כאנשי קידום אתרים, מתכנתים ובעלי אתרים, חשוב לכם תמיד להיות מעודכנים בחדשות אחרונות ולהכיר היטב את כל אותם פרמטרים שעשויים להשפיע על הישגי האתר שלכם. לאחרונה הודיעה גוגל על שינוי באחד מן הפרמטרים המשפיעים על הערכת חוויית המשתמש בדף אינטרנט, וייתכן כי זה יהיה רלוונטי מאוד לאתר שלכם.
מהם מדדי חווית המשתמש של גוגל?
כפי שהסברנו לעומק במאמר זה, סיגנל “חוויית משתמש” של גוגל משפיע היום על דירוגי האתרים והוא מאחד רשימה של פרמטרים, שחלקם מוגדרים כיום כמדדי חוויית משתמש בסיסיים. בין הפרמטרים המרכזיים המשפיעים על הסיגנל ניתן למנות: פרוטוקול אבטחה, גלישה בטוחה, תאימות למובייל, זמן הטעינה של התוכן העיקרי בדף, יציבות ויזואלית והשהייה לאחר קלט ראשוני (FID).
הפרמטר האחרון, FID, הוא הסיבה לכתיבת מאמר זה, שכן לאחרונה הודיעה גוגל כי הוא צפוי לצאת משימוש בחודש מרץ 2024 ולהיות מוחלף על ידי פרמטר חדש, הנקרא INP, שאותו כדאי מאוד שנלמד להכיר.
מה זה FID?
הפרמטר של השהיה לאחר קלט ראשוני – FID (First Input Delay) – מודד את הזמן שעובר מהרגע שבו הגולש ביצע את האינטראקציה הראשונית עם הדף ועד לרגע שבו הדפדפן הגיב לאינטראקציה זו בצורה תקינה, כאשר אינטראקציה מוגדרת כפעולה שמבצע הגולש בדף, כגון לחיצה על קישור או על כפתור הנמצאים בדף. את המידע לגבי פרמטר זה יכולנו למצוא בכלי PageSpeed Insights.
מה זה INP?
הפרמטר של תגובה לאחר לחיצה – INP (Interaction to Next Paint) – הוא הפרמטר שיחליף בקרוב את הפרמטר FID, ואפשר לומר שהוא די דומה לו. גוגל מסבירה כי מכיוון שרוב זמן השהייה של הגולשים בדף הוא לאחר שהדף נטען, יש חשיבות רבה לבחינת רמת התגובתיות הכללית והמלאה של הדף לאורך כל מחזור החיים של הגולש בתוכו. כלומר, יש לבחון לא רק כמה מהר הדף נטען, אלא גם כמה מהר הוא מגיב לפעולות שונות שמבצע בו הגולש בכל זמן השהייה בו, או במילים אחרות, כמה מהר מציג הדפדפן תגובה חזותית המעידה כי הלחיצה הניבה את התוצאה הרצויה (הוספת מוצר לסל, פתיחת תמונה ועוד).
למעשה, גוגל מנסה לטפל בנושא מוכר, שעשוי לעצבן גולשים רבים, והוא בא לידי ביטוי ברכיבים בדף שאינם מגיבים במהירות הרצויה, בצורה תקינה או אפילו גורמים ל”תקיעה” של הדף, כך שהוא יפסיק להגיב. אם למשל אתם מנסים לפתוח אזור תוכן מוסתר בדף, והוא נפתח בצורה לא תקינה או נסגר מיד כך שלא ניתן לקרוא אותו, זו בעיה בתגובה לאחר לחיצה. דוגמאות אחרות יכולות להיות סרטון שלא מצליח לעבוד ו”תוקע” את כל הדף, גלריית תמונות שנפתחת באיטיות רבה מדי, מחשבונים המוטמעים בדף ואינם מגיבים היטב ועוד ועוד.
חשוב להדגיש כי דפים מסוגים שונים מכילים כמויות משתנות של אינטראקציות אפשריות לגולשים – דפי מאמרים, למשל, יכללו לרוב פחות אינטראקציות מדפים מורכבים יותר, כמו דפי משחק אינטראקטיביים שבהם מתרחשות פעולות רבות על ידי הגולש, כאשר כל לחיצה צריכה ליצור תגובה מיידית.
ציון ה-INP שגוגל נותנת לדף מבוסס על בחינת זמן התגובה האמיתי (בשטח) של כל האינטראקציות הקיימות בדף, והוא מודד את זמן ההשהיה הארוך ביותר בדף. כלומר, אם בוצעו בדף כמה אינטראקציות שונות, ציון ה-INP יציג את זמן ההשהיה של האינטראקציה האיטית ביותר מביניהן, כך שכל האחרות יהיו מעט מהירות ממנה או שוות לה. שימו לב כי גוגל טוענת כי במקרים מסוימים היא עשויה להתעלם מאינטראקציה המציגה תגובה חריגה על מנת שלא לעוות את התוצאות, אך היא אינה מפרטת מעבר לכך.
אם כן, מהו ציון INP טוב? ובכן, לפי גוגל, ציון INP טוב הוא ציון הנמוך מ-200 מילי-שניות (ms), כאשר ציון בין 200 ל-500 הוא כזה הדורש שיפור. ציון הגבוה מ-500 הוא כבר ציון גרוע, הדורש טיפול דחוף יותר.
מהי משמעות השינוי וכיצד נתכונן אליו?
ההבדל העיקרי בין המדד FID למדד INP הוא ש-FID בודק רק את האינטראקציה הראשונה בדף ואילו INP בודק את כל האינטראקציות בדף, ובצורה מדויקת הרבה יותר. זהו ככל הנראה ההסבר להחלטתה של גוגל להחליף בין המדדים בקרוב. לאור זאת, עליכם להיות מודעים לשינוי, לקרוא בצורה נכונה את הנתונים החדשים ולזהות הזדמנויות לשיפור התגובתיות של דפי האתר שלכם.
המדד החדש יופיע בכלים Google Search Console ו-PageSpeed Insights והוא יאפשר לכם לנטר באופן שוטף את מצב דפי האתר שלכם ולטפל בכל הדורש שיפור.
אז בדקו מהו מצב ה-INP בדפי האתרים שלכם ונסו לשפר אותו, במידת הצורך ובגבול הסביר, כמובן. לטיפים נוספים מגוגל לשיפור מדד ה-INP של האתר, הקליקו כאן.