קידום אתרים אורגני

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
ביקשתם הצעות מחיר מחברות בתחום וקיבלתם שוק? פערי המחירים כל כך גדולים, שאתם מתחילים לחשוב שאולי כדאי לבדוק לעומק את העניין? אז כמה באמת עולה לקדם אתר בצורה מקצועית?

כמה עולה קידום אתרים אורגני ?לפני כמה שנים, רוב מלאכת הקידום, SEO, התמקדה בכמות הקישורים הנכנסים לאתר ולא באיכותם, דבר שאפשר לשרלטנים להקים חברות קידום שבפועל העסיקו כוח עבודה זול ובלתי מקצועי ובנו קישורים בכמויות גדולות ובאיכות ירודה ביותר. בתקופה ההיא, גוגל, למרות הצהרותיו, עודד אתרים לעסוק בפעילות זו, שכן בפועל הוא מיקם אותם בראש תוצאות החיפוש.

עם השנים הבינו בגוגל שאיכות התוצאות של מנוע החיפוש שלהם, אותה האיכות שבזכותה כולנו נהרנו אליו, היא גם זו שעשויה להיות בעוכריו ולגרום לכך שאנשים ינטשו את המנוע ויעברו למנועים אחרים. לפני כמה שנים הכניסו בגוגל שינוי מהותי באלגוריתם, כזה שטרף את הקלפים, ובעקבותיו אתרים שקודמו בידי אותם שרלטנים חטפו עונשים ו”עפו” מגוגל. תהליך שיפור האלגוריתם נמשך כל העת ולכן חדשות לבקרים אנו שומעים על חברות שאתריהן נעלמו מהתוצאות של גוגל בעקבות שינויים כאלה ואחרים באלגוריתם.

כיום, יותר מתמיד, קידום אתרים אורגני בתוצאות החיפוש החינמיות של מנועי החיפוש דורש מומחיות בתחום וידע רחב, ואין בו מקום לשרלטנים. האחרונים יכולים לקדם את אתרכם בתוצאות החיפוש ובו בזמן, בגלל חוסר ידע וטמטום, לגרום לו פשוט להיעלם לחלוטין מגוגל. הבעיה נובעת מכך שהעונשים של גוגל לרוב אינם מיושמים מיד עם ביצוע “העבירה”, כך שלפעמים יכולים לחלוף כמה חודשים עד שיום אחד יתגלה שהאתר שלכם פשוט לא קיים יותר בתוצאות החיפוש.

ככל שעברו השנים, נאלצו חברות הקידום להיפטר מהעובדים הזולים ולהתחיל להעסיק עובדים בעלויות שכר גבוהות יותר, וזה חייב אותן להעלות את מחירי הקידום. אם כך, אתם בוודאי שואלים: איך זה שיש חברות שמבקשות סכומים של 2,000 ש”ח לחודש ואפילו פחות מכך לקידום אורגני של האתר? את התשובה אפשר לסכם במשפט אחד: כשאתה משלם עם בוטנים, סימן שאתה עובד עם קופים…

אז כמה באמת צריך לעלות קידום אורגני של אתר? התשובה אינה פשוטה ותלויה במספר רב של גורמים. לפניכם כמה מהם:

נתחיל בכך שנחלק את התהליך כולו לשני חלקים עיקריים – פעילות ראשונית ופעילות שוטפת. בסוף, נחבר בעבורכם את המספרים לקבלת אומדן בסיסי לעלות הקידום.

קידום אתרים אורגני – התנעת התהליך קידום אתר בגוגל

קידום אתרים אורגני הוא תהליך ארוך ומתמשך. התנעת התהליך נפרשת לרוב על פני חודש העבודה הראשון וכוללת:

  • קליטת אתר
  • אופטימיזציית מבנה
  • אופטימיזציית תוכן
  • מחקר מילות מפתח ומתחרים מעמיק, ובמקרים הקלים יותר בדיקת מילות מפתח.

מדובר בפעילויות אינטנסיביות מאוד, שבדרך כלל עלותם נפרסת על פני תקופת ההתקשרות הראשונה. להלן פירוט פעילויות ההתנעה:

קליטת אתר

תיעוד מצבו הקיים של האתר במנועי החיפוש: מיקומים ואופן ההופעה בתוצאות, בעיות העולות מסריקת מבנה האתר ובדיקת עומק הקישורים בו, הודעות ושגיאות מתוך כלי מנהל האתרים של גוגל ומצב פרופיל הקישורים הנכנסים של האתר.

אם לא נחשיב את משך זמן הסריקה של האתר (פונקציה של גודל האתר וזמני התגובה שלו) מדובר ב-5 עד 10 שעות עבודה.

בסיום העבודה הלקוח מקבל מסמך ובו תיעוד הממצאים השונים.

אופטימיזציית מבנה

מסמך ובו רשימת תיקונים ושינויים הנדרשים במבנה האתר במטרה לקדמו במנועי החיפוש. בתהליך האופטימיזציה נבדקים יותר מ-500 פרמטרים שונים, ביניהם: משקלי הקישורים באתר, עומק הקישורים, נראות התוכן לעכבישים של מנועי החיפוש ועוד. בדוח מצוינים הפרמטרים הבעייתיים בלבד. האופטימיזציה מתבצעת בידי מומחה קידום אתרים שהוסמך לכך.

משך ביצוע האופטימיזציה תלוי במבנה האתר ובגודלו, והיא יכולה לארוך בין 10 ל-100 שעות. בכדי שלא להנחית על הלקוח עלות ראשונית גבוהה, בדרך כלל נפרשת עלות האופטימיזציה על פני תקופת ההתקשרות עם הלקוח ומהווה תוספת של כ-1000 ש”ח לחודש במקרים היקרים יותר (במקרים של התחייבות ל-12 חודשים).

חשוב לציין כי לאחר הגשת דוח האופטימיזציה ללקוח יש צורך לעקוב אחר ביצוע סעיפי הדוח השונים ולבצע בדיקות חוזרות עד לתיקון מלא של הממצאים. תהליך זה נמשך ברוב המקרים מעבר לחודש העבודה הראשון.

בחלק מהמקרים, בשל אילוצים כספיים או אילוצי זמן, נידרש לתעדף את הממצאים השונים שעלו בדוח, כך שביצוע התיקונים בפועל יכול להידחות הרבה מעבר לתקופת ההתקשרות של חברת הקידום עם הלקוח.

אופטימיזציית תוכן ראשונית

דוח המפרט הנחיות לשיפור התכנים באתר וכולל התייחסות לכותרות, לתגיות, למדיה (וידאו, תמונות, מפות, מצגות ועוד) וכמובן לתוכן האתר. שימו לב, מטרת ההנחיות היא אמנם קידום האתר, אולם חשוב מאוד להפנים שבראש ובראשונה התוכן מיועד לגולשים באתר.

אופטימיזציית התוכן הראשונית תלויה בגודל האתר ובכמות התכנים שבו. בשלב הראשוני מבצעים אופטימיזציית תוכן ברמת תבניות האתר ודפי הקטגוריות הראשיים. משך זמן הביצוע יכול לנוע משעתיים ועד 30 שעות.

מחקר מילות מפתח ובדיקת מילות מפתח

למחקר מילות מפתח מקצועי יש חשיבות עליונה בתהליך קידום האתר. מטרת המחקר היא לאתר את הדפים ואת הביטויים הכדאיים ביותר לקידום במסגרת התקציב הקיים. שימו לב, אין כל משמעות לקידום אתר בתחומים ובביטויים שאינם מניבים הכנסות!

בדיקת מילים יכולה לארוך כשעת עבודה אחת בעוד שמחקר מילים מעמיק יכול לארוך מעל 150 שעות עבודה!!!

אז מהו ההבדל בין בדיקת מילים למחקר מילים? מה גורם לפער עצום זה בזמנים?

בבדיקת מילים מקדם האתרים נכנס לכלי מילות המפתח של גוגל, מקליד כמה ביטויים הקשורים לתחום שבו עוסק האתר והכלי מספק לו רשימת מילים ונפחי חיפוש. מתוך הרשימה בוחר המקדם את המילים שלהן מספר חיפושים גבוה ואשר על פי תחושתו, התחרות בהן אינה גבוהה. בדיקה זו אינה דורשת כישורים מיוחדים, ולמעשה כל בעל אתר יכול לבצעה בעצמו.

תוצאות בדיקת המילים מדווחות לבעל האתר, במקרה הטוב, באמצעות גיליון ובו רשימת המילים, נפחי החיפושים ועמודת יעילות מילות המפתח (לרוב מדובר בחלוקה של נפח החיפושים בכמות המתחרים). ברוב המקרים מקדם האתרים מסתמך על כך שהלקוח לא מבין כלום, וכך הוא יכול פשוט להעתיק את הנתונים ישירות מהכלי החינמי של גוגל ולהציגם ללקוח בתוספת הדגשות בצבע ליצירת רושם וזהו…

להבדיל אלף הבדלות, במחקר מילים מעמיק אין מדובר בתחושות אלא בעובדות מוצקות. האדם שמבצע את המחקר חייב להיות איש מקצוע המתמחה בכך. תוצאות המחקר מדווחות ללקוח בפגישה מסודרת ונמסרות על פני כמה גיליונות אקסל הכוללים, בין היתר, נתונים של נפחי החיפושים, מגמות החיפוש, מדרגי התחרות השונים, כדאיות ההשקעה וההמלצות לקידום בעבור כל אחת מהמילים שנבדקו. במחקר מקיף זה כוללים את כל הביטויים שנבדקו, גם את אלו שאינם מומלצים בסופו של דבר לקידום. מדובר על בדיקה של כ-7,000 מילים (המספר משתנה בהתאם לתחום המחקר). בעבור כל אחד מהביטויים הללו יצוין אם הוא מומלץ לקידום, ואם הוא אינו מומלץ לקידום תצוין הסיבה לכך.

דוגמה לגיליון אחד מתוך רבים במחקר מילות מפתח
דוגמה לגיליון אחד מתוך רבים במחקר מילות מפתח

כפי שאתם מבינים, ההבדל בנפחי העבודה שבין שתי שיטות אלו הוא עצום, ומכאן שההבדל בעלויות עצום גם הוא – בין 100 ש”ח ל-12,000 ש”ח!!!

בדיוק כמו במקרה של האופטימיזציה, גם את עלות מחקר מילות המפתח נהוג לפרוש למספר חודשי ההתקשרות המינימליים עם הלקוח.

אם נסכם את היקפי הפעילויות בחודש ההתקשרות הראשון עם הלקוח מדובר, במקרים הפשוטים, בהיקף של כ-20 שעות עבודה, ובמקרים המורכבים יותר – בהיקף של כ-300 שעות עבודה (שחלק גדול מהן מבוצע בידי מקדמי אתרים מומחים).

נתרגם זאת לעלויות: ההיקפים יכולים לנוע בין 2,500 ש”ח ל-45,000 ש”ח (במקרים אלה, כפי שצוין קודם, נהוג לפרוס את הסכום על פני תקופת ההתקשרות הראשונית עם הלקוח. במקרה של התקשרות לשנה, מדובר בסכום של כ1,900 ש”ח לחודש המתווסף לסכום של הפעילות השוטפת).

פעילות קידום אתרים שוטפת

החל מחודש העבודה השני ובמהלך כל תקופת ההתקשרות עם הלקוח, מתבצעת עבודה שוטפת על האתר, הכוללת בין היתר:

ניהול פרופיל קישורים

נכון להיום חלק גדול מהצלחת מאמצי קידום האתר קשור לאיכות פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר והיוצאים ממנו החוצה. אנו מאמינים כי ככל שיעבור הזמן, השפעתו של פרופיל הקישורים על קידום האתר תלך ותפחת, אולם עוד חזון למועד. בינתיים, מדי חודש, חברת הקידום חייבת לנהל את פרופיל הקישורים באופן מקצועי ואחראי, ובמקרים רבים היא אף תידרש לבצע הסרת קישורים מזובלים שהתווספו בידי חברות קידום קודמות. ההשלכות הן כבדות משקל, ולמעשה הן קריטיות להצלחת הקידום! האתר יכול להיענש באופן כה חמור על ידי גוגל, עד שיהיה זה כמעט בלתי אפשרי לשקמו ולהשיבו להופעה בראש תוצאות החיפוש.

דוגמה לתכנון פרופיל קישורים חודשי בעבור לקוח בודד
דוגמה לתכנון פרופיל קישורים חודשי בעבור לקוח בודד

מהם קישורים מזובלים? וממה צריך להיזהר? לפניכם רשימה חלקית:

  • קישור לאתר מאתרים שאינם קשורים לתחום שבו עוסק האתר שלכם (לדוגמה, אתר העוסק בריפוי בעיסוק שמקבל קישור מאתר העוסק במכירת רכב)
  • קישור מהאתר שלכם לאתרים אחרים שאינם קשורים לתחום שבו עוסק האתר
  • כמות גדולה של קישורים נכנסים לאתר שלכם ללא פרופורציה למתחרים
  • קצב מהיר מדי של הוספת קישורים נכנסים לאתר
  • שימוש במלל קישור (טקסט עוגן) שאינו מגוון ואשר ניתוח פשוט שלו יחשוף בקלות את מאמצי הקידום שהושקעו בו
  • שימוש באתרי מאמרים, אתרי לוויין ובלוגים שכל מטרתם היא הוצאת קישורים
  • הפניית קישורים נכנסים לדפי מטרה מקודמים בלבד.

כפי שציינו, הרשימה חלקית בלבד אולם היא בהחלט יכולה לתת לכם את היכולת להעריך עבודה חובבנית כשתיתקלו בכזו.

תכנון וניהול פרופיל קישורים איכותי עולה כסף! עלות ההשקעה ביצירת קישור נכנס איכותי בודד יכולה לנוע בין 200 ש”ח ל-3,000 ש”ח, ואנחנו לא מדברים כאן על העלויות של מכירת וקניית קישורים – הללו אסורים על פי גוגל.

את הכמות הנדרשת של קישורים נכנסים ואת אופן השימוש בהם תקבע חברת הקידום, את האיכות בפועל ואת התוצאות יקבעו האלגוריתמים של מנועי החיפוש. כאן המקום לשוב ולציין שהעונשים שמקבלים מגוגל אינם מיידיים, ולרוב נבחין בהפרש של מספר חודשים בין מועד ביצוע ה”עבירה” ובין מועד קבלת העונש עליה, כך שבהחלט יכול להיות שהיום אתם נהנים מהתוצאות אך מחר פשוט תעופו מגוגל!!!

חברת קידום מקצועית תבדוק את איכות פרופיל הקישורים של האתר שלכם לפני ההתקשרות עמכם, ובמידה ויתגלה כי הפרופיל בעייתי, היא תציין זאת בפניכם ותקדיש פרק זמן מתאים במהלך העבודה השוטפת להסרת אותם קישורים בעייתיים.

אופטימיזציית מבנה

מעבר להנחיות האופטימיזציה הראשוניות, מדי חודש חברת הקידום סורקת את האתר באמצעות כלים מיוחדים ומנתחת את הממצאים העולים מהם. באמצעות כלים אלו ניתן למדוד את עומק ומשקל הקישורים הפנימיים באתר ואת היחסים ביניהם. כמו כן, מתבצע מעקב שוטף אחר התראות בכלי מנהלי האתרים של גוגל. ליקויים במבנה האתר מדווחים ללקוח לטיפול מיידי.

חלק זה כולל בתוכו גם מתן ייעוץ והכוונה ללקוחות לקראת עדכונים באלגוריתמים של מנועי החיפוש ולאחריהם.

משך הזמן המושקע על ידי חברת הקידום יכול לנוע משעתיים עד 20 שעות חודשיות, ואם נתרגם את זה לכסף – מדובר בסכום שבין 300 ל-3,000 ש”ח לחודש.

אופטימיזציית תוכן

בדרך כלל, התכנים באתר אינם סטטיים אלא עוברים עדכונים ושינויים, ובנוסף, תכנים חדשים מתווספים לאתר באופן שוטף. בתהליך אופטימיזציית התוכן עוברת חברת הקידום על התכנים באתר ומוודאת שהם מותאמים למנועי החיפוש, כשהדגש הוא על כתיבת תוכן לגולש ולא למנוע החיפוש. משך הזמן המושקע בכך תלוי בכמות העדכונים השוטפים בכל חודש באתר. זה יכול לנוע מהיעדר שינויים ועד אלפי שינויים בחודש – והמחיר יהיה בהתאם.

ניטור ומעקב אחר מתחרים

קידום אתרים אורגני בתחום מסוים אינו תלוי אך ורק במאמצי הקידום של חברת קידום האתרים ובאתר המקודם אלא בגורמים רבים נוספים, וביניהם מאמצי הקידום של האתרים המתחרים. חברת הקידום משקיעה זמן רב בניתוח מאמצי הקידום של המתחרים, כולל ניתוח פרופיל הקישורים של כל אחד מהם. מדובר על היקף של כ-5 עד 100 שעות עבודה, בהתאם לתחרות בתחום ולאיכות מאמצי המתחרים. עבודת הניתוח מתבצעת בידי מומחה קידום אתרים שהוכשר לכך. ניתן לכמת זאת בערך כספי שנע בין 750 ל-15,000 ש”ח לחודש. ניתן לבצע את הניתוח על בסיס חודשי, או על בסיס רבעוני ואז הסכום החודשי מתחלק לשלוש.

ניטור מצב האתר במנועי החיפוש וזיהוי מגמות

למיקום האתר בתוצאות החיפוש בעבור מילים איכותיות יש חשיבות עליונה, אולם גם לאופן שבו מופיע האתר (כותרת, תיאור וסימונים נוספים). במקרים מסוימים, האתר יכול להיות ממוקם בראש התוצאות ובכל זאת הגולשים יקליקו על האתר שממוקם מתחתיו. לחברת הקידום תפקיד חשוב בקביעת האופן שבו האתר מוצג בתוצאות החיפוש.

קידום אתר הוא תהליך ארוך ומתמשך וחשוב מאוד לעקוב לא רק אחר דירוג האתר בביטויים המקודמים אלא גם לבחון את המגמות בשוק, ובהתאם לתוצאות לתקן את הנדרש. ברור שאין הגיון לקדם אתר המוכר מסכי טלוויזיה מסוג LCD כאשר העולם כולו כבר עבר ל-LED, אולם מתפקידו של מקדם האתרים יהיה לזהות את המגמה מוקדם ככל האפשר ולבצע פעולות באתר שיביאו אותו לראש התוצאות ממש לפני המהפך. שירות זה ניתן בד”כ ללקוחות המסוגלים לעמוד בתוספת התשלום החודשי הכרוך בכך ואשר עומדת על כ-800 ש”ח.

הכנת דוח סיכום חודשי והגשתו ללקוח

בסופו של כל חודש עבודה מרכזת חברת הקידום את הפעילויות השונות שבוצעו על ידה במהלכו ואורזת אותן בדוח מסכם. אם אתם מקבלים דוח שמכיל רק את מיקומי האתר ואת סטטיסטיקות הכניסה אליו, זהו אינו הדוח שעליו אנחנו מדברים. למעשה, חסר לכם פרק שלם שמראה מה החברה עשתה בעבורכם במהלך החודש, ואם פרק זה חסר, סביר להניח שהחברה פשוט לא עשתה כלום באותו החודש!

יש לקוחות פוטנציאליים שטוענים שכל עוד יש תוצאות זה מספק אותם ולא אכפת להם מהדיווח. הטענה הזו נכונה חלקית, אך היא גם מסוכנת. ניתן לקדם אתרים בשיטות אפורות ולהגיע להישגים מרשימים ומהירים, אולם הסיכון הכרוך בכך שהאתר שלכם ייעלם מדפי התוצאות של גוגל גדול מאוד.

קידום אתרים אורגני – סיכומו של דבר

אם תסכמו את המספרים תמצאו בוודאי שלא ניתן לקדם אורגנית באופן מקצועי אתר אינטרנט בעלות חודשית הנמוכה מ-2,500 ש”ח. עם זאת, יכול להיות בהחלט שמדובר במקדם אתרים בתחילת דרכו שרוצה לצבור ניסיון ולהרחיב את תיק הלקוחות שלו, ועל כן הוא מוכן להשקיע את כל זמנו בקידום האתר בעלויות נמוכות. כחברה שמובילה את נושא ההכשרות בתחום, אנו יותר מנשמח להמליץ לכם על מקדמי אתרים מוכשרים, חלקם בתחילת דרכם, שסיימו בהצלחה את המסלול המלא להכשרת מקדמי אתרים המועבר בשיתוף חברתנו ומכללת ג’ון ברייס תל-אביב.

עלות הקידום נגזרת ממספר גורמים:

  • תחרותיות התחום – מאמצי הקידום של המתחרים שלכם
  • גוגל – נכון להיום יש כמה נישות שגוגל עדין לא “טיפל” בהן והקידום המזובל עוד עובד שם! למרות זאת אנו לא ממליצים לכם לקדם את האתר בדרכים לא כשרות, שכן יגיע היום וגוגל “יטפל” גם בנישות הללו, וכשזה יקרה, האתרים שקודמו באופן מזובל יעופו מהתוצאות!
  • קהל היעד – קיים הבדל בין קידום אתר הפונה לצרכנים הביתיים לבין זה הפונה לעסקים
  • שפת האתר והקידום
  • סוג האתר – פורטל תוכן, מכירות, בלוג, תדמית, חדשותי, הורדות ומשחקים ועוד
  • גודל האתר – ככל שהאתר קטן יותר עלות קידומו בדרך כלל תהיה גבוהה יותר!!!

העלות החודשית המינימלית של קידום אורגני בארץ, בשפה העברית, על ידי מקדם אתרים מקצועי ומנוסה תתחיל ב-2,500 ש”ח. אם אתם משתמשים בשירותיו של מקדם אתרים שמצהיר על עצמו כמקצועי, משלמים פחות ומרוצים מהתוצאות, אנו ממליצים לכם לוודא שהפעילויות שמקדמות את אתרכם היום לא יהיו אלו שיפילו אותו מחר. כיצד תוודאו זאת? שאלו את עצמכם:

  • האם הוגש לכם מחקר מילות מפתח איכותי או לפחות בדיקת מילים כזו? האם מתבצעות בדיקות תקופתיות לביטויים שנבחרו ולביטויים חדשים?
  • האם אתם מקבלים מדי חודש הנחיות ביצוע, תיקונים, עדכונים?
  • האם אתם מחוברים לכלי מנהל האתרים של גוגל? האם אתם מודעים לכלי הזה?
  • האם אתם מקבלים מדי חודש דיווח המפרט את הפעילויות שנעשו במטרה לקדם את אתרכם? הכוונה כאן אינה לדוח שהועתק מגוגל אנליטקס ובו פירוט מצב הכניסות לאתר ואשר צורף לו דוח מיקומים בתוצאות החיפוש.

אם אתם מחפשים מומחים בעלי ניסיון בתחום או חברות קידום מנוסות, לא תמצאו כאלו שיציעו לכם עסקאות בפחות מ-2,500 ש”ח לחודש. ואם כן מצאתם… שיהיה לכם בהצלחה!