גורמי השפעה אפשריים על דירוג האתר במנועי החיפוש

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
איננו יכולים לדעת בדיוק מהם האלגוריתמים של מנועי החיפוש וכיצד הם עובדים, אולם אנחנו כמקדמי אתרים מסוגלים לזהות את המקורות השונים שמהם יכולים מנועי החיפוש להזין את האלגוריתמים שלהם ולטפל בהם. להלן כמה מגורמי ההשפעה שיכולים להשפיע על מנועי החיפוש.

איננו יכולים לדעת בדיוק מהם האלגוריתמים של מנועי החיפוש וכיצד הם עובדים אולם אנחנו כמקדמי אתרים מסוגלים לזהות את המקורות השונים מהם יכולים מנועי החיפוש להזין את האלגוריתמים שלהם ולטפל בהם. להלן כמה מגורמי ההשפעה שיכולים להשפיע על מנועי החיפוש:

היסטוריה
כמה שנים קיים הדומיין (Domain)? גוגל מעריך יותר דומיינים בעלי וותק. גוגל נוטה להעלים אתרים חדשים שרק עלו במה שנקרא “ארגז החול”. אתר שנמצא בארגז החול לא יופיע בתוצאות החיפוש בגוגל. לא כל האתרים נכנסים לארגז החול. מדובר כיום על כ- 80 אחוז מהאתרים החדשים. לכן, טיפ שכדאי לשקול, הוא לא לקנות דומיין חדש, אלא לחפש דומיין בעל וותק ולקנות אותו. עדיף שהדומיין יהיה של אתר שעסק באותו תחום או בתחום דומה לזה שיעסוק בו האתר החדש, ויש לוודא שהאתר הקודם בדומיין לא עסק בקידום אפור. אמנם תשלם יותר כסף על הדומיין, אבל זה שווה את המחיר, מכיוון שההיסטוריה של הדומיין שווה הרבה כסף.
כמה נקודות נוספות שמנועי החיפוש יכולים להסיק מהן על האתר:
כמה שנים קיים האתר הנוכחי תחת הדומיין הזה, והאם האתר היה תחת דומיין אחר?
האם האתר ממוקד כיום בנושאים שהיה ממוקד בהם מעבר?
האם מצביעים לאתר כיום אתרים שהצביעו אליו בעבר?

קישורים
כולם יודעים היום שבשביל קידום האתר צריך שיהיו אליו הרבה קישורים. אבל זה לא מספיק. מספר הקישורים הנכנסים לאתר הוא חשוב, אבל איכות הקישורים חשובה אף יותר. גם מלל הקישור חשוב – לפי המלל של הקישור אל האתר שלך גוגל יכול לדעת למה אתרים אחרים מתכוונים כשהם מקשרים אליך. בנוסף, גוגל מסתכל אם יש גיוון במלל של הקישורים הנכנסים לאתר. אם יש כמות גדולה של קישורים בעלי מלל זהה לחלוטין המקשרים לאתר שלך – יש כאן משהו לא טבעי וחשוד.
בנוסף גוגל בודק אם מקור הקישורים לאתר שלך מגוון, כולל ספריות בתשלום, למשל. הוא גם בודק אם קיים קישור חוזר לקישורים נכנסים לאתר שלך. אם יש לך הרבה אתרים שאתה מקשר אליהם והם מקשרים אליך בחזרה, יש כאן משהו לא טבעי – ככל הנראה מדובר בהחלפת קישורים, ולא באופן טבעי שבו אתר מקשר לאתר אחר.
מנועי החיפוש יודעים כבר להבחין באותם אתרי אינטרנט המיועדים להחלפת קישורים, כמו כל אותם דפים שצצו בכל האתרים של “קישורים מומלצים”, בהם שמו האתרים קישורים לכל האתרים שאיתם החליפו קישורים.
אם אתר מאבד קישורים ותיקים, והקצב שבו קורה כזה דבר, זה גם דבר שגוגל מסתכל אליו. אם אתרים מפסיקים לקשר לאתר שקישרו אליו בעבר – כנראה שזה אומר עליו משהו. גוגל לא רק מסתכל אילו אתרים מקשרים אל האתר, אלא גם לאילו אתרים האתר מקשר. אם אתר מקשר לאתרים המודרים כאתרים בעייתים גוגל יסיק עליך מסקנות בהתאם.

קצב
האם האתר עבר שינוי בטכנולוגיה ובאיזו תכיפות? מהו קצב הוספת והסרת דפים באתר? מהו קצב העדכונים באתר? מהו קצב הוספת קישורים נכנסים לאתר? אם פתאום נוספים קישורים רבים לאתר – ייתכן שמדובר באירוע חדשותי. אך אם קצב הוספת הקישורים גבוהה מדי ותכוף מדי, ייתכן שמדובר במשהו לא טבעי וחשוד.

אחסון
היכן האתר מאוחסן? אם האתר מאוחסן בחברה שמספקת אחסון ללא תשלום, מה זה אומר על האתר שלך? מצד שני, אם האתר מאוחסן בשרת עצמאי, אשר לא מאוחסנים בו עוד אתרים, דבר שתחזוקה שלו עולה כמה מאות דולרים בחודש, זה מוסיף יוקרה מסוימת לאתר. מי ישקיע כל כך הרבה כסף באתר שלו?
מנועי החיפוש יכולים גם לבדוק מה אופי האתרים האחרים המאוחסנים באותו שרת או באותה חוות שרתים על ידי בדיקה של אתרים בטווח כתובות IP מסוים. כך מנוע החיפוש יכול לשער עליך דברים על פי סוג האתרים שנמצאים באזור שלך.
זמינות האתר גם היא חשובה אם מדברים על אחסון. אם העכביש מגיע לאתר שלכם ומגלה שהוא אינו זמין, זה פוגע בדירוג באתר שלכם קשות. האתר צריך להיות באוויר ממש כמעט כל הזמן.

קוד מקור
האם האתר עומד בתקנים? האם הכתיבה של האתר נקייה? האם נעשה שימוש מושכל בתגי מטה (Meta Tags), וכמובן, האם נעשה שימוש בטכניקות קידום פסולות.

תכנים
מנוע החיפוש מנסה להבין במה האתר מתמקד. מהו אופי האתר (חדשותי, תוכן, תדמית, מכירות וכו’). המנוע מחפש תנאים שונים בהתאם לסוג האתר. לדוגמה, אם מדובר בפורטל, כמובן שמגוון של לינקים שונים לכל תחום שהו יתקבל בברכה. אבל באתר על מכונות כביסה, מגוון של לינקים שונים לתחומים שאינם קשורים בתחום, נראה כבר לא טבעי, ואולי נובע מהחלפת קישורים.
האם ישנן כפילויות בתכנים באתר? והאם יש העתקת תכנים בין אתרים? יש לציין שככל הנראה גוגל מתייחס לתוכן שהוא פגש ראשון כתוכן מקורי, ולמה שהופיע אחר כך כהעתקה. לכן, כשאני מקדם אתר שרוצה לתת תכנים לאתר אחר, התנאי שלי הוא שהתוכן קודם כל יכנס לאתר המקורי, אז יש לתת את הזמן הנדרש לעכביש להגיע לאתר ולשלוח את המידע לגוגל, ורק אז האתר השני יוכל לפרסם את החומר. ייתכן שבאתר שלוקח חומר מהאתר שלי העכביש מבקר לעיתים תכופות יותר. אם אאפשר לו לקחת ממני חומר מיד אחרי פרסומו, יכול להיות שגוגל יתייחס לחומר המקורי שבאתר שלי כחומר מועתק.

גולשים
מה הן מילות המפתח שהובילו את הגולשים אל האתר שלך? ומה היה דירוג הדף בחיפוש שאותו ביצעו הגולשים, שבו הם נכנסו לאתר שלך? לדוגמה, אם מישהו חיפש מילות מפתח מסוימות, ובתוצאות החיפוש האתר שלך הופיע במקום השביעי, אבל הגולש דווקא נכנס לאתר שלך – כנראה שהאתר שלך מתאים לתוצאות החיפוש יותר מאשר תוצאות החיפוש הקודמות לך באותן מילות מפתח. אז האם זה לא אומר שיש לקדם את האתר שלך?

סרגלים
סרגלים השייכים למנועי חיפוש המותקנים בדפדפנים מספקים למנוע החיפוש מידע בהיקף רחב יותר. בעזרת הסרגלים של גוגל, יאהו או אלקסה, ניתן לאסוף מידע סטטיסטי רב על הרגלי הגלישה של הגולשים השונים, כולל כמה זמן נשארו בכל דף ובכמה דפים צפו ועוד.
לגבי אלקסה (Alexa – www.alexa.com), חשוב לציין נקודה: אלקסה מתיימר לדרג אתרים לפי מידת הפופולאריות שלהם. למעשה, האופן שבו אלקסה אוסף מידע אודות פופולאריות של אתרים הוא דרך הסרגל של אלקסה. כלומר, אלקסה לא משקף תמונה מלאה, אלא רק את הפופולאריות של אתרים מסוימים בקרב הגולשים שמותקן אצלם הסרגל של אלקסה. יש אנשים שמיחסים חשיבות לדירוג האלקסה של האתר שלהם, אבל אין לזה כל משמעות, וזה לא משפיע על הדירוג בגוגל, למשל.