איתור מתחרים אורגניים

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
ל-Web CEO יש שני כלים מצוינים שבאמצעותם תוכלו לאתר מתחרים אורגניים ולעקוב אחר ביצועיהם. התמקדות במתחרים אלו ובמיקומים לוקאליים מדויקים תסייע בבניית אסטרטגיות קידום יעילות לאתר.

את האנשים בחברת גוגל שיודעים במדויק כיצד כל האלגוריתמים של גוגל משתלבים האחד עם השני אפשר לספור על כף יד אחת, מחוץ לחברת גוגל לא תמצאו אף אחד כזה (ואם כן, מדובר בשרלטנים, וכאלה יש הרבה מאוד).

מעט מאוד אנשים יודעים כיצד עובד הטלפון החכם, אך עובדה זו אינה מונעת ממיליונים ברחבי העולם להשתמש בו. האנשים יודעים מהן הפעולות הנדרשות ליצירת שיחה ומה הפעולות הנדרשות לסיומה.

באופן דומה אנחנו לא יודעים בדיוק איך האלגוריתמים של גוגל עובדים אבל אנחנו כן יכולים לזהות את האתרים המדורגים גבוה בתוצאות החיפוש ולנסות ולהתחקות אחר הפעילות שלהם, שגרמה לגוגל לדרג אותם גבוה. באופן דומה נוכל גם ללמוד מאתרים שהיו מדורגים גבוה וירדו בתוצאות החיפוש ולהסיק מהן הפעולות שיש להימנע מהן בקידום האתר.

לצורך כך נצטרך להיעזר בכלים שיאפשרו לנו לאתר את האתרים המתחרים בנו באופן ישיר על אותן מילות מפתח ולעקוב אחר מגמות הדירוגים שלהם במנוע החיפוש. כך נוכל לפעול בדומה לאתרים שבמגמת עלייה בדירוגים ולהימנע מלפעול בדומה לאלו שבמגמת ירידה.

מתחרים ישירים ומתחרים עקיפים

בזירת המסחר שמחוץ לעולם האינטרנט כל בעל עסק יכול להצביע מיד על העסקים המתחרים בו. בדרך כלל מדובר בעסקים המציעים לאותו קהל יעד שירותים או מוצרים דומים או זהים לאלו של בעל העסק. באינטרנט כמות המתחרים גדלה באופן משמעותי. בנוסף למתחרים ה”רגילים”, קיימים גם מתחרים אחרים.

מספר ההקלקות על תוצאות החיפוש האורגניות יורד באופן דרסטי ככל שדירוג האתר נמוך יותר. בוודאי שמעתם לא פעם את האמרה שהמקום הטוב ביותר להחביא בו גופה הוא הדף השני של גוגל. הסיבה לכך היא שכמעט אף אחד לא מגיע לשם.

כל דף אינטרנט המדורג בתוצאות החיפוש מעל הדף שלכם בעבור מילים שאותן אתם מעוניינים לקדם הוא מתחרה. בין המתחרים הללו תמצאו מתחרים ישירים, מתחרים שבעלי האתרים יזהו גם בעולם שמחוץ לאינטרנט, ומתחרים עקיפים, אלו שבדרך כלל בעלי אתרים לא מודעים אליהם או מתעלמים מהם, שלא בצדק.

בדוגמה שלפניכם הקלדנו במנוע החיפוש של גוגל את המילה “שליח”, ואלו התוצאות שהופיעו בדף הראשון:

מתחרים ישירים ומתחרים עקיפים בתוצאות החיפוש

באדום מסומנות תוצאות חיפוש של מתחרים ישירים, כלומר, עסקים המציעים שירותי שליחויות, ובצהוב מסומנות תוצאות חיפוש של מתחרים עקיפים, כמו ויקיפדיה. לנו ברור שגולש המחפש שירות שליחויות ידלג על התוצאות של המתחרים העקיפים, אך לנו אין הפריבילגיה הזאת, שכן כל תוצאה בעמוד הראשון תופסת מקום שיכול היה להיות שלנו ועלינו להתחרות גם בתוצאות אלו על המיקום בדף התוצאות הראשון.

על מנת לזהות מתחרים אורגניים פיתחה Web CEO כלי יעיל המאפשר לאתר את מתחרינו במנועי החיפוש, במיקומים הלוקאליים ובמילות המפתח שהגדרנו. על כלי זיהוי המתחרים האורגניים כבר הרחבנו במדריך זה.

באמצעות כלי זה ניתן לאתר את המתחרים האמתיים שלנו באופן מדויק ומהיר ולקבל חיווי על מתחרים חדשים ועל כאלו שדירוגיהם השתפרו באופן משמעותי בתקופה האחרונה. כך נוכל למקד את הניתוח באתרים אלו ולא באלו המציגים ירידה.

בכלי זה תוכלו לסמן את האתרים שאחריהם תרצו לעקוב, אך כיצד תבחרו אותם? ראשית, בחנו את גרף המתחרים האורגניים ונסו לזהות מתחרה שהציג שיפור גדול בתוצאות.

מתחרים אורגניים

בדוגמה זו אתם יכולים לראות כי ציון התנועה של המתחרה המסומן בעיגול עלה בתקופה האחרונה בצורה ניכרת. אנחנו יכולים להניח כי הסיבה לעלייה היא שדרוג שנעשה באתר או פעילות SEO שהניבה תוצאות יפות. זהו מתחרה שאחריו נרצה לעקוב על מנת להבין מהן הסיבות לעלייתו. לתשומת לבכם, מומלץ לבחור מתחרה ישיר ולא מתחרה עקיף.

מתחרים אורגניים - בחירת מתחרה

בגרף זה הוסתרו כל המתחרים פרט למתחרה שאחריו בחרנו לעקוב. כעת עלינו להשתמש בכלים אחרים שמציעה המערכת על מנת להבין אילו פעולות SEO בוצעו באתר וכיצד הן הובילו לעלייה בציון התנועה שלו.

אין טוב ממראה עיניים

תוצאות החיפוש לאותה מילת מפתח משתנות ממיקום גיאוגרפי אחד לאחר (ראו דוגמה בהמשך), דבר הגורם לבלבול רב בקרב בעלי האתרים. בעל אתר המוכר מוצרים בכל הארץ יופתע לגלות שבמקומות מסוימים בארץ האתר מדורג גבוה ובמקומות אחרים האתר מדורג נמוך, ואולי אף בדף אחר לגמרי. הפער בין הדירוגים אף עולה כאשר מדובר בקידום במספר מדינות.

בעל האתר ומקדם האתרים צריכים להיות מסוגלים לראות את תוצאות החיפוש באופן לוקאלי – דירוג האתר במיקוד גיאוגרפי מסוים. בהמשך נראה כי לכל מיקוד גיאוגרפי נצטרך להתאים אסטרטגיית קידום שונה.

ב-Web CEO פיתחו כלי בדיוק לצורך כך – כלי מטמון תוצאות החיפוש של גוגל, המציג את דף התוצאות בדיוק כפי שהוא נראה במיקומים הלוקאליים ובמילות המפתח שהגדרנו. על מנת לראות את הדוח, יש להיכנס לכלי הדירוגים ולבחור בדוח המפורט. לחיצה על הסמלון המוצג לצד מילת מפתח תציג את דוח מטמון התוצאות של המילה בכל אחד מהמיקומים שהגדרנו.

בדוגמה שלפניכם נבדקה המילה אינסטלטור בארבעה מיקומי מובייל לוקאליים שונים (לידיעתכם, ב-Web CEO תוכלו להגדיר לכל פרויקט עשרות מנועי חיפוש, שפות ומיקומים).

מיקומים לוקאליים גוגל מובייל ירושליםמיקומים לוקאליים גוגל מובייל רעננהמיקומים לוקאליים גוגל מובייל באר שבעמיקומים לוקאליים גוגל מובייל בית שמש

בדוגמה זו אפשר לראות שדפי התוצאות נראים שונה בכל אחד מהמיקומים הלוקאליים וכי הם מציגים תוצאות ממומנות, וידאו, תמונות ועוד.

שימו לב שבמקרה זה התוצאות של אתר דפי זהב משתנות לפי המיקום הלוקאלי, כלומר, במנוע החיפוש גוגל מובייל רעננה מופיע הדף “אינסטלטורים ברעננה” ובמנוע החיפוש גוגל מובייל באר שבע מופיע הדף “אינסטלטורים בבאר שבע”, זאת למרות שהביטוי לחיפוש, אינסטלטור, היה זהה בכל המיקומים.

הכלי מאפשר לנו לראות מי הם המתחרים הישירים והעקיפים בכל אחד מהמיקודים הגיאוגרפים שהגדרנו וכך לגבש אסטרטגיית קידום לכל יעד גיאוגרפי בנפרד.

 

במאמר סקרנו שני כלים של Web CEO המאפשרים איתור מדויק של מתחרים אורגניים. במאמר ההמשך נלמד כיצד לנתח את האתרים המתחרים ולהמיר את מסקנות הניתוח  למשימות שיש לבצע או שיש להימנע מהן על מנת לקדם את האתר שלכם.