותיות של כותב התוכן ושל האתר שבו התוכן מפורסם בתחום שבו עוסק הדף. הסמכותיות של הכותב נגזרת במידה רבה מן המוניטין שיש לו בתחום שבו הוא עוסק ומהשיח עליו ברחבי הרשת. בחלק מהתחומים, ובעיקר בתחומים של YMYL, ישנה חשיבות רבה יותר לסמכותיות של הכותב, למשל בנושאים רפואיים או פיננסיים, אך למעשה בכל תחום נמדדת הסמכותיות של הכותב ביחס לתחום שלו.
אם למשל אנו מחפשים מידע על טכניקות נכונות לגלישה על סקייטבורד, כותב סמכותי יהיה אדם מוכר בעולם הסקייטבורד, כזה שאולי זכה בפרסים בתחרויות, שכותבים עליו באתרים אחרים ושנחשב לדמות לחיקוי. מצד שני, כאשר נחפש מידע על משכנתא, נתייחס לכותב כסמכותי אם הוא איש מקצוע נחשב ומוערך, בעל תארים והסמכות רשמיות בתחום הבנקאי ושיש לו מוניטין טוב ברשת. גם האתר שבו מפורסם התוכן משפיע על רכיב הסמכות, כאשר אתרים אמינים ומקצועיים המקפידים על מידע מדויק ואיכותי ייחשבו כסמכותיים יותר מאתרים אחרים באותו התחום.
מה עושים ב-SEO?
שאלו את עצמכם האם זה האתר הראשון שאליו הייתם פונים על מנת לקבל את המידע שאתם צריכים? האם הוא בעל הסמכות הגדולה ביותר להעניק מידע אמין בנושא? נסו לקבל קישורים לדף מאתרים סמכותיים, כך שגוגל תבין שהם מכירים בסמכות שלנו.
Trustworthiness – אמינות
Trustworthiness (אמינות) היא הרכיב החשוב ביותר ב-E-E-A-T והיא מתייחסת לכותב התוכן, לתוכן עצמו ולאתר שבו הוא נמצא. ישנם גורמים שונים שמשפיעים על רכיב זה, ובהם המוניטין של הכותב, הדיוק במידע המובא בתוכן, רמת האבטחה והשקיפות של האתר ועוד, וכמובן שבנושאי YMYL הדרישות גבוהות יותר.
שימו לב כי בעדכון האחרון, שבה גוגל והדגישה את החשיבות של רכיב האמינות של הדף. לטענתה, אם רכיב זה יקבל ציון גרוע, ציונים טובים ברכיבים האחרים לא יעזרו לדף לקבל ציון E-E-A-T מספק.
מה עושים ב-SEO?
קודם כול, מוודאים שהמידע באתר שלנו שקוף ונהיר: פרטי יצירת קשר נכונים ומדויקים, תיאור אישי לכל כותב, אבטחה גבוהה של פרטי גולשים ועסקאות אשראי, ביקורות אמינות ועוד. בנוסף, יש לוודא כי הכותב שלנו אינו נחשב לאדם שאינו אמין ושאין לו מוניטין שלילי ברשת. לבסוף, יש לוודא כי התוכן הוא נכון ומדויק, שכן טעויות עובדתיות ומידע שאינו מדויק יפגעו בציון האמינות שלו. כדאי גם לקשר לאתרים אמינים בתחום על מנת לחזק את אמינות המידע בדף, ולצד זאת, לפעול לכך שאתרים אמינים יצביעו על האתר שלנו כבעל אמינות גבוהה.
חפיפה בין רכיבי ה-E-E-A-T בדפי YMYL ואחרים
כאשר אנחנו מתייחסים בנפרד לכל אחד מרכיבי ה-E-E-A-T, חשוב לזכור כי לעתים הם עשויים מעט לחפוף זה את זה או אולי אפילו להיראות כסותרים זה את זה. ואכן, אם נבחן תחומים שונים, נראה כי בכל אחד מהם נדרשות רמות שונות של כל אחד מהרכיבים, ולעתים אחד מהם יהיה חשוב מהאחרים.
כפי שכבר כתבנו, בדפים העוסקים בנושאי YMYL, גוגל שמה דגש מיוחד על ציון E-E-A-T גבוה שיבטיח את מהימנות המידע הנמסר בהם. בדפים אלו גוגל תרצה לרוב לראות כותבים בעלי מומחיות לנושא, שיכולים לתת עצות ומידע מקצועיים ואיכותיים לקוראים. למשל, בדף העוסק בטיפול למחלה קשה, יידרש רופא מומחה לנושא על מנת שהדף יעמוד בדרישת המומחיות של גוגל. עם זאת, הגולשים עשויים בהחלט למצוא תועלת גם בקריאת דפי אינטרנט שבהם התוכן נכתב על ידי אנשים שיש להם ניסיון אישי רב בנושא, ולאו דווקא מומחיות. למשל, אדם שמתמודד עם מחלה קשה ומחפש מזור לנפשו, עשוי לשאוב השראה ועידוד מקריאת סיפור אישי של אדם שניצח את המחלה.
המשמעות היא שבחלק מהמקרים רכיב הניסיון עשוי לגבור על רכיב המומחיות, ולהיפך. מדרגי האיכות של גוגל נדרשים להבחין בין סוגי התוכן הללו ולהעריך אותם בהתאם לכך, כך שייתכן מתן ציון E-E-A-T גבוה גם לדף YMYL שלא נכתב בידי מומחה אך כן נכתב על ידי אדם שיש לו ניסיון אישי משמעותי. כל זאת, כמובן, בתנאי שהדף הוא אמין ושהמידע המובא בו תואם את הקונצנזוס בתחום.
באופן כללי, בכל דף אינטרנט, בין שהוא YMYL או אינו, חשוב להבחין בין Experience (ניסיון), Expertise (מומחיות) ו-Authoritativeness (סמכותיות) ולהבין כי לעתים תתקיים חפיפה ביניהם. כך למשל, מומחה לנושא יכול להיות איש מקצוע מרובה תארים והכשרות או אדם שצבר מומחיות כתוצאה מניסיון רב-שנים בתחום מסוים. בדומה לכך, אדם עשוי להיות בעל סמכות בקהילה מסוימת בשל המומחיות שלו וההכשרה האקדמית שלו, בעוד אדם אחר עשוי להיות בעל סמכות בקהילה אחרת בשל הניסיון רב השנים שלו בפעילות שטח. על מנת להחליט נכון, פשוט שאלו את עצמכם – אם אני מחפש מידע בנושא מסוים, איזה תוכן אני רוצה לקרוא? איזה כותב לדעתי יכול לתת לי את התשובה הטובה ביותר? ואיזה אתר הוא האתר המתאים ביותר לענות על השאלה הזו? התשובה לכך תאפשר לכם ליצור את התוכן הנכון לדף שלכם.
עוד כמה טיפים חשובים
בהנחיות המעודכנות של גוגל למדרגי האיכות שלה, היא מציגה כמה שאלות חשובות שעליהם לענות עליהן ומראי מקום שבהם ימצאו את המידע הנדרש. השתמשו בשאלות אלו על מנת לוודא כי הדף שלכם יקבל ציון E-E-A-T מצוין:
מה אומרים על עצמם האתר והכותבים שלו – הסתכלו בדף האודות של האתר או בדף הפרופיל של כותב התוכן. האם האתר וכותב התוכן הם מקור אמין למידע בנושא זה?
מה אומרים אחרים על האתר והכותבים שלו – חפשו ביקורות חיצוניות עצמאיות עליהם, הפניות אליהם ואזכורים שלהם, כתבות בעיתונות עליהם ומקורות מידע מוסמכים אחרים המתייחסים אליהם. האם יש הוכחות עצמאיות ומהימנות שהאתר או הכותב שלו הם בעלי ניסיון, מומחיות, סמכות ואמינות? האם יש הוכחות עצמאיות ומהימנות שהאתר או הכותב שלו אינם אמינים?
מה ניתן ללמוד מהדף עצמו, כולל מהתוכן שלו ומאזורים כגון תגובות וביקורות – בחלק מסוגי הדפים, רמת הניסיון והמומחיות של הכותב תבוא לידי ביטוי ברור בתוכן הדף עצמו. אילו הוכחות אתם יכולים למצוא לכך באמצעות בחינה של תוכן הדף? לדוגמה, תוכלו לזהות כי מישהו הוא מומחה בעיצוב שיער כאשר תצפו בסרטון וידאו שלו בפעולה (בעת עיצוב השיער של מישהו) או כאשר תקראו את התגובות שנכתבו בדף על ידי הקוראים ויכולות להעיד על רמת המומחיות שלו.
מילים אחרונות
במאמר זה סקרנו בפירוט את ההנחיות האחרונות של גוגל למדרגי איכות האתרים שלה בנושאים של E-E-A-T ו-YMYL, והסברנו כיצד ניתן להשתמש בהנחיות אלו על מנת לשפר את האתר שלכם ואת ציון האיכות שלו. ניסיון, מומחיות, סמכות ואמינות – כל אלו הם גורמים שחשוב ליישם היטב באתר שלכם, במיוחד אם הוא עוסק בנושאי YMYL. אז “היכנסו לראש” של גוגל ובחנו היטב את האתר שלכם על פי הפרמטרים הללו – ככל הנראה תמצאו נקודות רבות לשיפור, בדרך לציון האיכות המושלם.