מחקר מילות מפתח – לא בכלים אוטומטיים

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
המרחק בין בדיקת מילים למחקר מילים מעמיק רב מאוד. במאמר זה אנו רוצים להציג כמה נקודות שצריכות להילקח בחשבון בעת ביצוע מחקר מעמיק כזה, נקודות שהכלים האוטומטיים לא מסוגלים להתחשב בהן, ובנוסף להציג לכם את האופן שבו אנו מארגנים את המידע הקשור למילות המפתח באמצעות מערכת Web CEO.

ראשיתו של תהליך קידום האתר הוא במחקר מילות מפתח איכותי. כפי שנראה בהמשך, מחקר כזה דורש משאבים רבים ועלותו גבוהה מאוד, דבר שאינו עומד בקנה אחד עם לקוחות המשלמים ריטיינר נמוך (פחות מ-3000 ₪ לחודש). בכדי לגשר על הפער, מקדמי אתרים משתמשים בכלים אוטומטיים האוספים נתונים בדרכים שונות ו”מקלים” את עבודת “המחקר”.

ישנם כלי מחקר איכותיים שעלות השימוש בהם גבוהה מאוד (אלפי דולרים בחודש) וישנם כאלה שעלותם החודשית נמוכה (מאות דולרים בודדים בחודש). אין זה משנה באיזה כלי בחרתם, בכל מקרה, עיבוד התוצאות הסופי, הסקת המסקנות ובחירת המילים לקידום צריכים להתבצע על ידי מומחים בתחום ולא על ידי הכלים. בקורס קידום האתרים שלנו המתקיים במכללת ג’ון ברייס בתל אביב אנו מלמדים כיצד לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק בהיקף של 16 שעות לימוד, כך שיהיה זה בלתי אפשרי לסכם את הכול במאמר אחד.

הכלים האוטומטיים יחסכו זמן בבדיקת מילים ואף יציגו את הנתונים בצבעים ובגרפים מרשימים, אולם המרחק בין בדיקת מילים למחקר מילים מעמיק רב מאוד. במאמר זה אנו רוצים להציג כמה נקודות שצריכות להילקח בחשבון בעת ביצוע מחקר מעמיק כזה, נקודות שהכלים האוטומטיים לא מסוגלים להתחשב בהן, ובנוסף להציג לכם את האופן שבו אנו מארגנים את המידע הקשור למילות המפתח באמצעות Web CEO.

חשיבה מחוץ לקופסה

אחד מהתוצרים החשובים ביותר של מחקר מילות המפתח הוא גילוי ביטויים איכותיים שההשקעה הנדרשת לקידומם קטנה באופן משמעותי מפוטנציאל הכנסתם בפועל. ביטויים אלו הם נדירים ומחייבים חשיבה מחוץ לקופסה.

לפניכם דוגמה להמחשה בלבד: חברה המשווקת קורס סקיפרים מתחרה בחברות נוספות בתחום על מילים כגון קורס משיטי יאכטות, קורס סקיפרים וכו’. חשיבה מחוץ לקופסה יכולה להוביל אותנו לקדם ביטויים אחרים, הקשורים למנעמי החיים, שעלות קידומם האורגנית תהיה משמעותית נמוכה יותר ושימשכו גברים מבוססים העוברים את משבר גיל ה-40.

כאשר מאה מקדמי אתרים מבצעים מחקר מילות מפתח באותו נושא ובמיקוד זהה, תוך שימוש באותו כלי אוטומטי, הם יקבלו תוצאות דומות מאוד. כפי שאתם בוודאי מבינים, בדרך זו אף אחד מהם לא ימצא רעיונות למילים “מחוץ לקופסה” וסביר להניח שהמילים שייבחרו לקידום יהיו דומות לאלו שבחרו עוד מאה אחרים.

התמודדות עם קהלי יעד מצומצמים

אחת מהמגבלות של הכלים האוטומטיים היא הקושי להתמודד עם קהלי יעד ממוקדים ומצומצמים, בדומה לקהל במדינתנו הקטנה. השפה העברית ומספר הגולשים המועט יחסית מקשים על המערכות לספק מידע אמין. אחת לתקופה אנחנו נחשפים להצהרות שונות המגיעות ממפתחי הכלים על כך שמאגר המילים בכלים אלו גדל, דבר המחזק את טענתנו כי בסופו של דבר המילים שתקבלו משימוש בכלי הן אותן המילים שאחרים כבר בדקו או בחרו, והן ממש לא “מחוץ לקופסה”. בנוסף, בחלק מהכלים ריבוי מחקרים באותו נושא יוצר מראית עין של עניין גובר בו וזה עלול לגרום לעיוות התוצאות. על כן אין כלי אוטומטי שיכול להחליף את שיקול דעתו של מקדם האתרים.

הבנה סמנטית

מנועי החיפוש מנסים לזהות קשרים סמנטיים בין ביטויים שונים ולספק לגולש תוצאות רלוונטיות לשאילתת החיפוש שביצע. ואולם כרגע למנועי החיפוש אין עדיין מענה הולם לנושא, במיוחד במדינות שבהן שפות ייחודיות כמו עברית, שם ההבנה הסמנטית אינה מלאה, בלשון המעטה. על כן עלינו לוודא כי המילים שאנו בוחרים לקידום אכן מובנות על ידי מנועי החיפוש באותו האופן שבו אנו מבינים אותן ולא להשאיר זאת לכלי אוטומטי זה או אחר.

היגיון בריא

כלים שונים יכולים לתת לנו מידע רב, אך בבחירת המילים הנכונות לקידום אין תחליף להיגיון הבריא. לדוגמה, בכל כלי שנבדוק נקבל נתוני חיפוש גבוהים מאוד למילים כמו “צימר” או “חתונה”. עם זאת, התמקדות במילים אלה לקידום תהיה בחירה לא חכמה, שכן אנשים לא מחפשים “חתונה”, אלא “רעיונות לחתונה מקורית” או “חתונה בטבע” וכד’. מילה כמו “חתונה” יכולה להיות רלוונטית רק לפורטלים גדולים המפרסמים נותני שירות בתחום החתונות ומוכרים שטחי פרסום. פורטלים אלו יכולים להציג את הדירוג הגבוה שלהם במילה זו לצורך שיווקם והגדלת הכנסותיהם בהתבסס על כך שנותני השירותים מסתנוורים משטות זו. מכיוון שלאף כלי אוטומטי אין היגיון בריא, עלינו לסמוך על ההיגיון שלנו בבואנו לקבל החלטה.

אתרים ממוקדים

אם נבחן את דפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש נוכל לראות שבעבור חלק מהביטויים, רבים מהאתרים המדורגים בדף הראשון עוסקים בנושא זה בלבד (אתרים ממוקדים) ובעבור ביטויים אחרים המצב הפוך. לכך יש השפעה רבה על מאמצי הקידום שלנו, שכן אתר שאינו ממוקד יתקשה להתברג גבוה בעבור מילת חיפוש שרוב האתרים המדורגים בעבורה הם ממוקדים. אם האתר שאנחנו מקדמים הוא בעל סמכות גבוהה נוכל להכניסו לדף התוצאות הראשון גם אם הוא אינו ממוקד, אך אתרים שאינם נהנים מסמכות כזו יתקשו להתברג בדפי התוצאות הראשונים. הדבר אינו בלתי אפשרי, אך העלות תהיה גבוהה מאוד ולא תתאים לאתרים רבים בארץ.

על כן, מחקר מילות המפתח צריך לכלול בדיקה של תוצאות החיפוש בעבור הביטוי וזיהוי האתרים הממוקדים והלא-ממוקדים המוצגים בדף התוצאות הראשון. כך נדע עד כמה יהיה קשה לאתר שאנו מקדמים (בין אם הוא ממוקד ובין אם לא) להתברג ביניהם, והבנה כזאת אינה יכולה להתקבל על ידי כלים אוטומטיים אלא רק על ידנו.

מגמות חיפוש

מחקר מילות מפתח איכותי מחייב גם התייחסות לחיפושים עונתיים. עסקים דוגמת צימרים, אולמות אירועים ומיזוג אוויר הם עסקים עונתיים, שנפחי החיפוש בתחום שלהם משתנים בין מועדים שונים בשנה – חגים, עונות השנה וכו’. על כן חשוב להתייחס לנתונים אלו בבואנו להמליץ לבעל האתר על מילות מפתח. למשל, ידוע לנו שאוגוסט הוא אחד מהחודשים שאנשים נופשים בו יותר מחודשים אחרים, אך בדיקה תגלה כי רבות מההזמנות לחופשות באוגוסט מתבצעות חודשים קודם וכי במדינות שונות ההזמנות מבוצעות בשלבים מוקדמים יותר מאשר במדינות אחרות.

 

עד כה הצגנו כמה נקודות שעליהן יש לתת את הדעת בעת ביצוע מחקר מילות המפתח. במחקר זה אנו משקיעים זמן ומאמץ רבים, ולכן חשוב להפיק ממנו את המרב. וכך, ביטויים רבים שחקרנו לא ישמשו לקידום האתר כעת, אך הם עשויים לשמש אותנו בשלבים מאוחרים יותר, למשל בעת ביצוע אופטימיזציית תוכן לאתר ובעת כתיבת מאמרים. על כן חשוב לאסוף את המידע ולארגנו במערכת שעמה אנו עובדים באופן שוטף על קידום האתר, כך שכל המידע יהיה זמין גם לשימוש בכלים אחרים. באופן זה נוכל להמשיך לקיים מעקב בלתי פוסק אחר יעילות המילים ולאגור מילים נוספות במהלך העבודה השוטפת. ל-Web CEO יש כלי מצוין העונה בדיוק על צרכים אלה.

כלי סל מילות המפתח של Web CEO מאפשר לאגור מידע על אודות אלפי ביטויים שנחשפו בזמן מחקר מילות המפתח, להצמיד להם מספר בלתי מוגבל של תגיות, לבצע בהם סינונים שונים ואף לייצאם לקובץ csv. בתמונה למטה תוכלו לראות את אפשרויות הסינון הרבות שמציע הכלי ואת האופן שבו המידע מוצג.

סל מילות מפתח - מסננים

כפי שכבר הזכרנו, בישראל נפחי החיפוש ורמת התחרות היחסיים (לעולם) נמוכים מאוד, דבר המקשה על כלים סטטיסטיים דוגמת אלקסה ודומיה להציג נפחי חיפוש מדויקים. גם הכלי של גוגל (Google Keyword Tool) אינו מציג את נתוני החיפוש המדויקים, ואי-דיוק זה הולך וגדל ככל שנפחי החיפוש קטנים יותר, ועדיין כלי זה משמש כמקור היחיד בארץ שממנו שואבים הכלים השונים את הנתונים. גם Web CEO שואבת את הנתונים מהכלי ומאפשרת לכם להגדיר שלושה מיקודים גיאוגרפיים שונים לכל פרויקט ולקבל את נפחי החיפוש הלוקאליים. הערה חשובה: בכלי מעקב הדירוגים תוכלו להגדיר חמישים מיקודים גיאוגרפיים (ערים) לכל פרויקט. בתמונה למטה ניתן לראות כיצד מוצגים נפחי החיפוש המקומיים במערכת.

נפחי חיפוש מקומיים בגוגל

סל מילות המפתח ישמש אתכם היטב גם במהלך העבודה השוטפת. בעת ביצוע אופטימיזציית תוכן לדף באתר, למשל, תוכלו להשתמש ברשימת המילים שיצרתם להגדרת מילת מפתח למיקוד הדף. את רשימת המילים אף תוכלו לסנן על פי פרמטרים שונים למציאת המילה המתאימה ביותר. ראו בתמונות למטה כיצד לעשות זאת.

הגדרת מילת מפתח לדף נחיתההגדרת מילות מפתח לדפי נחיתה

תוכלו להמשיך ולהגדיל את סל מילות המפתח במהלך עבודתכם, גם באמצעות הוספת מילים מתוך כלי Google Search Console. בתמונה למטה ניתן לראות עד כמה זה פשוט.

מילות מפתח מתוך Google Search Console

בתמונה למטה תוכלו לראות את גרף מגמות נפחי החיפוש עבור כל מילת מפתח ואת הפירוט כפי שמופיע במערכת Web CEO. תוכלו כמובן לייצא את הנתונים לקובץ csv.

מגמות נפחי חיפוש חודשיות

מחקר מילות מפתח איכותי ומעמיק הוא אחת מאבני הבניין החשובות של פעילות קידום האתר. כאשר הוא מבוצע כראוי, ביכולתו לשרטט בפנינו תמונת מצב של התחום שבו פועל האתר, כפי שזה משתקף בביטויים שמחפשים הגולשים ומקדמים המתחרים. הבנה מלאה של מכלול הגורמים ההופכים ביטוי זה או אחר לכדאי לקידום וכן שימוש בשיקול דעת וביצירתיות אינם יכולים להתבצע על ידי כלי אוטומטי אלא רק על ידכם, אנשי המקצוע.