איך מנועי חיפוש עובדים (ולפעמים לא) – מה העכבישים רואים בקישורים באתר שלך
בקטע הקודם דיברנו על חסימות בכוונת תחילה שאנחנו יכולים לבצע על העכבישים של מנועי החיפוש כדי למנוע אינדוקס של דפים שאנחנו לא מעוניינים שיופיעו במנועי החיפוש, בחלק הקרוב נדבר על מה העכביש רואה בתוך הקישורים באתרים שלכם.
אני יוצא כאן מתוך נקודת הנחה שכל מי שקורא את המאמר כאן מבין HTML. אם אי פעם הבטתם בקוד מקור של HTML בוודאי שמתם לב שהיכן שיש קישור מופיעה התגית A ולאחריה כתובת אתר בתוך גרשיים ואז טקסט העוגן (טקסט הקישור) ותג / a שסוגר את הקישור.
מתי שדפדפן קורא את הדף הוא מבין שעליו להדגיש את אותה מילה או משפט שמופיע בתוך התגית בקו תחתון וקישור. כאשר העכביש עובר על הקישור הוא אומר לעצמו אוקיי… הקישור הזה מוביל לדף הזה והוא מאוד רלוונטי עבור המילה המסוימת הזו. לדוגמה: אם האתר שלכם הוא בתחום קידום אתרים
וטקסט העוגן של הקישור הוא “קידום אתרים” גוגל יודע לזהות שהאתר מאוד רלוונטי למילה.
אם מוסיפים את התגית “rel=nofollow” HTML אמיתית. כעת טקסט העוגן לא השתנה. בדפדפן הקישור ייראה עדיין אותו דבר, אך שעכביש יגיע לביקור בדף הוא יגיד לעצמו, היי הדף הזה מאוד רלוונטי לטקסט בקישור, והדף שאני מבקר בו כרגע גם מאוד רלוונטי לאתר שאליו הוא מקשר , אך רגע… האתר הזה כרגע אומר לי שהוא לא מחשיב את הקישור הזה כ”הצבעה” אז אני לא מחשיב אותו בדירוג של אותו דף.
זה מה שהתג rel=nofollow עושה. התג הזה בד”כ מופיע על מנת לחסום קישורים בתוך תגובות בפורומים ובלוגים. אותו אדם שמגיב את התגובה רוצה להרוויח דירוג לאתר שלו על ידי ההפנייה דרך קישור. התג יחסום את קבלת הדירוג מהעכביש. קוראים לזה תגובות ספאם. מנועי החיפוש שונאים קישורי ספאם בגלל שהם מעוותים להם את תוצאות החיפוש והופכים את התוצאות לפחות רלוונטיות. כפי שבוודאי הבנתם תגי “rel” כתובים במיוחד עבור מנועי חיפוש, ואין להם שום משמעות עבור גולשים אנושיים. יש לציין שגוגל מקפיד לחלוטין לציית לתג בעוד מנועי חיפוש אחרים לעיתים ממשיכים ומציגים תוך שהם מתעלמים מהתג.
במקרים מסוימים תמונות מוצגות בתור קישור שמציג בתוכו גם את שם הקובץ של התמונה ויכלול במקרים מסוימים תגי alt, שמשמשים עיוורים ודפדפנים מבוססי קול כדי להסביר מה היא התמונה. תגי alt עוזרים לעכבישים כי זה נותן להם עוד מושג על מה הדף מדבר.
ישנם סוגי קישורים רבים באינטרנט, אך חשוב לציין שכמה שהקישור יותר קרוב לקישור HTML קלאסי רגיל יש יותר סיכוי שהעכביש יעבור דרכו.