התאמת האתר לניידים – אין מנוס מלהיות ידידותיים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
החשיבות של התאמת האתר למובייל נמצאת בעלייה מתמדת וגוגל יוצאת עם הצהרות לגבי החשיבות העולה של נושא הידידותיות לגולשים ממכשירים ניידים כשמדובר בפרמטר מכריע המשפיע על דירוג האתר במובייל. להלן האפשרויות, הטעויות הנפוצות והכלים לעזר.

נראה כי החשיבות של התאמת האתר למובייל בעליה מתמדת וגוגל יוצאת מידי תקופה עם הצהרות נחרצות לגבי החשיבות העולה של נושא הידידותיות לגולשים ממכשירים ניידים (ראו את ההצהרה העדכנית בהקשר לגבי מאי 16 כתאריך בו יחל העדכון). הטיעון המרכזי לעידוד ההתאמות הנדרשות באתר אינטרנט שאינו מותאם הוא העלייה בחשיבות של הנושא כפרמטר מכריע המשפיע על דירוג האתר במובייל. מדובר הרי בטריגר עבור כל מקדם אתרים בכדי להניף דגל אדום, להפוך עולמות ולקוות שמנהלי האתרים אכן יפנימו שלא מדובר באמרה ללא ביסוס וכדאי לפעול לפי החוקים וההנחיות ובהקדם אם רוצים לשמר את החשיפה האופטימלית במנוע החיפוש- זו שהושגה לאחר תקופה של מאמצי קידום ולהימנע מהתרסקויות שניתן למנוע.

הנחיות ההתאמה למובייל וחובת ההוכחה עליכם
גוגל מציגה דפי הנחיות מפורטים לגבי אפשרויות ההתאמה למובייל- החל מאתר רספונסיבי, ממשיך בהגשה דינאמית ועד אתר מותאם נפרד הכולל URL נפרדים. בעדיפות העליונה מבחינת גוגל היא להפוך את האתר לרספונסיבי, כשבעצם מגישים את אותו קוד HTML באותה כתובת URL ללא קשר לסוג המכשיר של הגולש. בין אם הגלישה לאתר היא דרך מחשב שולחני, טאבלט או סמארטפון, התצוגה מותאמת לגודל המסך באמצעות CSS.

ולמרות ההמלצה, הרי שבחלק מהמקרים אפשרות של אתר רספונסיבי תהיה פחות מועדפת מבחינת מנהלי האתרים שאולי מסיבות תקציביות/ שיווקיות או אחרות יעדיפו להשאיר את האתר כפי שהוא ולהשקיע בבניית אתר מותאם נפרד שיכלול את התוכן הרלוונטי עבור הגולש במכשיר הנייד על בסיס דפוסי ההתנהגות הרווחים במובייל. חשוב להדגיש שגם במקרה ומנהל האתר מחליט על אתר מותאם נפרד משיקולים שלו, ההמלצה היא בכל מקרה להפוך את האתר עצמו לרספונסיבי.

אם החיים פשוטים יותר כשהאתר רספונסיבי כולו ומתקבלת התוצאה המיוחלת ” Awesome! This page is mobile-friendly” בכלי בדיקת התאמה למכשירים ניידים של גוגל שנראית כך:

כלי בדיקת התאמה למכשירים ניידים של גוגל

הרי שכשמדובר באתר מותאם נפרד, יש סיכויים גבוהים יותר לטעויות ולליקויים המתקשרים לנושא ההתאמה למובייל שמחייב לפעול בדיוק לפי ההנחיות.

מבחינת ההנחיות להתאמה לניידים, אלו בהירות וחד משמעיות בהתייחס לאתר מותאם נפרד, כאשר נדרשים לאותת על יחס בין שני הURL-ים באמצעות תגי rel=”canonical” וrel=”alternate-” (בדף הרגיל, הוספת rel=”alternate” שמצביע לדף התואם במובייל ובדף המובייל, הוספת rel=”canonical” שמצביע לדף התואם הרגיל). כמו כן, נדרש להגדיר הפניית 302 בגלישה מהמובייל מכל דף באתר הרגיל לדף המקביל באתר המובייל ולהתייחס לתסריטים מיוחדים בהם לא קיימים דפים מקבילים במובייל או שמדובר בדפים באתר המותאם שלא קיימים באתר הרגיל. במקרה הראשון, אין צורך בתג ה- alternate בדפים באתר הרגיל והגולשים יישארו באתר הרגיל גם בגלישה במובייל (במידה והאתר לא רספונסיבי – דפים אלו לא יהיו מותאמים) ובמקרה השני, יהיה צורך בתג noindex בדפי האתר המותאם הייחודיים).

טעויות וליקויים נפוצים בהתאמת אתר מותאם נפרד
כפי שהובהר, יתכנו טעויות ויזוהו ליקויים כשמדובר באתר נפרד, כשלכל אחד ממרכיבי ההתאמה: תגי ה- alternate, תגי ה- canonical וההפניות 302 בגלישה מהמובייל השלכה על התאמת הדף לנייד מבחינת גוגל. לכן חשוב לוודא כי כל אלו מתקיימים בהתייחס לכל דף ודף באתר (ובמיוחד בהתייחס לדפי האתר החשובים).

חשוב להבהיר כי נדרש להפנות משתמשי מובייל בכל דף באתר הרגיל לדף המקביל במובייל ולהימנע ממצב בו מבצעים הפניה גורפת מדפי האתר לדף הבית במובייל או לדפים מרכזיים אחרים במובייל. ההפניה נדרשת להיות ביחס של 1 ל-1 – בדיוק כפי הנדרש בהתייחס לתגיות. גם מקרה בו מפנים מספר דפים באתר הרגיל לדף אחד באתר המובייל או להפך אינו תקין ויפגע בהתאמת הדפים למובייל.
בהקשר אחר, יש לוודא כי ההפניה מתייחסת לכל המכשירים הניידים ולהימנע ממצב בו ההפניה היא במכשירים ספציפיים אבל לא באחרים.

ולגבי הצגת תכני וידאו באתר המובייל, יש לקחת בחשבון כי ישנם סוגים של תכנים שאינם ניתנים להפעלה במכשירים ניידים (למשל תוכן שדורש פלאש או נגנים אחרים שאינם נתמכים) ובכדי למנוע מצב של חווית גלישה שלילית, כדאי להשתמש, לפי גוגל, בסטנדרט HTML5 להוספת וידאו או אנימציה שיעבדו באופן תקין בכל דפדפן.

כלים מבית גוגל לזיהוי ליקויים ובחינת תקינות
מבין הכלים של גוגל השימושיים לצורך זיהוי ליקויים קיימים ובחינת תקינות התאמת האתר למובייל, הרי שמלבד כלי בדיקת ההתאמה שהוזכר למעלה, הרי שבכלי Google Search Console תוכלו לקבל דיווח שוטף לגבי קיומם של דפים שזוהו כלא מותאמים לנייד בדו”ח “התאמה לשימוש בנייד” שמציג את הנתונים הבאים:

התאמה לשימוש בנייד בכלי מנהלי אתרים

במידה ומזוהים ליקויים שהם בדפים, תוכלו לקבל פירוט של הליקויים בכדי לטפל בנושא בדיווח הבא:

בעיות בנוחות השימוש לניידים
בעיות בנוחות השימוש לניידים

בנוסף לדו”ח זה, כלי נוסף ב- GSC הוא כלי “אחזר כמו גוגל” המאפשר לוודא כיצד גוגל מעבד את דפי האתר השונים בבדיקה לפי Googlebot לניידים (כולל לפי נייד סמאטרפון עדכני וסמאטרפון עתידי – שצפוי להתעדכן באמצע אפריל כפי שמוצהר כאן). ממצאי הבדיקה מדווחים באופן הבא:

אחזר כמו גוגל

במקרה ומדובר באתר מותאם נפרד, הרי שממצאי הבדיקה לפי ניידים ידווחו את סטטוס “מופנית מחדש” וכך תוכלו לוודא כי אכן בגלישה מהמובייל לדף באתר הרגיל קיימת הפניה לדף המקביל במובייל וזו מזוהה על ידי גוגל. בהקשר לתקינות ההפניות, בדו”ח “שגיאות סורק” תוכלו לזהות אם מתקיימות הפניות שגויות (בבדיקה לפי סמאטרפון) ולטפל באופן ממוקד בהפניות הלא תקינות.

חשוב להדגיש שנדרש להוסיף נכס נפרד לאתר המותאם (בנוסף לנכס של האתר הרגיל) בכדי לקבל את תמונת המצב לגבי אתר המובייל, כולל אפשרות לבצע בדיקות שונות המיוחסות אליו. בדיקות תקינות בהקשר למובייל ובכלל תתבצענה בשוטף בשני הנכסים בכדי לוודא שלא מזוהים ליקויים ובמידה וכן, לטפל בהם בהקדם.

ולבסוף, כשמדובר באתר מותאם נפרד, יש לקחת בחשבון כי ההתייחסות אליו היא כאתר בפני עצמו וחשוב לוודא כי הביצועים אכן תקינים ומשביעי רצון ושלא מדובר בדפי מובייל איטיים. לצורך כך תוכלו להשתמש בכלי Google PageSpeed Insights ולבחון בבדיקה לפי מובייל את הביצועים של דפים נבחרים בכדי לזהות בעיות שמאטות את זמן טעינת הדפים:

Google PageSpeed Insights

 

סאו סימפל קידום אתרים
סאו סימפל קידום אתרים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן