אתרים רבים באינטרנט עוברים “מתיחת פנים” מידי תקופה במסגרת תהליך שדרוג האתר מבחינה טכנולוגית (למשל מעבר לפלטפורמה ידידותית לניהול ולקידום, התאמת האתר למובייל ועוד) או מטעמים חזותיים לצורך יצירת מראה עדכני ומושך כי החזות הארכיונית של האתר כבר לא משרתת את המטרה. בחלק מהמקרים מדובר בשינוי משמעותי באתר, שביכולתו לסייע בעליית האתר מדרגה מבחינות שונות אך מצד שני, העדכון המתבצע עלול לגרום להורדת הילוך וירידה בדירוגים האורגניים לאור בניית אתר ללא התייחסות לדרישות ה- SEO ו/ או ומעבר לוקה בחסר, שגם לאחריו עשויים להתגלות ליקויים לא צפויים שמזוהים רק לאחר עליית האתר וסריקתו על ידי גוגל.
לצד הכלים הידועים כחיוניים לשימוש ולעזר בתהליך בניית אתר ועלייתו לאוויר, אחד מהכלים מבית גוגל שלא זוכה להתייחסות המתבקשת ולהכרה בחשיבותו הוא כלי גוגל אנליטיקס, המשרת נאמנה גם בשלב הקריטי של בניית אתר חדש. אז מה כדאי לדעת ואיך ממקסמים את יעילות השימוש בכלי בשלבים אלו?
אופטימיזציית ביצועי דפי האתר
בבניית האתר החדש יש נטייה ל”השאיר מאחור” דפים שלא זכור ייעודם הראשוני באתר או שמתרשמים לאורך זמן כלא משמעותיים. לפני שעושים “ניקיון פסח” חפוז ולא מחייב ומחליטים על עליית אתר חדש “קליל” מהקודם, כדאי לבחון את נתוני האנליטיקס (בטווח תאריכים של כחצי שנה אחורה) האם הדפים המועמדים “להדחה” הנם כאלה שזוכים לכמות צפיות משמעותית באתר או שאכן, כפי שחשבתם – חשיפתם לגולשים מינימלית, אם בכלל. נתונים מהסוג תוכלו לזהות בדו”חות ה- Behavior – All Pages (תוכלו לאתר את הדפים המתבקשים לאחר סינון בפונקצית advanced):
בהתייחס לדפים שזוכים לחשיפה באתר, כדאי להשקיע בתוכן ובעיצוב שלהם לצורך הגדלת הנעתם לפעולה ולהשגת היעדים של האתר. כמו כן, במידה ומדובר בדפים “פופולאריים” – שקלו להקצות להם מיקום בולט יותר באתר החדש שכן, באופן מוכח, אלו רלוונטיים ומעניינים את קהל הגולשים. בהקשר נוסף, זהו בנתוני האנליטיקס (באותו הדו”ח בדיוק) דפים בעלי כמות משמעותית של צפיות ואחוז נטישה גבוה במיוחד. בדפים אלו כדאי לשקול לבצע שינויים בעיצוב/ בפריסה/ בתוכן בכדי להניע את הגולשים להמשיך לגלוש באתר לדפים רלוונטיים נוספים ולמינימום נטישה של האתר.
בנוסף, כדאי לבחון בדו”ח Landing Pages (בתוך Behavior) את דפי הנחיתה הזוכים לכניסות משמעותיות ובאמצעות הוספת מאפיין נוסף (Secondary dimension) להתמקד ב- medium – organic (כולל סינון בפונקצית advanced של madium לצורך תצוגת דפי הנחיתה האורגניים בלבד) בכדי לזהות דפי נחיתה שהגולשים מגיעים אליהם מחיפושים אורגניים. בהקשר לדפים אלו, חשובה הנוכחות שלהם גם באתר החדש ולצורך כך תידרשו להגדיר הפניית 301 מהדף הישן לדף החדש (במידה ומתוכנן שינוי בכתובת הדף). זיהוי הדפים מתבצע בדו”ח הבא:
קחו בחשבון שהסבירות גבוהה שהגדרה לא תקינה של ההפניות (למשל הפניה שלא תפעל אחרי עליית האתר החדש/ הפניה לא יציבה שתפעל פעם כן ופעם לא או שתפנה לכתובת שגויה) תוביל לפגיעה בדירוג האתר בביטויים הרלוונטיים בהם האתר מדורג – דבר שיגרום לירידה בכמות הכניסות לדף. במידה ומדובר בשרשרת הפניות לא תקינות- יתכן מאוד שהליקוי יביא לירידה מוכחת בסך הכניסות לאתר.
שיפור תהליך ההמרה באתר
לצורך ניצול מקסימלי של מה שגוגל אנליטיקס יש להציע, תידרשו להגדיר באופן ידני בכלי את יעדי האתר לצורך בחינת מידת יעילותו והשגת מטרותיו העסקיות – בין אם מדובר בהגדרת יעדי לידים, הרשמה לרשימת תפוצה, הרשמה לקבלת מוצר/ שירות במתנה לצורך הגדלת הנאמנות ועוד. באמצעות הגדרת יעדים באנליטיקס, כולל משפכים שמדווחים נתוני נטישה מהאתר או המשך מעבר לשלב הבא, המאפשרים לזהות שלבים בתהליך ההמרה שמאופיינים באחוז יציאה משמעותי, תוכלו לבצע שיפורים בדפים בתהליך בכדי להפוך את אלו למניעים להמשך התהליך ולהשלמת היעדים באתר החדש. לעיתים אף שינויים המתרשמים כלא משמעותיים בדפי התהליך עשויים לתרום להנעתם להמשך התהליך (למשל קיצור שדות מילוי בטפסים, הקטנת כמות שדות החובה, הפיכת הטופס לידידותי וברור יותר כיוצא בזה). חשוב לבחון לאורך כל חיי האתר את נתוני היעדים והמשפכים, ואף יותר מזה- במעמד ביצוע שינויים בדפי האתר, כפי שבאים לידי ביטוי בתהליך בניית אתר חדש וזאת בכדי לעלות לאוויר עם אתר חדש המציע תהליך המרה/ רכישה ידידותי, בהיר ומניע לפעולה.
הדברים הקטנים שאי אפשר בלעדיהם
מבין הדרישות שתעבירו לבונה האתר במלאכתו המרובה, חשוב לזכור לשלוח את קוד מעקב האנליטיקס ולהנחות להטמיעו בכל דף באתר בהתאם להנחיות גוגל. קחו בחשבון כי הטמעת הקוד אינה מובנית מאליה ובאחריותכם לדאוג לבקש להטמיע אותו כבר בסביבת הפיתוח כך שברגע שהאתר עולה לאוויר, ימשיך דיווח נתוני הכניסות בכלי באופן רצוף. עליית אתר ללא קוד אנליטיקס תביא לפרק זמן ללא נתונים, כאשר אלו לא יתקבלו בדיעבד.
במידה ומדובר באתר מסחר אלקטרוני, חשוב להנחות להטמיע בדפי אישור הרכישות את הסקריפט של המסחר האלקטרוני המדווח על נתוני העסקאות באתר.
לצורך המשך דיווח יעדי האתר, בקשו במעמד בניית האתר ליצור דפי תודה ייעודיים בעלי כתובת ידידותית ייעודית (מומלץ לכוון את המתכנת לגבי כתובות דפי התודה). במידה ולא תבקשו זאת מבעוד מועד, יתכן מאוד שהשארת הפרטים באתר/ הרשמות וכיוצא בזה יציגו לגולש פופ אפ בלבד וכתובת האתר תישאר ללא שינוי- דבר שיקשה עליכם בתהליך הגדרת היעד/ המשך המעקב אחריו.
במידה ותגי גוגל מוטמעים באתר הקיים באמצעות גוגל תג מנג’ר ו/ או מתבצע מעקב אודות התנהגות הגולשים באתר באמצעות כלי זה, בקשו מבונה האתר להטמיע גם את קוד המעקב של הכלי בכל דפי האתר בהתאם להנחיות גוגל וזאת לצורך המשך מעקב ישיר גם באתר החדש. בהקשר למעקבים המתבצעים באמצעות הכלי, למשל דיווח על כמות לחיצות על אזורים מסוימים ופונקציות באתר, קחו בחשבון כי ככל הנראה יידרש עדכון של התגים לאחר עליית האתר החדש לאור השינויים בו ולצורך המשך מעקב.
ולבסוף, נצלו את הנתונים המדווחים בכלי (כידוע ללא עלות) וזהו את מאפייני הגולשים והתנהגותם באתר, כפי המדווחים בדו”חות האנליטיקס השונים בכדי לבצע את ההתאמות הנדרשות באתר החדש במטרה לשפר ולייעל אותו בהתבסס על הוכחות בשטח ולא על תחושות בבטן לגבי מי גולש באתר, מה הוא עושה בו והאם הוא אכן עושה את מה שמצופה ממנו.