קידום אתרים דינאמיים

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
האתרים הדינאמיים הולכים ותופסים נתח גדל והולך בעולם הווירטואלי. הדבר נובע מהטרנד החדש שבהשפעתו חברות הקמת אתרים מציעות ללקוחותיהם להקים אתר על פלטפורמה קיימת, דבר שמוזיל את עלויות ההקמה בצורה דרסטית, תוך שימוש בתבניות עיצוב שונות.

אתרים סטטיים ואתרים דינאמיים

אתרים סטטיים בנויים מאוסף של דפי מידע כאשר כל אחד מדפי המידע הללו הינו למעשה קובץ פיזי הקיים בשרת. כל דף הוא קובץ יחיד. כאשר נרצה לעדכן את תוכן דף המידע יהיה עלינו לגשת לשרת ולערוך את הקובץ ע”י כלי עריכה מתאים וכן יידרש מאיתנו ידע תכנותי כיון שהקבצים כתובים בשפת תכנות. כל עוד מדובר באתר המכיל דפים בודדים, מלאכת עדכון הדפים לא תהווה בעיה מיוחדת עבורנו (בתנאי שאנו יודעים לערוך את הדפים) ותוך זמן קצר יחסית נוכל לעדכן את האתר. אולם מה יקרה אם מדובר באתר שמכיל עשרות ומאות דפים ואנו נרצה לעדכן, לצורך הדוגמא, את כתובת החברה המופיעה בכל אחד מהדפים? נצטרך לערוך את כל אחד מהקבצים ולמעשה נבלה שעות רבות ואפילו ימים שלמים בעדכון האתר.

לעומת האתרים הסטטיים, אתרים דינאמיים הם אתרים אשר מציגים מידע לגולש מתוך בסיס נתונים. דף המידע עצמו אינו קובץ פיזי הקיים בשרת אלא תוצר של יציקת תוכן לתוך תבנית. המידע המוצג לגולש הוא התוצר של פעולה זו.
לדוגמא, חנויות מקוונות המכילות עשרות ומאות פריטים מציגות את דפי המידע השונים בתוך תבניות שעוצבו לשם כך מראש. הנתונים השונים כגון: קוד המוצר, מחיר המוצר, תמונה ותאור אינם קיימים על השרת כקובץ אלא מצויים בתוך בסיס נתונים והם נשלפים משם רק במידה והגולש מבקש לראות את המידע אודות הפריט המסוים. הפנייה לשרת ולמאגר המידע שבו לקבלת הנתונים מתוכו נקראת שאילתא. השאילתא מורכבת מאוסף של תנאים ומשתנים (פרמטרים). לדוגמא, גלישה באתר מכירות וחיפוש אחר מצלמה מתוצרת קנון או אולימפוס בטווח מחירים של בין 1000 שקלים ועד 2000 שקלים תיצור את השאילתא הבאה:

“הצג מצלמות מתוצרת שווה ל-‘קנון’ או מתוצרת שווה ל- ‘אולימפוס’ וגם במחיר גדול או שווה ל- 1000 שקלים וגם קטן מ- 2000 שקלים”
המשתנים בדוגמא שלנו הם סוג הפריט (מצלמה) יצרניות המצלמות (אולימפוס וקנון) וטווח העלויות שלהן (בין 1000 ל-2000 שקלים).
את השאילתה נוכל לראות בחלק מהאתרים, בשורת הכתובת ובדומה לדוגמא הבאה:

http://www.domain.com/models.asp?id=camera&price=218&model=5326
שורת הכתובת מורכבת משם מתחם האתר ודף התבנית (בדוגמא בצבע חום) ומייד אחריו יופיע סימן שאלה (בדוגמא צבע כחול) ולאחריו רשימה של שלשה פרמטרים מופרדים בסימן & (בדוגמא בצבע אדום): id, price, model.
התוצאה לשאילתא זו תהיה רשימה של מצלמות העונות לשאילתא. הרשימה תכיל מלבד קוד היצרן של המצלמה את כל הנתונים הנדרשים להצגה בדף המידע כגון: תמונה, תאור המוצר, מחירים, תנאי התשלום ועוד. את הנתונים יוצקים לתבניות שהוכנו מראש ונכתבו באמצעות שפת תכנות מתאימה (PHP, Perl, ASP, ASP.NET ועוד) ואשר עוצבו מראש ע”י מעצב גרפי. זו הסיבה שבאתרים דינאמיים דפי המידע אודות הפריטים השונים הם בעלי מבנה זהה.

אתר דינאמי פותר את בעיית משך זמן עדכון הדפים באתר. עדכון מסוים נעשה בבסיס הנתונים פעם אחת ומועבר באמצעות התשובות לשאילתות השונות לכל הדפים באתר. בנוסף, אתרים דינאמיים משחררים אותנו מהצורך בידע תכנותי כלשהוא, מכיוון שבד”כ האתרים הדינאמיים מכילים ממשק מנהלן אשר באמצעותו אנו יכולים לעדכן את בסיס הנתונים וע”י כך לעדכן את התכנים באתר. כיום קיימים ממשקי ניהול נוחים מאוד, המאפשרים לנו לעדכן את התכנים באתר כולל תמונות ופרמטרים נוספים החשובים לקידום האתר במנועי החיפוש.

הבעיות בקידום אתרים דינאמיים

גולש באתר דינאמי מנהל דו שיח עם האתר. הגולש משתמש במנועי חיפוש פנימיים ובתפריטים שונים המנווטים אותו לפריט בו הוא מעוניין וע”י כך יוצר שאילתא אשר המשתנים בה הם הביטויים אותם הוא הקליד והבחירות השונות שנעשו בתפריטים השונים, וזאת בדיוק אחת מהבעיות בקידום אתר דינאמי.

הזחלן (crawler) שנשלח ע”י מנוע החיפוש במטרה לאתר דפי מידע ברחבי האינטרנט אינו מקליד ביטויים ואינו משתמש בתפריטים שונים לבחירת מוצרים. הזחלן מחפש מידע קיים ולא מסוגל להקליד ערכים ולבחור אפשרויות שונות מתוך תפריטים מתוחכמים בניגוד לתפריטים פשוטים הבנויים מאוסף של קישורים כפי שנעשה באתר זה. מכאן שאותם דפי מידע המחוללים בעקבות מענה לשאילתות אינם חשופים בפני הזחלן ולכן הם לא יופיעו במנועי החיפוש.

בעיה נוספת נעוצה במבנה כתובת הדף הדינאמי. כפי שראינו בדוגמה הכתובת כוללת מספר פרמטרים המשורשרים האחד אחר השני. גוגל, כפי שהם מצהירים, מאנדקסים דפים דינאמיים אולם בשל האפשרות שבה הזחלן ינסה לאנדקס את כל הדפים הדינאמיים ותוך כדי כך יעמיס על האתר ויגרום לקריסתו הם נמנעים מלאנדקס את כל הדפים הדינאמיים ומסתפקים באינדוקס של חלק מהם בלבד ובאופן כללי הם מדברים על כך שהעכביש יאנדקס דפים שיש בהם פרמטר אחד או שניים ביתר שאת.

בעיות אחרות מתווספות כאשר מדובר בזחלנים “פרימיטיביים” השייכים למנועי חיפוש אחרים ואשר פשוט לא מסוגלים לאנדקס דפים שבכתובתם מופיעים סמנים כמו ?, & ועוד אחרים.

האתרים הדינאמיים הולכים ותופסים נתח גדל והולך בעולם הווירטואלי. הדבר נובע מהטרנד החדש על פיו חברות הקמת אתרים מציעות ללקוחותיהם להקים אתר על פלטפורמה קיימת, דבר שמוזיל את עלויות ההקמה בצורה דרסטית, תוך שימוש בתבניות עיצוב שונות. מלבד העלויות הנמוכות, פלטפורמות אלו מאפשרות לבעל האתר לשדרג את האתר ולהוסיף אליו מודולים נוספים בהדרגה בהתאם לצרכים ולתקציב. משימתנו הראשונית כמקדמי אתרים היא לפרסם את כל דפי האתר במנועים, כך שכל דף ודף יוכרו ע”י המנועים. כאשר מדובר באתר דינאמי, משימה זו קשה יותר להשגה, אולם תכנון נכון ושימוש מושכל בקישורים פותר את הבעיה לחלוטין.