כספת הידע של גוגל: ממנוע חיפוש למקור ידע עולמי

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
"תרשים הידע" של גוגל נודע עד היום כמאגר המתבסס על מגוון מקורות מרחבי הרשת, שבא לידי ביטוי בקטעי תוכן מובנים בתוצאות החיפוש בדסקטופ ובמובייל.

“תרשים הידע” של גוגל נודע עד היום כמאגר המתבסס על מגוון מקורות מרחבי הרשת, שבא לידי ביטוי בקטעי תוכן מובנים בתוצאות החיפוש בדסקטופ ובמובייל. ראינו את התוצאות של פעילותו כאשר חיפשנו סלבריטיז, נקודות עניין, קבוצות ספורט, סרטים – וכמות הולכת וגדלה של קטגוריות נוספות.

פיתוח התרשים היה חלק מתהליך שינוי מהותי באופי תוצאות החיפוש, שהחל ב”חיפוש האוניברסלי”, המאחד בין תוצאות החיפוש מכל הסוגים (Web, Pictures וכן הלאה) והמשיך עם המירוץ להצגת “תשובות במקום לינקים” במובייל, ובקיצור – גוגל מנסה לתת למחפשים ישויות ((“entities” – במקום טקסט. עם זאת, בגוגל הביעו חוסר שביעות רצון מהתפוקה הבינונית ש”תרשים הידע” מספק, וטענו כי הסיבה המרכזית לכך היא היעדר אלגוריתם המנתח את האינפורמציה ברשת באופן אוטומטי (ולא באופן מבוסס גולשים – Crowdsourcing כפי שהיה נהוג עד היום). לאור זאת, צצו דיווחים הרומזים כי כעת היא מפתחת את הדור הבא – “כספת הידע” (The Knowledge Vault).

המערכת, שכבר מיהרו לכנותה כ”מאגר הידע הגדול בתולדות האנושות”, אוספת חלקי תוכן מרחבי הרשת, מנתחת את ההקשרים ביניהם ומרכיבה מעין פאזל של “עובדות”, תוך מתן ציון לרמת המהימנות של כל אחת מהן. תוך כדי התהליך היא לומדת סבירויות של הקשרים, ולאחר מכן מיישמת את מה שלמדה על כל “עובדה” חדשה שמהימנותה נבחנת.

chaning

אז מהן המשמעויות במידה והניסוי הזה יצלח?
עבור השוק כולו – סביר שצורת העיבוד הזו “תזלוג” למגוון רחב של אפליקציות, ותביא איתה את הדור הבא של חווית משתמש. עבור מקדמי האתרים והמפרסמים באינטרנט – מדובר ב”דור הבא” של החיפוש, שבו כדי להוביל עליך להיות אמיתי ורלוונטי ככל שניתן, וכן שבו קישורים בין אתרים הם חסרי טעם – הקשרים בין משמעויות הם מה שקובע.
 
אז מה עושים בפועל כדי לקדם בעולם החדש הזה? עדיין קשה לחזות את העתיד, אבל כבר ניתן להבין שיש צורך לעקוב אחרי ההתפתחות החדשה הזו ולהתחיל להבין לעומק את הכיוון בה גוגל הולכת, אחרת נשאר מאחור…
הנה כמה טיפים, אך שימו לב – המטרה היא להבהיר מהו הכיוון שככל הנראה אליו הדברים הולכים, ואינני אחראית על כל שימוש בהמלצות הללו! בסך הכל, גוגל עדיין לא מגיעה למה שהיא מתיימרת להיות…
 
1. חשבונות, חשבונות, חשבונות
ודאו שיש ללקוח חשבון גוגל פלוס מעודכן וכולל כמה שיותר אינפורמציה (כולל קישורים לכל דפי העסק בפלטפורמות השונות – ייתכן שגוגל תשאב ממנו מידע על הלקוח). השימוש בפיצ’רים של המקומי לא רק יעזור לגוגל להבין מהו העסק של הלקוח ואיפה הוא נמצא, אלא גם ללקוחות הרלוונטיים שלו. עודדו את הלקוחות לכתוב ביקורות, גם בדף הגוגל פלוס וגם בפלטפורמות האחרות.

2. הרשמה ל-Freebase ואופטימיזציה של הופעת המותג בתוכו
Freebase” הוא מאגר מידע ענק, שמתחלק לפי “ישויות” – לכל “ישות” מוצגים נתונים המתחלקים לפי קטגוריות (Description, Image, Official Site וכן הלאה). את האינפורמציה הוא שואב בעיקר מערכי ויקיפדיה, אך גם מאתרים נוספים, שאליו הוא מתייחס ככל הנראה כאתרי סמכות. Freebase נרכש ע”י גוגל זה מכבר, והיווה חלק מרכזי בפעילות “תרשים הידע” – אבל עכשיו אמור לשחק תפקיד פחות משמעותי. עם זאת, נראה כי בינתיים גוגל מתבססת עליו, אז כדאי להבין איך הוא עובד וגם לערוך את הנראות שלכם בתוכו (אבל זה כבר נושא למאמר בפני עצמו).

3. אל תמנעו מלהוציא קישורים חיצוניים והשיגו קישורים מאתרים רלוונטיים
לא מומלץ להימנע באופן טוטאלי מהוצאת קישורים חיצוניים לאתרים מחשש לזליגת PR – קשרו לאתרים רלוונטיים וקשורים באופן טבעי, תוך הפעלת שיקול דעת (nofollow ובכמויות סבירות). בנוסף, נסו להשיג קישורים מאתרים איכותיים ורלוונטיים (בכך לא אמור להיות שום חידוש:)).

4. ודאו ש”הישויות” ברורות – גם לגולשים וגם לגוגל
כלומר – כתבו באתר באופן ברור, הגיוני וענייני, ודאו שהמילים החשובות להבנת הנושא המדובר נמצאות בטקסט, תוך שימוש טבעי במילות המפתח… ובגדול, פשוט דאגו שהתוכן רלוונטי ואיכותי!!!
5. השתמשו ב-Schema.org
את ההמלצה הזו אני נותנת עם הסתייגות מיוחדת, משום שככל הנראה גוגל לא מתייחסת כיום לנתונים המובנים האלה כסמכותיים במיוחד – אבל אין לדעת אם לא יגיע שינוי בקרוב, אז לא יזיק להשתמש בכמה (ואולי גם יועיל).
 
6. השתמשו ב-SameAs של Schema.org
קטע מגניב ומעניין (אם כי גם כאן טרם נוכחתי לדעת אם עובד) – התכונה הזו היא מעין canonical של ישויות. נשתמש בה, לדוגמה, כשנרצה להבהיר לגוגל שדף ה”אודות” באתר של מכבי תל אביב הוא בעל משמעות דומה לערך של מכבי תל אביב בויקיפדיה.
 
7. המשיכו לחקור
כמובן שכל העצות האלו הן רק ההתחלה, ויש עוד הרבה נושאים שראויים למחקר מעמיק – כמו למשל איזו אופטימיזציה יש להחיל על מבנה האתר על מנת שמנועי החיפוש יבינו את ההקשרים הסמנטיים שהאתר מייצג, משום שזה נושא שהולך ומתחזק מבחינת גוגל.