חוויית משתמש כסיגנל לקביעת דירוגים

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
גוגל הודיעה על עדכון לאלגוריתם החיפוש שלה, שבמסגרתו יוגדר סיגנל חדש "חוויית משתמש", שצפוי להשפיע על דירוגי האתר. כיצד תיערכו לעדכון? קראו כאן

באפריל השנה הודיעה גוגל כי באמצע חודש יוני יתחיל להיכנס לתוקפו עדכון חדש לאלגוריתם החיפוש שלה, שצפוי להסתיים בחודש אוגוסט. בשלב זה עדיין איננו יודעים כיצד ייראה העדכון בפועל, מתי הוא יגיע לישראל ועד כמה הוא ישפיע על דירוגי האתרים, אך חשוב להיערך אליו ולהבין כבר עכשיו כיצד עלינו, כמקדמי אתרים, להתמודד אתו.

הודעה של גוגל על עדכון חוויית משתמש

על פי ההצהרות של גוגל, במסגרת העדכון יוגדר סיגנל חדש, שנקרא “חוויית משתמש”. סיגנל זה ישפיע על דירוגי האתרים והוא מאחד כמה סיגנלים ופרמטרים קיימים, שחלקם מוגדרים כיום כמדדי חוויית משתמש בסיסיים. הסיגנל החדש יושפע מהפרמטרים הבאים:

תאימות למובייל

גלישה בטוחה

פרוטוקול אבטחה

הימנעות ממודעות ביניים מטרידות

זמן הטעינה של התוכן העיקרי בדף

השהייה לאחר קלט ראשוני

יציבות ויזואלית

שלושת האחרונים הם ה-WEB Vitals – הפרמטרים החדשים שבהם נעסוק במאמר זה.

 

לפני שנסביר מהם הפרמטרים החדשים וכיצד בודקים ומשפרים אותם, כדאי להבהיר כמה מושגים חשובים ורלוונטיים ולהציג כמה כלים שימושיים:

אזור התצוגה – Viewport

אזור התצוגה הוא האזור בדף הנגלה לגולש. אזורי התצוגה משתנים בהתאם לגודל המסכים. אתר המותאם אוטומטית לאזורי תצוגה שונים נקרא אתר רספונסיבי.

נתוני שטח – Field Data

גוגל אוספת מידע מגלישה של משתמשי כרום, ממוצע משוקלל של 28 הימים האחרונים. ניתן גם לקבל ציון ממוצע לכל דפי האתר בדומיין ב-Origin Summary. ברבים מן האתרים בישראל, אין מספיק נתוני שטח ולכן ניתן לצפות רק בממוצע דפי האתר.

המדדים המוצגים בנתוני השטח (ובממוצע דפי האתר) מבוססים על מספר הצפיות בדפים ב-28 הימים האחרונים – אם 75% מהצפיות של הגולשים היו תקינות (חוויית גלישה טובה), הציון יהיה תקין, ואם המספר נמוך מ-75%, הוא יהיה לא תקין.

pagespeed insights tool

PageSpeed Insights

כלי לניתוח זמני התגובה של דפי האתר, העושה שימוש בנתוני מעבדה ובנתוני שטח. בכלי תוכלו למצוא רשימת שיפורים למיטוב הביצועים ולהשתמש בו גם בדפדפנים אחרים מלבד כרום.

כלי lighthouse של גוגל

Lighthouse

כלי לניתוח זמני התגובה, רמת ה-SEO, חוויית הגלישה ומדדים נוספים של דפי האתר, הנמצא בדפדפן הכרום תחת “כלים עבור מפתחים” (DevTools). הכלי עושה שימוש בנתוני מעבדה בלבד ותוכלו למצוא בו רשימת שיפורים למיטוב הביצועים.

כלים חדשים בכלי מנהל האתרים של גוגל

כלים חדשים ב- Google Search Console

לכלי Google Search Console נוספו שני כלים: “איכות פעילות הדפים” ו”דוח ה-Web Vitals הבסיסיים”. הראשון מספק תמונה כללית של חוויית המשתמש באתר – בעיות אבטחה, HTTPS, נוחות השימוש בניידים ודוח ה-Web Vitals הבסיסיים – והשני מספק תמונה כללית על מספר הדפים באתר שיש בהם בעיות של חוויית משתמש איטית, בהתבסס על נתוני השטח.

 
אם כן, כיצד בודקים אם דפי האתר שלנו עומדים בהצלחה במבחני חוויית המשתמש של גוגל?

מבצעים בדיקה לדף באמצעות הכלי PageSpeed Insights ומסתכלים על תוצאת המובייל.

מבצעים בדיקה לדף באמצעות הכלי Lighthouse בדפדפן כרום. כדאי לבצע את הבדיקה בחלון גלישה בסתר, שכן כך הדפדפן אינו משתמש בנתוני המטמון שכבר קיימים בו, באופן המשפיע על התוצאות המתקבלות בכלי. מחוללים דוח בעבור מכשירי מובייל.

מידע מהכלי pagespeed insights

כעת אנו יכולים לראות את ציוני המדדים של הדף הנבדק, וחשוב מכך, את הצבע שלהם. הציונים עשויים להשתנות מעט בכל בדיקה, בשל הבדלים בביצועי המחשבים שבהם מתבצעת הבדיקה, הדפדפן שבו משתמשים והתוספים שהוא כולל, תוכנות ההגנה במחשב ותוכנות שעובדות ברקע, גרסאות שונות של ה-Lighthouse, הבדלים בנתוני השטח המנותחים ב-28 הימים האחרונים, ניתובי רשת שונים, תכנים משתנים ועוד. בכל מקרה, מה שחשוב באמת הוא שהצבע יישאר ירוק, כלומר תקין.

 
אז מהם הפרמטרים החדשים של חוויית המשתמש ומהי משמעותם?

הימנעות ממודעות ביניים מטרידות

זהו אינו פרמטר חדש, אך הוא נכלל בסיגנל החדש וחשוב להכירו. מדובר בפופ-אפים ובמודעות שאינם עומדים בהנחיות של גוגל – כאלו שקשה לסגור אותן, שמכסות את כל הדף ועוד. גוגל הציגה את הנושא כבר בשנת 2016, אך נראה כי היא עצמה אינה מקפידה לאכוף אותו על אתרי אינטרנט. ייתכן כי העדכון הצפוי יביא עמו את השינוי.

LCP

זמן הטעינה של התוכן העיקרי בדף – LCP (Largest Contentful Paint)

משך הזמן הנדרש להצגת רכיב התוכן הגדול ביותר, הנראה באזור התצוגה, החל מהרגע שהגולש שלח בקשה. גוגל מגדירה זמן טעינה טוב כנמוך מ-2.5 שניות (ירוק), בין 2.5 שניות ל-4 שניות הוא נחשב טעון שיפור (צהוב), ומעל 4 שניות הוא גרוע (אדום). ב-Lighthouse תוכלו לראות את ציון הדף ולגלות מהו התוכן העיקרי בדף שאליו גוגל מתייחסת (תמונה, תוכן, רכיב עיצוב או כל דבר אחר).

FID

השהיה לאחר קלט ראשוני – FID (First Input Delay)

הזמן שעובר מרגע האינטראקציה הראשונית של הגולש עם הדף ועד לרגע שבו הדפדפן מגיב לאינטראקציה – לחיצה על קישור או כפתור בדף למשל. לא ניתן למדוד פרמטר זה בתנאי מעבדה אלא בתנאי שטח בלבד, וזאת מכיוון שכל אחד מהגולשים מבצע אינטראקציה שונה עם הדף (וחלקם לא יבצעו כל אינטראקציה), כך שלא ניתן למדוד את משכה שלא בהתבסס על חוויות הגולשים עצמם. מכאן תוכלו להבין כי את המידע לגבי פרמטר זה לא נוכל למצוא ב-Lighthouse אלא ב- PageSpeed Insights בלבד.

עם זאת, כאשר לאתר אין די נתוני שטח, הפרמטר FID כלל לא יוצג בכלי. במקרה זה נשתמש בפרמטר אחר, שכן מופיע – TBT (Total Blocking Time) – המשקף את הזמן שבו הגולש “נחסם” לפעילות בשל עבודה שמבצע הדפדפן במהלך טעינת הדף. פרמטר זה אמנם אינו זהה ל-FID, אך יש ביניהם קורלציה – אם נשפר את הראשון, ככל הנראה גם השני יציג שיפור.

CLS

יציבות ויזואלית – CLS (Cumulative Layout Shift)

פרמטר המודד את יציבות האלמנטים בדף. גוגל קובעת שתזוזה של מרכיבים בדף בזמן שהמשתמש מנסה ליצור איתם אינטראקציה יוצרת חוויית משתמש שלילית, ועל כן היא מודדת את סך כל התוצאות הנפרדות של מידת התזוזות בפריסת הדף עבור כל תזוזה בפריסת הדף, שמתרחשת במהלך משך החיים של הדף. אם לא נצפו תזוזות בלתי צפויות כאלו, הציון יהיה אפס, שהוא הציון האופטימלי, וכל תזוזה תעלה את הציון ולמעשה תוריד את ציון הכללי של חוויית המשתמש בדף.

 

הטיפים שלנו לשיפור מדדי חוויית המשתמש של דפי האתר:

מתחילים בדף הבית ובדפים המקודמים ואז עוברים לטפל בתבניות באתר על פי מספר הדפים בכל אחת מהן.

כדאי מאוד לעבוד עם מתכנת מקצועי שיודע מה הוא עושה, במיוחד כשמדובר באתרי וורדפרס.

ישנם לא מעט שיפורים שניתן לבצע גם ללא עזרת מתכנת, כגון דחיסת תמונות, הוספת תגיות ALT, טיפול בבאנרים קופצים ועוד.

מהזול ליקר – עוברים על כל הרשימה ומטפלים קודם בדברים “הזולים” ביותר, שכן לעתים שיפור “זול” יקפיץ את הציון בעוד ששיפור “יקר” כמעט ולא ישפיע.

שימו לב, לא כל מדד המסומן באדום באחד מן הכלים אכן מהווה מכשול מהותי – הפעילו שיקול דעת.

 

המאמר מבוסס על וובינר שנערך בהנחייתו של ג’קי סויקיס בתאריך 19.5.21.

אם לא השתתפתם בוובינר, תוכלו לצפות בו בעלות סמלית כאן.

ואם השתתפתם בוובינר ואתם רוצים להיזכר, לחצו כאן.

מומלצים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
דילוג לתוכן