קווים מנחים להקמת אתר אינטרנט מותאם מובייל

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
התאמת האתר לגלישה בסלולר - האם עדיף אתר רספונסיבי, דינאמי או אתר מובייל נפרד? כל הפרטים בכתבה הבאה!

בשנים האחרונות אנחנו רואים גידול דרמטי באחוזי הגולשים דרך הסלולר. סקר שנערך על ידי מכון המחקר האמריקני Pew Research Center  חושף כי 85% מהמבוגרים מחזיקים מכשיר סלולר, וכי בסביבות 60% משתמשים בו לגלישה באינטרנט. ללמעלה מ- 30% יש טאבלט או מכשיר קריאה דיגיטלי, כאשר קבוצות דמוגרפיות מסוימות אף מגיעות ל- 50%. על פי גוגל, 35% ממבקרי הסלולר בשנת 2012 הגיעו דרך מכשירי סמארטפון.

מה קורה בישראל? בשנת 2011 פורסמו הנתונים כי 47% מהישראלים כיכבו בראש רשימת המדינות בקטגוריית הגלישה בסלולר (מקום ראשון יחד עם היפנים. ארה”ב רק במקום שלישי). ב- 2012 כבר 51% מהישראלים החזיקו טלפון חכם אחד או יותר, ול- 99.8% מאזרחי ישראל יש לפחות מכשיר סלולרי אחד. שיעור החדירה של המובייל בארץ עומד על 140%, וישראל נמצאת במקום החמישי המכובד מבחינת חדירה לתחום הסלולר.

מה התחזית? צופים כי עד שנת 2015 למעלה מ- 80% מהסלולרים בשוק יהיו סמארטפונים. על סמך נתונים אלו, ייתכן ואפילו ברגע זה, לפחות אחד מלקוחותיך גולש באתר שלך דרך הסלולרי שלו. אז במידה ועדיין אין לך אתר מותאם סלולר, כדאי מאוד שתעשה אחד, והמאמר הבא יסביר לך איך לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

סוגי המכשירים הסלולריים

ניתן לחלק את המכשירים הסלולריים לשתי קבוצות עיקריות:

· סלולרי רגיל (Feature phones ) – אינו מותאם לגלישה בכל הדפדפנים, ולכן אתרים רגילים אשר אינם מותאמים לגלישה בסלולר, יופיעו בצורה חלקית, מעוותת או עם דף שגיאה. זה כולל דפדפנים עבור cHTML (iMode), WML, WAP  וכד’.

· סמארטפון (Smart phones ) – מותאמים לגלישה באתרים רגילים, כמו למשל טאבלטים, קוראי ספרים דיגיטליים, מכשירים עם HTML5 , מכשירי אנדרואיד, אייפון  Windows Phone 7, מכשירי בלקברי וכד’.

חלוקה אפשרית נוספת היא לפי: מכשירים התומכים ב- HTML5  וכאלו שלא.

הזחלנים של גוגל

בהתאמה לסוגי הגלישה השונים, גוגל פיתחה אלגוריתמים שונים לחקירת רשת האינטרנט. בנוסף לזחלנים הידועים אשר משוטטים באתרי האינטרנט, נוצרו גם זחלני גלישת מובייל חכמים, אשר מחקים את פעילות הגולשים בסלולר. בעבר, הסלולרים לא יכלו להציג אתרי אינטרנט רגילים אשר לא היו מותאמים לסלולר, ולכן נוצר גם צורך בזחלנים נפרדים, אך אנו רואים בהחלט שינוי במגמה, עם התפתחות האייפונים, ודרך הצגת הדפדפנים. ייתכן ובעתיד, יהיה שינוי נוסף או אף לא יהיה צורך בזחלנים נפרדים, כי כל המכשירים יגלשו חופשי באתרים הרגילים.

גוגל תומכת באתרים מותאמי סלולר בשלושה מסלולים שונים

שלב הבחירה של איך לבנות את האתר עשוי להיות המבלבל ביותר, בעיקר מהסיבה שיש כל כך הרבה אפשרויות. שלוש האפשרויות הנפוצות הן:

· אתרים רספונסיבים- אתרים בעלי תצוגה משתנה, אשר מותאמים לכל סוגי המכשירים עם כתובת URL אחת. אותו HTML  לכל המכשירים, ורק הCSS משתנה בהתאם לסוג המכשיר. זו הדרך המועדפת על גוגל!

· אתרים דינאמיים- אתרים שבאופן דינאמי משרתים את כל סוגי המכשירים באותו סט של כתובות URL , אבל כל URL  מציג HTML  שונה (ו- CSS ) בהתאם למכשיר ממנו גולשים, מהנייח או מהנייד.

· אתרים נפרדים- אתרים שיש להם URL  נפרד למובייל ו- URL  אחר נפרד לנייח.

דבר ראשון חשוב מאוד להחליט לגבי תוכן האתר הסלולרי, האם אנחנו רוצים שיהיה עם תוכן זהה לאתר המקורי, או שאולי לגולשים דרך הסלולר יש צרכים אחרים? מומלץ למצוא את השילוב בין מה שאנו רוצים שיוצג באתר הסלולר לגולש לבין מה שהגולש נכנס לחפש. אם יש לך כבר אתר מספיק זמן, תוכל לבדוק בגוגל אנליטיקס מה חיפשו הגולשים שהגיעו מהסלולר. ישנה אפשרות נפוצה נוספת לפתח אפליקציה לאתר שלך עבור גולשי הסלולר.

אתר רספונסיבי

במידה והגעת למסקנה שברצונך לבנות אתר סלולרי עם תוכן זהה לחלוטין לאתר המקורי, מומלץ בחום גם על ידי חברות SEO  מובילות כמו MOZ  ועל ידי גוגל, לבנות אתר רספונסיבי. האתר הרספונסיבי בנוי על אותו ה-URL , ומותאם לכל סוגי המכשירים באמצעות שינוי ב- CSS . גוגל ממליצה על שימוש ב- css3
יתרונות האתר הרספונסיבי:

· אתר ידידותי למשתמש- האתר שלך חייב להיות ידידותי למנוע החיפוש ולגולשים בכל הפלטפורמות. מומלץ בחום להבטיח כי עיצוב האתר יהיה מותאם הן למנועי החיפוש והן לגולשים בכל סוגי המכשירים; טאבלט, סמארטפון ותצוגת מסך מלא.

· הגעה קלה דרך URL  אחד- שימוש באתר רספונסיבי מקל על הגולשים ועל הזחלנים, מכיוון שתמיד משתמשים באותו ה-URL . מסייע גם לקידום ה-URL  בגוגל. שימוש בכתובת URL  אחת לתוכן המוצג, מאפשרת לגולשים לגשת לתוכן בקלות רבה יותר, לשתף, ולשלוח לינק לתוכן שלך. בנוסף, הדבר מסייע לאלגוריתמים של גוגל להיכנס למאפיינים של אינדוקס המלל.

· זמני טעינה קצרים יותר- הפחתת ההפניות מפחיתה גם את זמני הטעינה של הדפים. אין צורך בהפנייה עבור גולשי הסלולר, משמע חל שיפור בזמן טעינת הדף. בנוסף, ישנן הפניות שעלולות להוביל לדפים שגויים או לא רלוונטיים ולפגוע בחוויית המשתמש.

· חסכון במשאבים עבור אתרך ועבור זחלני גוגל- עבור דפים של אתר רספונסיבי, כל זחלני גוגל צריכים לסרוק את אתרך רק פעם אחת, לעומת סריקה מרובה עם הרבה זחלנים של סוגי המכשירים השונים. השיפור ביעילות הסריקה, יכול באופן לא ישיר לסייע לגוגל לאנדקס יותר מהתוכן של האתר ולהשאיר אותו רלוונטי “טרי”.

· חסכון בזמן ואנרגיות- חוסך לך עדכון כפול של חומרים ותכנים חדשים לאתר הסלולר, כיוון שהזנת התוכן מתבצעת אך ורק באתר הרגיל, ובאופן אוטומטי התוכן הזהה מופיע גם במובייל.

· שיפור התכנים באתר- מחשבה נוספת לגבי תכולת התכנים, מכיוון שאנו יודעים כי התוכן מתעתד להיות מוצג על מסך קטן, נערוך את התכנים בצורה מבוקרת יותר, דבר שיועיל גם לאתר הרגיל.

· קידום מהיר במנוע החיפוש- קישורים נכנסים לאתרך יצביעו גם על אתר הסלולר שלך, יסייע בקידום אתר הסלולר במנוע החיפוש במובייל, על אף שהאתר חדש. בנוסף אין צורך בהפניות ותחזוקה כפולה.

· חוויית משתמש עם ויזואליות מרשימה- הנאת הגולשים מובטחת בעקבות שינויי גודל הדפדפן, והיחשפותם לתצוגה המשתנה בהתאם. במילים אחרות, אתר רספונסיבי יותיר רושם גבוה מאוד על המבקרים בו.

הקפד לא למנוע גישה של אף אחד מהזחלנים למידע באתר (CSS, java script, and images ) באמצעותrobots.txt  או בכל דרך אחרת. כניסה מלאה לדפים תסייע לאלגוריתמים שלנו לזהות את האתר הרספונסיבי שלך, ולנהוג עימו בהתאם.

בניית אתר מובייל נפרד או אתר דינאמי

במידה והגעת למסקנה שאתה מעוניין בתוכן אחר לאתר הסלולר, תוכל לבנות אתר נפרד. ‘תוכן אחר’ יכול להיות תוכן שונה לחלוטין מהאתר המקורי, או תוכן חלקי זהה, או אף תוכן זהה עם שינויים קלים. בהנחה ואתה מעוניין להקים אתר נפרד, אינך חייב שהכתובת תהיה m.subdomain , תוכל להשתמש בכל דומיין/סאבדומיין או TLD  שתבחר. שימו לב, על אף שגוגל ממליצה להשתמש באתר רספונסיבי, שימוש בסוגי האתרים האחרים לא יפגע בדירוגם בשום צורה שהיא.

יתרונות בניית אתר סלולרי נפרד:

· תהליך מהיר ופשוט יותר- אין שום צורך לתכנן, לעצב או לבנות מחדש את האתר המקורי.

· בנייה קלה יותר- בניית האתר תהיה קלה יותר, כיוון שאין צורך להטמיע שאילתות מדיה CSS  לתצוגה.

· גמישות בשינויים- במידה וקיימת בירוקרטיה רבה סביב האתר המקורי, ניתן כעת להיות גמיש יותר בעיצוב ובאפיון אתר הסלולר, תוכל לשנות את התוכן, את הנראות ואת המסרים שתרצה להעביר.

· תצוגה אישית מותאמת סלולר- ייתכן ובאתר יש מלל רב שאינך מעוניין שיוצג באתר הסלולר, תוכל להציג רק את התוכן הרלוונטי מבחינתך, ולהשמיט דברים פחות רלוונטיים. מכיוון שתצוגת הסלולר קטנה יותר, ייתכן ותעדיף להציב מספר כפתורי הנעה לפעולה גדולים, מאשר את כל המלל שבאתר הרגיל.

במידה ולא בחרת באתר רספונסיבי, כדאי שתכיר היטב את ההנחיות של גוגל לגבי אתרי המובייל, ותקפיד לפעול על פיהן.

הנחיות גוגל לגבי התאמת אתר מובייל

אחת הבעיות הנפוצות למנהלי אתרים שיש להם שתי גרסאות של האתר, היא שגרסת המובייל מופיעה לגולשים במחשב רגיל, או שגרסת ההאתר הרגיל מופיעה לגולש דרך הסלולר. על מנת להימנע ממצבים אלו יש שתי אפשרויות:

· הפניית גולשי הסלולר לכתובת המקבילה הנכונה

כאשר אדם הגולש מסלולרי או זחלן מובייל (Googlebot-Mobile ) מגיעים לגרסת האתר הרגילה, נוכל להפנות אותם לכתובת המתאימה לגלישה בסלולר. גוגל מבחינה במערכת היחסים בין שתי גרסאות ה-URL , ומציגה את הגרסא המתאימה בהתאמה.

כאשר נבצע הפניה, עלינו לדאוג שהתוכן יהיה תואם בין שני האתרים ככל האפשר. לדוג אם יש לך אתר קניות והגולש נכנס לכתובת הרגילה של האתר דרך הסלולר, אנא ודא כי הגולש מופנה לכתובת הגלישה של המובייל לאותו מוצר בדיוק, ולא לדף הבית. אנו מוצאים כי אתרים עושים זאת לפעמים כדי להעלות את הציון של האתר, אך זה גורם רק לחוויית גלישה שלילית.

מצד שני, כאשר יש גישה לגולש או לעכביש רגיל של גוגל לאתר מותאם סלולר דרך מחשב שולחני, אין זה הכרחי להפנותם לאתר הרגיל. לדוג’, גוגל אינה מפנה באופן אוטומטי לאתר הרגיל גולשים שנכנסו ממחשב רגיל לאתר המובייל, במקום זאת, הדף כולל קישור בעמוד בגרסת המובייל שמוביל לאתר הרגיל. קישורים אלו בעיקר יעילים במקרה שאתר מובייל לא מספק את כל הפונקציונאליות שהאתר הרגיל מספק – גולשים יכולים בקלות לבחור לעבור לגרסה השולחנית אם ירצו.

שימו לב: גוגל ממליצה להשתמש באותו HTML  עבור כל המכשירים, ולהשתמש רק במדיית CSS  לביצוע התרגום. אם הנראות של הדף אינה הטובה ביותר, ניתן להפנות לדף HTML  אחר באותו URL  או בכתובת שונה, הזחלן יכול להתמודד עם שתי האופציות, כל עוד מקפידים על ההנחיות.

· החלפת התוכן בהתבסס על סוג הגולש

חלק מהאתרים משתמשים באותו ה- URL  עבור שני סוגי האתרים, אך משנים את הפורמט בהתאם לסוג הגולש (ממחשב רגיל או ממובייל). במקרה זה אותו URL  יופיע בחיפושים הרגילים ובחיפושי אתרי המובייל.

חשוב לשים לב, אם לא התאמת את אתרך כמו שצריך, תוכן מסויים עלול להיחשב כמוסתר, וגוגל עלולה להעיף אותך מתוצאות החיפוש. במילים אחרות, הגשת תוכן מסוים לגולש ותוכן אחר לזחלנים אינו תופעה רצויה, ויש להתחשב בכך בעת התאמת האתר לשני מסלולים שונים.

גוגל משתמשת בזחלנים כדי לסרוק אתרים רגילים, וזחלני מובייל מיוחדים כדי לסרוק אתרי מובייל. על מנת להישאר אתי ובטווח ההנחיות של גוגל, עליך להגיש לזחלן את אותו תוכן שגולש המחשב הנייח מקבל, ואת התוכן של המובייל לזחלן המובייל. אין שום בעיה שהתוכן המוגש לזחלנים יהיה שונה, כל עוד התוכן שמוגש לקוראים הינו זהה בהתאמה. במידה והינך מפנה גולשי מובייל מכתובת האתר הרגיל לכתובת המובייל המתאימה, הזחלנים יזהו זאת ושניהם יסרקו את הדפים. במקרה כזה, השתמש בהפניית 301 הן עבור הגולשים והן עבור זחלן המובייל.

טעויות קלאסיות בהתנהלות עם אתר מובייל

· כל הדפים באתר הרגיל מפנים לאותו הדף של המובייל (בדרך כלל דף הבית). לא ידידותי לגולש. יש להימנע מהפניה לא רלוונטית, ורצוי לשלוח גולש מהדף בנייח לדף המקביל במובייל. במידה ודף מקביל זה לא קיים במתכונת מובייל, מומלץ להראות את הדף של הנייח מאשר להפנות לדף מובייל לא רלוונטי.

· 404 בסמארטפונים. אתרים מסוימים מראים בסמארטפון דפי שגיאה 404. אם אתה מזהה שגולש מבקר בדף של הנייח דרך הסלולרי, הפנה אותו לדף המקביל במובייל במקום להציג לו שגיאת 404. ודא שהדף אליו הפנית אינו דף שגיאה. אם התוכן הזה לא זמין במובייל, הצג את דף הנייח הרלוונטי. עדיף להציג את התוכן שהגולש חיפש בפורמט פחות מתאים, מאשר להפנות לתוכן לא רלוונטי או הצגת דף שגיאה.

· הפניית זחלן-מובייל של סמארטפונים לאתר מותאם לסלולרים שאינם סמארטפונים, שמפנים אותו בחזרה לאתר הנייח. מוביל ללופ שגורם לשגיאה. איך להימנע מטעות זו: כל הזחלנים של המובייל מזדהים כמכשירי סלולר ספציפיים, ויש להתנהג אליהם כמו שמתנהגים עם אותם המכשירים. לדוג’ זחלן שמזדהה כאייפון, צריך להחזיר לו תגובה כמו לגולש אייפון.

· סרטונים שאינם עובדים במובייל. המון אתרים מטמיעים סרטונים בצורה כזו שפועלים מצויין בנייח, אך לא עובד בסמארטפונים. הסיבות שהסרטון לא מתנגן במובייל יכולות להיות שצריך להתקין תוכנה, מכשיר שלא תומך, או צורך ברשיון. לדוג תוכן שמצריך Adobe Flash  לא ינוגן באייפון או באנדרואיד 4.1 ומעלה. מומלץ להשתמש בתגיות סטנדרטיות של- HTML5  כדי לכלול וידאו ולמנוע מלל בפורמט, כמו למשל פלאש, שלא נתמך בכל הסלולרים. נסה לוודא שהסרטון מתנגן בכמה שיותר סוגי מכשירים.

· מהירות הדף. חשוב לבצע התאמת מהירות הגלישה באתר למובייל.

· הפניה מותאמת מכשיר. ישנם מצבים שגויים שאתר מפנה רק גולשי מכשירים מסויימים, ולא מפנה מכשירים מסוג אחר.

· פרסומות אפליקציה להורדה. מומלץ להשתמש בבאנר פשוט, המותאם גם לגלישה בסלולר כמו למשלSmart App Banners for Safari on iOS6  או HTML  שמפנה לחנות האפליקציה להורדה.

הפניות לכתובות URL  אחרות
אם האתר שלך מפנה את המשתמשים לדפים אחרים על ידי הפניות , מומלץ בחום שהשרת שלך גם ישלח כותרת HTTP header  מתחלפת על כתובות אתר שמבצעות הפניות אוטומטיות . זה עוזר עם אחסון המטמון של ספקית שירותי אינטרנט, וגם משמש אות נוספת לזחלנים של גוגל  לגלות את אתר האינטרנט שלך, ולהבין אותו בצורה טובה יותר .
ישנן מספר דרכים לביצוע הפניה:

· הפניית HTTP: ההפנייה הנפוצה לביצוע הפניות גולשים לכתובת URL אחרת. בדרך כלל תהיה מבוצעת לפי ההנחיה ב- HTTP header. חשוב לבצע הפניה רציפה לכתובת ספציפית על ידי תגית rel=alternate או במפת האתר. בהפנייה זו, אין זה משנה אם נבצע הפנייה עם קוד 301 או קוד 302.

· הפניית JavaScript במידה והפניית HTTP קשה להטמעה, תוכל להשתמש בהפניית JavaScript, על ידי התגית rel=alternate. בהפנייה זו עליך לשים לב כי יש זמן אחזור, אשר נוצר עקב הצורך בהורדה קודמת של הדף, ואז הוצאה לפועל של ה- JavaScript.

· הפניה חד-סטרית או דו-סטרית- אתרים מסויימים יפנו גולשי סלולר שהגיעו לאתר לכתובת המתאימה באתר המובייל, ואילו אתרים אחרים יפנו הן את גולשי הסלולר שהגיעו לאתר הרגיל, והן את גולשי המחשב הנייח שהגיעו לדף של האתר במובייל חזרה לאתר הרגיל.

עבור הזחלנים של גוגל, כל אחת מההפניות כשרה ומקובלת ללא העדפה. הדבר החשוב ביותר הוא שמירה על עקביות בהפניה לכתובת מתאימה; כתובת אשר יש בה את אותו התוכן שאותו חיפש הגולש. הפניה שגויה עלולה להוביל לכך שחלק מהגולשים כלל לא יראו את התוכן.

בנוסף, גוגל ממליצה לאפשר לגולשים לבחור האם להישאר בדף אליו הגיעו, על אף שהוא אינו מותאם למכשיר ממנו גלשו; גולשי מובייל יוכלו להישאר באתר הרגיל, ולהפך, במידה והם בוחרים באפשרות זו.