בעלי אתרים, רוצים יותר תנועה לאתר? חולמים על תצוגה עשירה בדף תוצאות החיפוש? קוביה בולטת עם 5 כוכבים? קבלו את schema.org – האתר שיגדיל לכם את אוצר המילים בדו-שיח עם מנועי החיפוש ויעזור לכם לחזק את הנוכחות שלכם ברשת.
האלגוריתמים במנועי החיפוש משתנים ללא הפסקה. שיפורים, עדכונים והמצאת חדשים הם רק חלק מהתוכנית הברורה של כל מנוע חיפוש, להיות הכי איכותי, מנוע חיפוש שחושב על טובת המשתמש, שמתעניין לדעת למה המשתמש בחר בתוצאה זו או אחרת, ומה עוד ניתן לעשות כדי להפנות את השואל לתוצאה המושלמת.
קטעים של עשירים …
קטע עשיר בדף תוצאות תורם לשיפור שיעור ההקלקות בגלל התצוגה הבולטת (תמונה, כוכבי דירוג, וידאו, זמנים, מיקום וכו’..), ריכוז המידע שמאפשר לנו להבין מה הוא מכיל במבט חטוף, בלי להקליק על התוצאה…. בלי לבזבז הרבה זמן.
לאילו תחומים מנועי החיפוש מאפשרים תצוגה עשירה?
- אירועים
- מוצרים
- אנשים
- מתכונים
- ביקורות
- יישומים
- סופרים
- קולנוע
- מוסיקה
- סדרות טלוויזיה
אתר schema.org – מי, מה, למה?
schema.org הינה יוזמה משותפת של גוגל, יאהו ובינג (מיקרוסופט) הכוכבים והמתחרים הבולטים ברשת, ולאחרונה הצטרף אליהם גם מנוע החיפוש Yandex (יוני-נובמבר2011). אתר ‘סכמה’ הוא אתר בו אנשים לומדים לדבר עם רובוטים למען תקשורת מדוייקת עם לקוחות פוטנציאליים באינטרנט והגדלת הנראות בדפי התוצאות.
קטעי הסימון בדפי האינטרנט ינחו את מנועי החיפוש במה מתמקד הדף, כך הם יוכלו לדרג את הרלוונטיות שלו בזמן קצר ואף להציג אותו כ”קטע עשיר”. מה האינטרס שלהם? שלא תישארו הרבה זמן בדף התוצאות, שתגיעו אל היעד, שתהיה לכם ‘חווית משתמש גבוהה’. באתר schema תוכלו למצוא רשימה ארוכה של תחומים, בגוגל מציינים שהשאיפה היא ליישם את כולם.
עד כה היה ניתן להדגיש מלל באופן סמנטי באחת מהתצורות הבאות:
- Microdata
- מיקרופורמטים
- RDFa
שלושת השותפים החליטו לשמור על אחידות ברשת ולתמוך באופן מלא במיקרודטה (הם תומכים גם באחרים אבל רצוי לעשות שימוש במיקרודטה). שימו לב, יש להימנע משילוב של התצורות בהטמעה באתר.
כך זה נראה עם Microdata:
schema – מתי הזמן הטוב ביותר להטמיע את הסימנים?
- הטמעת מערכת חדשה לניהול תוכן – CMS
- השקת אתר חדש או תבנית (מאפס)
- חידוש האתר
סימון התוכן בדף אינטרנט עבור מנועי החיפוש, קדימה מתחילים:
- הכינו רשימה של כל המוצרים / אירועים / מתכונים וכדומה.
הזינו בקובץ אקסל את הפרטים הבאים: שם, תיאור, אתר, תאריך, שעת התחלה, שעת סיום, מיקום (שם אולם,עיר,מדינה) שם האדם או הארגון הקשור אליו, קבצים נלווים, עלות רכישת כרטיסים ועוד.
- סקרו את התחומים המופיעים באתר schema.org בדקו איזה סוג של מידע תוכלו לסמן וגם איזה סוג של – תוכן אתם יכולים לייצר על מנת להיות מתואמים עם מנועי החיפוש (בעתיד).
בדקו מול התכנת / החברה שמעניקה לכם שירותים טכניים לאתר, האם האתר שלכם מתאים להטמעת הסימונים ואם לא, אולי כדאי שתשקלו פלטפורמה המאפשרת את זה (הטמעת הסימנים היא ברמה של קוד HTML) תוכלו להיעזר גם בכלי לבדיקת קטעים עשירים של גוגל, להתנסות לחצו: Rich Snippets Testing Tool
2 דוגמאות שזוכות להתייחסות עשירה מצד המנועים: אירועים ומתכונים
סוגי האירועים אותם תוכלו לסמן על פי אתר schema.org:
- עסקיים
- תרבותיים
- חברתיים
- ספרותיים
- מוזקליים
- ילדים
- בידור
- ספורט
- פסטיבלים
- אירועי אוכל
- שווקים
לכל אירוע רצוי שתטמיעו את הפרמטרים הדרושים.
דוגמה מספר 2: סימון מתכון בדף אינטרנט
יהיה עליכם לרכז את המידע הבא: שם, תיאור, אתר, ערכים תזונתיים, משך זמן ההכנה, רכיבים, מספר מנות, דירוג ועוד. רגע …. למה בעצם צריך להגדיר ערכים תזונתיים? או תבלינים שמופיעים במתכון?
כי בנוסף לקטעים העשירים בדף תוצאות החיפוש, תמצאו בצד מסננים שעוזרים למשתמש לבצע חיפוש ממוקד יותר. אחד מהם יציג לכם סינון תוצאות על פי תבלינים.
כך זה נראה קטע עשיר של מתכון בגוגל:
בינג … למקרה שתבקרו גם שם
לפניכם קטע עשיר שמציג פרטים מובנים על אירוע בדף תוצאות של מנוע החיפוש ‘בינג’. מופיעים בו שם האירוע, תמונה, מקום, תאריכים עתידיים וגם עלות רכישת הכרטיס. אם ביצעתם חיפוש של ההופעה ועלתה התוצאה הזו, האם הייתם לוחצים עליה? תוך כמה זמן? התשובה די ברורה. קטע עשיר עם תמונה או מספר רב של הצבעות גולשים מגביר את הסיכויים שנבחר בו.
גוגל עשירה יותר?
תצוגה עשירה בדף התוצאות קיימת בגוגל כבר משנת 2009 (בשנת 2010 הוסיפה תמיכה על ידי micridata) שנה בה היא מצאה לנכון להעניק לביקורות (תחום מבוקש) תצוגה עשירה. כך גם קרה עם תחום הוידאו, כאשר גוגל שאפה לזהות וידאו והוסיפה את הסימון של RFDa, מה שהוביל לעלייה של כ-35% במספר קטעי וידאו באינדקס החיפוש (אח”כ הוא הוסר בגלל זמן טעינת הדף). מאז… קפצו לדף התוצאות גם דירוגי מוצרים, אירועים והמון מתכונים.
לסיכום – למה אתם חייבים את זה?
מנועי החיפוש מעודדים את מנהלי האתרים לסמן את התוכן הקיים בדף האינטרנט כדי להציג מידע מובנה למשתמש ולאפשר לו אפילו על ידי מבט חטוף לזהות אם התוצאה היא רלוונטית עבורו או לא.
הצגת התוצאות מבוססת על שכלול של מספר גורמים, כמו: מיקום, זמן, זהות, פרופיל והעדפות של מקליד השאילתה. נתונים כמו שעות הפתיחה של הסניף, אפשרויות תשלום, איזור, דרכי משלוח וכדומה .. יכולים שלא להופיע בקטעים עשירים בדף תוצאות, אך יספקו למנועי החיפוש פרמטרים חשובים להגדרת הרלוונטיות שלכם. אז מה ייצא לנו מכל זה? חווית משתמש, קידום אתרים ושיווק באינטרנט. פשוט תענוג.
ניתן למצוא כמה תוצאות עשירות, אחת מהן היא המתכון לשקשוקה