בעל עסק שמחליט על בניית אתר אינטרנט עושה זאת על מנת שהאתר יתרום להצלחת העסק, יעזור בעיצוב התדמית הנכונה שלו ובשיווק שלו באינטרנט. המטרה של אתר אינטרנט לחברה או עסק יכולה להיות לפירסום או שיווק העסק, לשיפור הקשר עם לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים או למכירת מוצרים ישירות דרך האתר. בכל אחד מן המקרים הללו, חשוב לא רק להקים אתר יפה ומושך מבחינה חיצונית, אלא לדאוג מראשיתו של תהליך פיתוח האתר, שניתן יהיה לקדם אותו במנועי חיפוש כמו גוגל, בינג ויאהו.
עסקים רבים מקימים לעצמם אתרים מרשימים מאוד מבחינה ויזואלית, והם מתגלים לעיתים תכופות כבעייתיים מבחינת התשתית שלהם, ובניית אתר לקויה, שנעשית בלי התחשבות בכללי קידום אתרים, היא טעות נפוצה שמקורה בד”כ בחוסר הכרות עם מנועי החיפוש והדרך בה הם עובדים.
הנה כמה דוגמאות לבניית אתרים שעלולה לפגוע בדירוג האתר בתוצאות החיפוש:
- אתרי פלאש – אובייקטים בפלאש אינם נקראים ע”י מנועי החיפוש ולכן גם אם הם יפים וטובים מבחינה שיווקית הם אינם תורמים לתוכן של האתר. בנוסף לכך, פלאשים כבדים עשויים לפגוע במהירות טעינת האתר. אתר העולה במהירות נחשב בעיני גוגל לאיכותי יותר מאתר איטי, ולכן מומלץ להימנע משילוב פלאשים באתר שבונים. אם ממש חייבים, ניתן להכניס פלאש קטן אחד למען חוויית הגלישה, אך אין לעשות זאת במסגרת התפריטים הראשיים הכוללים קישורים.
- בניית אתר בחינם – החיסכון בכסף לא תמיד משתלם. אמנם אפשר לבנות אתרים בזול באינטרנט, אולם מערכת גנרית כזו בד”כ איננה מותאמת לתקנים המחמירים ביותר לבניית אתרים, והאתר שיתקבל יהיה בעייתי מבחינת התאמתו לדפדפנים שונים, שדרוג והוספת תכנים בעתיד, ואולי החשוב מכול – האופטימיזצייה למנועי חיפוש תהיה לוקה בחסר ויהיה קשה מאוד לקדם את האתר בתוצאות האורגניות בגוגל.
- אופטימיזציית יתר – מי שלא מבין בקידום אתרים, מומלץ שלא יעסוק בכך ללא ייעוץ של מומחים. בעלי אתרים שמחליטים לעשות את הקידום האורגני בעצמם ללא הכרה מעמיקה של התחום, נופלים פעמים רבות לפח של קידום יתר כשהטעויות הנפוצות הן דחיסת מילים ושיכפול תוכן.
בניית אתרים נכונה
בגלל כל האמור למעלה, רצוי מאוד להפקיד את בניית האתר וקידומו רק בידי מומחים שמכירים את שני התחומים על בוריים – לא רק בניית אתרים אלא גם קידום אתרים. אתר בעל תשתית איכותית ייחשב גם ע”י גוגל כאיכותי ויהיה קל יותר לקדם אותו בתוצאות החיפוש, לכן כדאי להשקיע בבניית אתר עם תשתית טובה. ריכזנו כאן רשימה של דרישות שאתר איכותי צריך לעמוד בהן:
- בניית אתר לפי תקן – אתר הבנוי לפי תקן w3c xhtml 1.1 הוא אתר תקני העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר כיום. עמידה בתקן זה תבטיח שהאתר ייקרא בצורה אופטימאלית ע”י מנוע החיפוש ולכן פיתוח אתרים העומדים בתקן הנו לא רק המלצה, אלא דרישה בסיסית למטרות קידום. גם אם חלק ממומחי הקידום יאמרו ובצדק כי אין קשר ישיר בין התקנים של w3c לקידום האתר, אתר שיהיה תקני יהיה לא רק איכותי יותר (ובעתיד אולי גוגל ישקללו דירוג זה באלגוריתם שלהם), אלא גם יובטח כי ייסרק בצורה נכונה על ידי העכביש של גוגל וייטען מהר יותר (שזה בהחלט פרמטר בקידום האתר).
- בניית אתר בדיבים והימנעות מטבלאות – עיצוב אתרים באמצעות טבלאות הוא שיטה ישנה שאיננה מומלצת כיום כשבונים אתרים המיועדים לקידום בגוגל. קוד המכיל טבלאות הוא מנופח מאוד והדבר עלול לפגוע בסריקת האתר ע”י מנועי החיפוש וגם לגרום לבעיות עתידיות בשידרוג העיצוב של האתר.
- הפרדת העיצוב מהקוד – העיצוב של האתר צריך לשבת בקובץ CSS חיצוני. משמעות הדבר היא שהקוד עצמו לא יכיל מאפייני עיצוב וכך הוא יהיה קל יותר והאתר יעלה מהר יותר בדפדפן. נאמר כבר קודם כי קצב טעינת האתר משפיע על קידומו. הפרדת העיצוב בקובצי CSS חיצוניים תורמת למהירות של האתר ולכן היא חשובה במיוחד באתר שרוצים לקדם במנועי חיפוש.
- אופטימיזצייה למנועי חיפוש – התאמת האתר למנועי חיפוש ובפרט לגוגל כוללת שימוש בכמה מאפיינים עיקריים שמנועי החיפוש מכירים ומזהים. אופטימיזציה נכונה יכולה לשפר מאוד את דירוג האתר בתוצאות החיפוש ולכן חשוב להקפיד על קיומם של הפרמטרים הבאים בכל דפי האתר:
- היררכיית אתר – מבנה אתר ברור ופשוט, כך שהגולש, כמו גם מנוע החיפוש, יידע תמיד היכן הוא נמצא, למשל באיזו קטגוריה ותת-קטגוריה.
- תאור עמוד ומילות מפתח – לכל עמוד ועמוד באתר צריכים להיות תיאור עמוד ומילות מפתח שונים וייחודיים. גוגל מייחס משקל רב בעיקר לתיאור העמוד description ופחות למילות המפתח keywords, אולם מומלץ לא לוותר עליהן כיוון שייתכן שהן חשובות לדירוג במנועי חיפוש אחרים.
- כותרות – חשוב שהכותרות יהיו מוגדרות בקוד ע”י שימוש בתגיות h1,h2,h3 על מנת שגוגל יזהה אותן ככותרות וידע לגבי כל כותרת באיזו רמה היא, למשל: כותרת h3 היא ברמה נמוכה יותר מכותרת h1 וכו’.
- מפת אתר – עמוד הזמין מכל עמודי האתר וכולל קישורים לכל העמודים האחרים. מפת אתר קריאה וברורה לא רק תעזור לגולשים להתמצא באתר שלנו, אלא גם תאיץ סריקה של דפים חדשים על ידי גוגל.
ניהול תוכן באתר
קידום אתרים זה בראש ובראשונה תכנים. תוכן איכותי ועשיר חשוב לא רק לגולשים, אלא גם עבור מנועי החיפוש, ואם האתר שלנו לא יהיה מבוסס על מערכת ניהול תוכן טובה, הקידום שלו יהיה בעייתי. לכן, כשבונים אתר אינטרנט, חשוב שמערכת ניהול התוכן שנקבל תהיה כזו שתאפשר לנו בין היתר:
- יכולת הוספת דפים ללא הגבלה, ובפרט קביעת כל הפרמטרים של גוגל לדפים אלו (לרבות title ,h2,h1, description ,keywords ואפילו ערכי alt לתמונות).
- יכולת התממשקות קלה לכלים Google Analytics וכן Google Webmaster Tools כבר במערכת התוכן (ללא צורך בשינוי הקוד לשם כך).
- יכולת ניהול קלה של קישורים באתר, ובפרט קביעה קלה של קישורים מתחתית העמוד הן לדפים פנימיים באתר והן לאתרים חיצוניים, עם גמישות מירבית (מאילו דפים ניתן להוציא את הקישורים).
אתרי אינטרנט בעידן Web 2.0
ווב 2.0 הוא העידן השני של האינטרנט, המתאפיין באתרים דינאמיים המשתפים את הגולשים בכתיבת תכנים כמו בלוגים, טוקבקים, כתיבה בפורומים, העלאת מאמרים ושיתוף קבצים. תכני גולשים תורמים לקידום האתר בכמה אספקטים:
- העשרת האתר – הגולשים הכותבים באתר מעשירים אותו אגב כך בתכנים רבים ובמילות מפתח הקשורות לנושא. ככל שהאתר עשיר יותר בתוכן רלוונטי לנושא, כך הוא ידורג גבוה יותר במנוע החיפוש.
- התעדכנות האתר – עמודי תכנים ישנים מתעדכנים כי מגיבים עליהם, וכך עדכניות הדפים נשמרת. עמוד שמתעדכן תכופות, נסרק בתדירות גבוהה יותר ע”י גוגל.
- דינאמיות – העמוד הראשי דינאמי מאוד כי הוא מכיל תכנים/מאמרים/פוסטים אחרונים שעלו.
- זמן שהייה באתר – כאשר הגולשים מעלים תכנים או מוסיפים תכנים לאתר, הם שוהים בו זמן ארוך יותר. בנוסף, גולשים נוטים לקרוא טוקבקים ותגובות של גולשים אחרים, וגם זה מאריך את זמן הגלישה שלהם. משך השהייה באתר נמדד ע”י גוגל והוא משפיע על דירוגו בתוצאות החיפוש.
לא כל אתר שנראה יפה ומושך הוא באמת אתר איכותי. התשתית של האתר חשובה ביותר לקידומו בתוצאות החיפוש, ואיכות האתר נמדדת לפי קיומן של הדרישות שפורטו לעיל, בתוספת ניהול תוכן איכותי ושילוב יכולות תכני גולשים. בניית אתרים תוך התייחסות לקידום במנועי חיפוש תשפר את הסיכויים לדירוג גבוה בגוגל.