פרקים :
- כוח הגוגל (1/4)
- כוח הגוגל – מזרע לעץ אלון חזק ומרשים (2/4)
- כוח הגוגל – איך מתחילים ? (3/4)
- כוח הגוגל – אז כמה מרוויח גוגל ? (4/4)
מזרע לעץ אלון חזק ומרשים – (חלק 2 מתוך 4)
בחלק הקודם דיברנו על תאגיד הענק גוגל ועל המימדים העצומים שאליו הוא הגיע כיום, שאלנו את השאלה מה אנחנו יכולים ללמוד בעצם מאותם יזמים בעלי חזון שיצרו את החברה ובחלק הקרוב נתאר איך הכל התחיל, את הרגעים הקשים ונצפה במספר דוגמאות שאפשר לעבוד איתן.
לארי וסרגיי לא חיפשו להקים עסק משל עצמם. הם רצו למכור את הטכנולוגיה שלהם, אבל למזלם הרב, אף אחד לא רצה לקנות אותה מהם. תקראו לזה צירוף מקרים אבל אני בכל מקרה לא מאמין בצירופי מקרים.
בשנת 1998 הם החליטו לפתוח עסק אחרי שזכו למימון של 100000$ מאדם בשם אנדי בכטושליים,
אחד מהמייסדים של חברת sun Microsystems.
חודש מאוחר יותר גוגל פתחה את חשבון הבנק הראשון שלה, ושכרה את העובד הראשון בחברה, קרייג סילברסטיין. באותה נקודת זמן, גוגל הייתה למעשה כקליפת השום (שום כלום) בעולם החברות. לא היה לה מודל עסקי, ולא סרגיי או לארי ידעו או תיכננו אחד. כל מה שהיה להם זה PR וכמה שרתים.
עצרו שנייה.
תחזרו רגע לנקודת זמן מסוימת שבה הייתם ממש בטוחים במשהו, ולא היה לכם שמץ של מושג איך אתם מגיעים לשם. ידעתם שאתם בסופו של דבר תגיעו לשם בזכות התעוזה שלכם אבל לא היה לכם מושג קלוש מאיפה להתחיל או איך תעשו את זה. המחר תמיד היה נראה מסתורי ולא ידוע ורק שאלה צורמת אחת קיננה במוחכם – ” נו מה עכשיו ?” אבל הייתם בטוחים בעצמכם ומוכנים להמר על כל היכולות שלכם כדי להשיג את אותו דבר.
האם אתם מצליחים להיזכר בזמן כזה ? לכולנו היו רגעים כאלו. אני בטוח שיש לכם זיכרונות זכורים היטב מרגעים שכאלו. ולכל מי שמכם קורא עכשיו את המאמר ומרגיש חזק שהוא רוצה להגשים משהו,
לדוגמא אני תמיד ידעתי שאני רוצה לעסוק בתחום קידום אתרים, ולא ידעתי איך, מאיפה מתחילים , מה עושים ? ובכן אני יכול רק להגיד לכם שזה לא משנה מה אתם מחליטים לעשות בין אם זה קידום אתרים או מכירת תכשיטים באינטרנט. הצעד המשמעותי ביותר הוא לעבור ממחשבות למעשים !
זה בדיוק מה שקרה ללארי פייג’ וסרגי בין ! לא הייתה להם שום וודאות, אבל המייסדים האמיצים החליטו לסכן את הכל ולהסתמך על היכולות שלהם והם עשו מהלך, הם לקחו צעד, הסתכנו. זהו הזמן עבור כולנו לשחרר את החששות שלנו והדאגות שלנו וללכת על מה שאנחנו רוצים ובענק !
גוגל תמיד תהיה הדוגמה , ב “ה” הידיעה.
רק אחרי שנה נוספת של חוסר וודאות והתקדמות לא ידועה (תזכרו אין עדיין שום מודל עסקי, יש חופן של משקיעים מלאי תקווה על כף המאזניים) הניב הזרע הקטן את הנבט הראשון שלו, 25 מיליון דולר ממשקיעים. זה אמנם נתן להם אחריות מאוד גדולה, אבל עדיין אין תוצאות…
בשנת 1999 גוגל השיקה לראשונה פרסומות מילים ראשונות (במקום באנרים שהיו נהוגים באותה תקופה) לצד תוצאות חיפוש, אך לא היה מודל של PPC או התאמת המודעות אלא פשוט פורסמו מודעות אקראיות לצד התוצאות.
“זה לא ממש ייצר הכנסה מי יודע מה …” – סרגיי בין.
כתוצאה מכך הם החליטו להוציא את פרויקט הפרסומות לגורם חיצוני, לחברת double click, אבל שוב “צירוף מקרים” משונה התרחש, התפוצצה בועת הטכנולוגיה הגדולה בשנת 2000, אז שותפות הייתה מחוץ ללקסיקון. זה מצחיק בחיים שתמיד נקודות מפנה חשובות בד”כ מופיעות בעקבות צירופי מקרים מוזרים.
אני יכול להגיד על עצמי שתמיד מתי שזרמתי בדרכי אל עבר מטרה כלשהיא נוצרו נסיבות שאפשרו לדברים לקרות. יש משפט שלמדתי ואני רוצה לחלוק אותו עמכם הקוראים,“היקום מריע למעשים” פשוטו כמשמעו , לא מדובר במשפט קוסמי על החלל החיצון, זה מאוד פשוט !
לסיכום – רוב הפרויקטים שאנחנו מכירים כיום כפרויקטים מצליחים התחילו ממעט מאוד אם בכלל ובעזרת נחישות ונסיונות חוזרים שוב ושוב יצרו תוצאות. בחלק הבא ניגש לשלב המעשי, איך מתחילים ? מה עושים כדי להתחיל ? כל זאת בחלק הבא.