“תרשים הידע” של גוגל נודע עד היום כמאגר המתבסס על מגוון מקורות מרחבי הרשת, שבא לידי ביטוי בקטעי תוכן מובנים בתוצאות החיפוש בדסקטופ ובמובייל. ראינו את התוצאות של פעילותו כאשר חיפשנו סלבריטיז, נקודות עניין, קבוצות ספורט, סרטים – וכמות הולכת וגדלה של קטגוריות נוספות.
פיתוח התרשים היה חלק מתהליך שינוי מהותי באופי תוצאות החיפוש, שהחל ב”חיפוש האוניברסלי”, המאחד בין תוצאות החיפוש מכל הסוגים (Web, Pictures וכן הלאה) והמשיך עם המירוץ להצגת “תשובות במקום לינקים” במובייל, ובקיצור – גוגל מנסה לתת למחפשים ישויות ((“entities” – במקום טקסט. עם זאת, בגוגל הביעו חוסר שביעות רצון מהתפוקה הבינונית ש”תרשים הידע” מספק, וטענו כי הסיבה המרכזית לכך היא היעדר אלגוריתם המנתח את האינפורמציה ברשת באופן אוטומטי (ולא באופן מבוסס גולשים – Crowdsourcing כפי שהיה נהוג עד היום). לאור זאת, צצו דיווחים הרומזים כי כעת היא מפתחת את הדור הבא – “כספת הידע” (The Knowledge Vault).
המערכת, שכבר מיהרו לכנותה כ”מאגר הידע הגדול בתולדות האנושות”, אוספת חלקי תוכן מרחבי הרשת, מנתחת את ההקשרים ביניהם ומרכיבה מעין פאזל של “עובדות”, תוך מתן ציון לרמת המהימנות של כל אחת מהן. תוך כדי התהליך היא לומדת סבירויות של הקשרים, ולאחר מכן מיישמת את מה שלמדה על כל “עובדה” חדשה שמהימנותה נבחנת.
אז מהן המשמעויות במידה והניסוי הזה יצלח?
2. הרשמה ל-Freebase ואופטימיזציה של הופעת המותג בתוכו
“Freebase” הוא מאגר מידע ענק, שמתחלק לפי “ישויות” – לכל “ישות” מוצגים נתונים המתחלקים לפי קטגוריות (Description, Image, Official Site וכן הלאה). את האינפורמציה הוא שואב בעיקר מערכי ויקיפדיה, אך גם מאתרים נוספים, שאליו הוא מתייחס ככל הנראה כאתרי סמכות. Freebase נרכש ע”י גוגל זה מכבר, והיווה חלק מרכזי בפעילות “תרשים הידע” – אבל עכשיו אמור לשחק תפקיד פחות משמעותי. עם זאת, נראה כי בינתיים גוגל מתבססת עליו, אז כדאי להבין איך הוא עובד וגם לערוך את הנראות שלכם בתוכו (אבל זה כבר נושא למאמר בפני עצמו).
3. אל תמנעו מלהוציא קישורים חיצוניים והשיגו קישורים מאתרים רלוונטיים
לא מומלץ להימנע באופן טוטאלי מהוצאת קישורים חיצוניים לאתרים מחשש לזליגת PR – קשרו לאתרים רלוונטיים וקשורים באופן טבעי, תוך הפעלת שיקול דעת (nofollow ובכמויות סבירות). בנוסף, נסו להשיג קישורים מאתרים איכותיים ורלוונטיים (בכך לא אמור להיות שום חידוש:)).
קטע מגניב ומעניין (אם כי גם כאן טרם נוכחתי לדעת אם עובד) – התכונה הזו היא מעין canonical של ישויות. נשתמש בה, לדוגמה, כשנרצה להבהיר לגוגל שדף ה”אודות” באתר של מכבי תל אביב הוא בעל משמעות דומה לערך של מכבי תל אביב בויקיפדיה.