איך לצאת מהפלונטר של Google Places (גוגל מקומות) וGoogle+ (גוגל+)?

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
גוגל מציעה לעסקים להשתמש בגוגל+ ובגוגל מקומות, אך אינה מסבירה בשום מקום באופן מסודר, לאיזה עסק כדאי להשתמש באיזה מהמוצרים הללו, איך בדיוק להשתמש בהם עבור עסק כזה או אחר ומה הקשר ביניהם.

גוגל מציעה לעסקים להשתמש בגוגל+ ובגוגל מקומות, אך אינה מסבירה בשום מקום באופן מסודר, לאיזה עסק כדאי להשתמש באיזה מהמוצרים הללו, איך בדיוק להשתמש בהם עבור עסק כזה או אחר ומה הקשר ביניהם.

נכון להיום, כל העניין הוא לא יציב. רוב מנועי החיפוש בודקים ללא הרף תכונות חדשות, מסירים את אלו שנכשלו ומנסים למצוא חלופות כל הזמן.
המטרה של גוגל היא ברורה – לקשור בין מוצריה ולגרום לנו להשתמש בהם כדי להגביר את המוניטין שלה ברשת.

למשל, כך גוגל גורמת לכולנו להיות פעילים בגוגל+:
לכולנו נוצר חשבון ברשת החברתית גוגל+ ברגע שאנו יוצרים לעצמנו חשבון גוגל. אמנם החשבון בגוגל+ נוצר רדום, אך ניתן להפעילו בלחיצת כפתור.
כנ”ל לגבי יוטיוב, משתמש שמחובר לחשבון הגוגל שלו, יכול להקים ערוץ יו טיוב בן רגע ולקשר אותו לפרופיל האישי/ העסקי שלו בגוגל+.
תוצאות חיפוש אישיות וכלליות: משתמשים שמחוברים לחשבון הגוגל שלהם (נכנסו לאחד המוצרים כגון: ג’ימייל, אדוורדס, יוטיוב וכו’) ומבצעים חיפוש בגוגל, עשויים לקבל גם תוצאות שמקורן ברשת החברתית גוגל+. השילוב בין התוצאות האורגניות המציגות אתרי אינטרנט ובין פרסומים בגוגל+ מאותת לבעלי העסקים ולכלל המשתמשים על הכח העצום הטמון בגוגל+ לטובת מיתוג ושיווק.

הבנתם את הנקודה? חכו זה עוד לא נגמר!
אלו הם מוצרי הצריכה העיקריים לבעלי עסקים שמעוניינים לשווק את עצמם במנוע החיפוש של גוגל:

גוגל+ (Google+)
רשת חברתית שיש בה פרופיל אישי לכל בעל חשבון גוגל, ממנו ניתן לייצר דפים מסוגים שונים. נרחיב את הדיבור על כך בהמשך.

גוגל מקומות (Google Places)
ניהול פרטי העסק שיוצגו בחלקם או במלואם במוצרים השונים של גוגל, למשל, בגוגל מפות, במודעות מקומיות של אדוורדס, בתוצאות חיפוש מקומי ובדף מקומי או דף עסק מקומי בגוגל+.

גוגל מובייל (Google Mobile)
אפליקציה סלולרית של גוגל המאפשרת לבצע חיפושים בגוגל עם טלפונים ניידים. האפליקציה מציעה מספר פונקציות כגון חיפוש קולי, נגישות לגוגל+, יו טיוב ושאר מוצרים.
המוצרים שיקחו אתכם גבוה

במאמר זה אתרכז בשלושה מן המוצרים, גוגל+, גוגל מקומות ומנוע החיפוש תוך התייחסות לעסקים שאין להם הקשר מקומי, כלומר, עסקים שמציעים את שירותיהם ללא קשר למיקום הלקוח או למיקומם הפיסי (למשל, חברה לקידום אתרים, חברה שמציעה את שירותיה רק באופן מקוון כמו SendFlowers וכד’) ולעסקים עם הקשר מקומי, כלומר, עסקים שמציעים שירותים באתר הלקוח ללקוחות הממוקמים באזורים מוגדרים (כמו אינסטלטור, חשמלאי וכד’) או ללקוחות שמחפשים שירות באזורים מוגדרים (כמו מלונות, חנויות, מסעדות וכד’).

דפים בגוגל+ (Google+ pages)
דפים עסקיים ברשת החברתית גוגל פלוס מסווגים ל 5 סוגים:

  • דף חברה/מוסד/ארגון
  • דף מוצר/מותג
  • דף אמנות/בידור/ספורט
  • דף אחר (אם לא מצאתם את הסיווג המתאים יש לבחור כאופציה זו)
  • דף מקום/עסק מקומי – מתאים רק לעסקים מקומיים שמספקים שירות ו/או מקבלים קהל בכתובת פיזית של העסק או שמספקים שירות במיקום הלקוח, נרחיב עליו בהמשך.

הדפים בגוגל+ זהים במתכונתם לדפי אוהדים בפייסבוק, הם באו לשרת מטרה אחת ברורה, להעצים את הקשר עם הגולשים/לקוחות באמצעות התקשרות דו צדדית על ידי פרסום תכנים, תמונות, סרטוני וידאו מתוך ערוץ קיים, הפניות לאתר ועוד.

נתמקד בשלשה מחמשת הסוגים, שנותנים מענה למרבית העסקים: דף חברה/מוסד/ארגון, דף מוצר/מותג ודף ‏מקומי.‏
לכל שפה שבה נרצה נוכחות של העסק בגוגל+, נקים דפים באותה שפה.‏ הקמת דף חברה/מוסד/ארגון בגוגל + מומלצת רק לבעלי חברות/ארגונים ו/או נותני שירות שאינם מבוססי מיקום למשל, לחברת סאו סימפל בע”מ, יהיה דף חברה אחד בעברית.‏

לכל מוצר או שירות הנמכרים ע”י עסק מסוג כלשהו, ניתן להקים דף מוצר, למשל, חברת סאו סימפל בע”מ ‏עשויה להקים דף קידום אתרים, דף שיווק באינטרנט, דף קידום ממומן, דף קורס קידום אתרים וכו’.

למשל, רשת מלונות Starwood

  • לרשת המלונות עצמה – Starwood  נקים דף חברה בגוגל+
  • למותגים של הרשת – נקים דף מותג בגוגל+
  • ולמלונות השונים – נקים דף מקומי

תוכלו לראות זאת בדוגמה הבאה:

google-places-for-hotels

התיאור הבא הוא בגדר האפשרויות הקיימות:

הקמת דף מקומי מומלצת רק לבעלי עסקים מבוססי מיקום. התייחסות מיוחדת נדרשת לעסקים שהם רשת, ‏למשל רשת חנויות, רשת מלונות. לעסקים מסוג זה, נתייחס במאמר נפרד.‏

לדף מקומי יש 2 תצורות:‏
‏1. דף פשוט שנוצר עם הרישום של העסק בגוגל מקומות (הסבר מפורט יותר בהמשך) או כתוצאה מפעולת רישום צ’ק-אין בכתובת הפיזית של העסק, ונראה כך:‏

דוגמה 1: דף מקומי תצורה ראשונה

‏2. דף עסק מקומי (שאופן יצירתו מוסבר בהמשך) נראה כך:

דוגמה 2: דף מקומי תצורה שניה

רגע, אז איפה הבעיה?
בעיה אחת היא הבלבול (לפני שקראתם את החלק הקודם) בין דף חברה/מוסד/ארגון לדף עסק מקומי, הן בשאלה מה מהם עלי ליצור כנציג העסק והן בזיהוי מי הוא מה כשנתקלים בדפים אלה.

בשיטוט רגיל ברשת מצאתי 2 דפים שלכאורה נראים לגולש זהים, אך אם בוחנים אותם לעומק מגלים הבדלים משמעותיים!
בדוגמה 1 הדף המוצג הוא דף חברה/מוסד/ארגון הנוצר מתוך הרשת גוגל+. בדוגמה 2, הדף הינו דף עסק מקומי שנוצר מתוך גוגל+ או מתוך גוגל מקומות.

דוגמה 1: דף חברה/מוסד/ארגון בגוגל+
דף בגוגל+ לחברה/מוסד/ארגון (דפי מוצר/מותג דומים במראה לסוג דף זה) המציג מידע כללי, פוסטים, תמונות וסרטונים מתוך הערוץ הקיים.
דף זה נוצר מתוך אזור ה’דפים’ בגוגל+ על ידי הנציג הרשמי של בית העסק

שימו לב לערך שנבחר אוטומטית מתוך התפריט בצד ימין ע”י גוגל – שמצביע שאנחנו באזור פרופיל אישי.
עוד ניתן לראות בתמונה שמתחת לשם הדף מופיעה כתובת האתר ולידה סימון וי המעיד על כך שכתובת האתר אומתה בכלי מנהל האתרים של גוגל.

דף חברה בגוגל+ של חברת סאו סימפל

דוגמה 2: דף עסק מקומי
דף עסק מקומי המציג מידע כללי, פוסטים, תמונות, סרטונים, ביקורות שנכתבו על ידי משתמשים ומפת הגעה. כמו כן, בדף זה גולשים יכולים להעלות תמונות משל עצמם הקשורות לבית העסק.

דף זה נוצר מתוך גוגל מקומות או מתוך גוגל+ ע”י הנציג הרשמי של בית העסק. שימו לב לערך שנבחר אוטומטית בתפריט בצד ימין ע”י גוגל – שמצביע על כך שאנחנו באזור המקומי – Local.

ניתן לראות שמעל לשם בית העסק שמופיע בדף, קיים סימון וי המעיד על אימות הרישום של בית העסק בגוגל מקומות. למעשה, עבור חברת סאו סימפל בע”מ, לא היה צורך אמיתי ביצירת דף עסק מקומי או רישום מקומי בכלל, כיוון שאין מדובר בעסק בעל אופי מקומי. הרישום כאן נעשה רק למטרות הדגמה…

מצאו את ההבדלים!

  • מבנה הדף
    דף העסק המקומי שונה מדף החברה/מוסד/ארגון בכך שהוא מאגד גם ביקורות וגם פוסטים ובכך שהוא מציג מפת מיקום של העסק.
  • פלוסים – הצבעות
    בדף חברה/מוסד/ארגון הפלוסים שמוצגים הם הסיכום של פלוסים לאתר ופלוסים לדף. ובדף עסק מקומי, הפלוסים הם הפלוסים שנעשו לדף עצמו בלבד.
  • ביקורות
    גוגל עצמה מפרסמת בדפי העסק המקומי מקורות נוספים מהם היא שואבת את המידע. לדוגמה בתחום המסעדנות, ניתן לראות שגוגל שואבת ביקורות מאתר Zagat (לא סתם גוגל רכשה את Zagat לפני מספר שנים), וגם מאינדקסים ישראלים נוספים בתחום כגון Rest
    ובתחום המלונות גוגל מתייחסת לאתרים כגון Booking, TripAdvisor ועוד.

גלגוליו של דף עסק מקומי
אז איך בעצם גורמים להיווצרות דף העסק המקומי, מה הקשר שלו לדף המקומי הפשוט ומתי ואיפה נקבל את הדף המקומי הפשוט או את דף העסק המקומי?

דף עסק מקומי בתצורה המשופרת שלו נוצר מתוך מרכז השליטה לבעלי עסקים בגוגל מקומות. לפני שהגיע לתצורה סופית זו היתה לו תצורה אחרת שרובכם מכירים: דף מקומי בתצורה ראשונית (עם מפת הגעה שמכסה את כל תמונת הקאבר).

על מנת שתוכלו להבין את כל התהליך – נתחיל מהבסיס, שלב אחר שלב להבנה מלאה של יצירת דפים עסקיים בגוגל מקומות, אבל קודם לכן, מה זה בעצם גוגל מקומות?

גוגל מקומות
שירות חינמי שגוגל מציעה עבור עסקים מקומיים לרישום מידע על העסק ולהגברת החשיפה ברשת. כלים שמחוברים לשירות זה, יתרמו לחיזוק הקשר עם לקוחות קיימים ויגבירו את החשיפה לחדשים באמצעות מוצרים של גוגל ששואבים את המידע ומציגים את כולו או חלקו, כגון אינדקס החיפוש, גוגל מפות, גוגל אדוורדס, גוגל הצעות ועוד.

שימו לב: הרישום מתאים לעסקים שמספקים שירות בכתובת בית העסק או במיקום של הלקוחות ואינו רלוונטי לעסקים שנמצאים בתהליך הקמה.

איך נראה רישום של עסק מקומי בדף תוצאות החיפוש של גוגל?

example-google-places-index

מה נמצא בו?

  • תיאור אודות המקום
  • כתובת
  • תאריך הקמה
  • שעות פעילות
  • פרטי התקשרות
  • ביקורות ועוד

על מנת שבית העסק יופיע באופן הנ”ל, יש להקים חשבון בגוגל מקומות ולבצע רישום של בית העסק. ניתן לבצע זאת או באמצעות כניסה ישירה לגוגל מקומות או באמצעות יצירת דף מקומי מתוך חשבון Google+. אם יוצרים דף מקומי לעסק מגוגל+ מבלי לבצע רישום לעסק בגוגל מקומות תחילה, למעשה בפעולה זו נוצר פרופיל בגוגל מקומות:

רישום בגוגל מקומות - נקודת הפתיחה

ניסיון לפתוח דף מקומי של אותו עסק מגוגל+ כאשר יש כבר פרופיל לעסק בגוגל מקומות – יכשל.

google-places-start_2