קידום אתרים הינו חלק מרכזי וחשוב בשיווק באינטרנט. יחד עם זאת, שיווק באינטרנט הינו מכלול רחב של נושאים נוספים אשר הבקיאות בהם חשובה לא פחות לכל העוסקים בתחום קידום אתרים.
בסוף חודש מאי 2008 אישרה כנסת ישראל את “חוק הספאם”. החוק החדש מגביל את יכולתם של מפרסמים לשלוח דברי פרסומת באמצעות הודעות SMS, מערכות חיוג אוטומטיות, פקס ודואר אלקטרוני. ספאם (דואר זבל) הפך במהלך השנים האחרונות למטרד ציבורי נרחב בארץ ובעולם.
טכניקות של דיוור ישיר, בהן השתמשו אותם מפיצי דואר זבל, כללו בין השאר הרכבת רשימות תפוצה מאוסף אקראי של אותיות ומספרים, בתקווה שהפרסומות תגענה בסופו של דבר לכתובות אמיתית. שיטה זו של רשימות דיוור רנדומאליות הביאה לכך שהפרסומות בדרך כלל לא הגיעו לקהל היעד המתאים, ואף הפכו לתופעה מטרידה. קשה למצוא מישהו שלא סבל בשלב זה או אחר מהצפה של הודעות פרסומת מרגיזות ומיותרות בתיבת המייל שלו.
שיווק באינטרנט – חוק הספאם החדש
“חוק הספאם” החדש, שהוגש ביוזמת משרד התקשורת, אמור לשים קץ לתופעה הזו, או לכל הפחות לצמצם אותה. החוק מאפשר הטלת קנסות כבדים על כל מי שישלח הודעות פרסומת כפויה על ידי דיוור ישיר לאדם שלא נתן את הסכמתו המפורשת לכך. משתמש שקיבל הודעת SMS או מיילים המכילים פרסומת, מבלי שנתן לכך את אישורו, רשאי לתבוע פיצויים ללא צורך להוכיח כי נגרם לו נזק. במידה והינכם עוסקים בתחום קידום אתרים, אתם מוזמנים להמליץ ללקוחותיכם לפעול על פי חוק.
יחד עם זאת, קיימת בחוק הסתייגות משמעותית, לפיה מותרת שליחה חד פעמית של הודעה לנמען, שהוא בית עסק, המכילה הצעה להסכים לקבל פרסומות מטעם המפרסם מעתה והלאה.
כאן נכנס מאגר מידע לינקו לתמונה. אתר לינקו מחזיק במאגר רחב של רשימות דיוור המכילות פרטים וכתובות של אלפי בכירים במשק, בעלי תפקידים במגזר הציבורי ובעלי עסקים. באמצעות הרכבת רשימות תפוצה מפולחות, על פי נתונים ופרמטרים שונים כגון תחומי עיסוק, יכולים מפרסמים להתאים את הפרסומות בצורה הטובה ביותר עבור קהל היעד שלהם. מאחר ומדובר במאגר שאינו מכיל כתובות של אנשים פרטיים, השימוש בנתוני רשימות הדיוור ובמאגרי רשימות התפוצה שמציע האתר במטרה לשלוח הודעות באמצעות דיוור ישיר, הינו חוקי לחלוטין.
לסיכום
יש לציין כי על לקוחות לינקו מוטלת האחריות להשתמש במאגרי מידע בכפוף לסעיפי החוק, המתירים אך ורק שליחת הודעות שהן הצעות להסכים לשליחת דברי פרסום בהמשך, וקובעים כי על המפרסם לציין את פרטיו המלאים ולאפשר הסרה מרשימת הדיוור על פי בקשת הנמען.
מי שפועל בתחום קידום אתרים באופן אתי בלבד, וודאי ישמח לאמץ גם את הקוד האתי של דיוור ישיר באינטרנט.
המאמר בחסות לינקו – דיוור ישיר ורשימות תפוצה לשיווק באינטרנט.