סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר”, כתבה חברתי המשוררת לאה נאור. ובאמת, סוף שנה היא הזדמנות לערוך בדק בית עם הפנים לעבר, ולצפות אל פני העתיד עם רעיונות טריים והתחדשות.
על קו פרשת הדרכים שבין סוף השנה ותחילתה של שנה חדשה, אני מבקשת לחלוק איתך מחשבות, תובנות וקווי פעולה מנחים לשיווק דרך תוכן (ובאנגלית: Content Marketing). שיווק דרך תוכן היא שיטת שיווק שפוגשת את הצרכן במקום שבו הוא צמא לפתרונות, מספקת לו את המידע הדרוש, וממנפת את הקשר שנוצר לבניית אמון, לקידום במנועי החיפוש ולייצור לידים ומכירות.
סיומה של שנה אזרחית הוא ציון דרך מצוין לבדוק מה מצב השיווק שלך באינטרנט ואיפה כדאי להשקיע אנרגיה ומשאבים כדי לשפר. נקודת המוצא היא הגדרה של מטרות השיווק באינטרנט והצעדים המעשיים ליישומן בפועל:
1. שיוכלו למצוא אותך – האם קל לאתר אותך ברשת? האם ניתן למצוא אותך במיקומים ריאליים במנועי החיפוש? מה עולה כשמקלידים את שמך? מה עולה כשמקלידים את מילות החיפוש המתארות את תחום הפעילות העסקית שלך? האם ניתן למצוא אותך לאורכה ולרוחבה של הרשת, או לפחות בכיכרות השוק שבהן נמצא קהל היעד שלך? האם יש לך נוכחות אפקטיבית באתרים חברתיים? באתרי מאמרים? באתרי שיתוף של וידיאו? האם יש לך בלוג חי, נושם ובועט? האם התוכן שלך מותאם בצורה מיטבית לגחמותיהם של מנועי החיפוש?
2. שיוכלו להכיר אותך – האם טרחת לבסס מותג בעל נוכחות וזכירות ברשת? האם אנשים יודעים לזהות את העסק שלך ולקשר בינו לבין הבעיות שהוא עשוי לפתור להם? האם התמונה שלך נמצאת בצמתים מרכזיים, כך שאנשים מזהים את פניך ומחברים בינם לבין העסק שלך? האם פיזרת לאורך הדרך די פירורים של תוכן תומך, עוזר ומעורר אמון כדי לייצר את שרשרת הכו”ח השיווקי – להכיר, להוקיר ולבטוח?
3. שיוכלו לקנות ממך – האם הקלת על לקוחות פוטנציאליים לעבור משלב הלמידה לשלב הרכישה ולהפוך ללקוחות בכוח? האם הכנת עבור הלקוחות מוצר בעל ערך אותו ניתן לקבל בחינם? האם מערך המוצרים שלך כולל מוצרים במחיר נמוך, ואפשרות למקסם את המסננת השיווקית בעזרת מוצרים יקרים יותר? האם הכתיבה השיווקית שלך אפקטיבית? האם עמודי הנחיתה שלך ברורים ומפתים מספיק? האם תהליך התשלום באתר שלך ידידותי למשתמש ופשוט לביצוע? האם זכרת לכלול הצעה לשדרוג הרכישה על ידי תוספת מוצרים לעסקה?
ובקיצור, בארבע מילים: האם המרת קוראים ללקוחות? או, האם הגדלת השנה את העסק?
לשיטתו של ג’יי אברהם, גורו השיווק האמריקני הידוע, יש שלוש דרכים להגדיל את העסק: האחת, להוסיף לעסק לקוחות חדשים. השנייה, למכור יותר ללקוחות קיימים. והשלישית, למכור ללקוחות קיימים מוצרים יקרים יותר, ולעיתים תכופות יותר.
כדי שניתן יהיה ליישם הלכה למעשה את משנתו של אברהם, צריך שיתקיימו שני תנאים: ראשית, יש לייצר כל הזמן עוד ועוד אינטראקציות שיובילו אליך עוד ועוד לקוחות חדשים. שנית, עליך לתחזק את הקשר עם הלקוחות הקיימים שלך, כדי שניתן יהיה להוביל אותם לעוד ועוד מעמדי מכירה.
איך עושים את זה?
מילת הקסם היא: תוכן. תוכן רלבנטי, אינפורמטיבי, רחב יריעה ובעל ערך. תוכן שיפגוש את קהל היעד שלך בערוצים שונים, בצורות שונות, בשילובים סינרגטיים שמייצרים נוכחות מקצועית מרשימה, ממכרת ומשכנעת שלא ניתן להתעלם ממנה.
כי זה בסופו של דבר לב העניין. להפוך את הגולשים המחפשים ברשת פתרונות לבעיותיהם – לקוראים, ואת הקוראים לקונים ואת הקונים לקונים חוזרים וחוזרים וחוזרים. כדי שזה יקרה, אנשים חייבים למצוא אותך, להבין מה העסק שלך יכול לעשות בשבילם, להכיר אותך מספיק כדי לחבב אותך, ובסופו של יום לרצות את מה שיש לך להציע להם. מהצד שלך, עליך להקל עליהם את הדרך. כל מסר לא ברור או תהליך לא נהיר עד הסוף – עלולים לגרום להם להרים ידיים וללכת לחפש פתרונות במקום אחר, נהיר יותר, חברותי יותר וקל יותר לעיכול ולצריכה.
אז מהן טקטיקות התוכן המומלצות לשנת 2011?
1. יותר תוכן וידיאו כדי לשפר את הניראות שלך ברשת, על מנת שיוכלו למצוא אותך
2. יותר וובינרים כדי לבדל אותך מאחרים, לחזק את הנוכחות שלך ולתחזק את שרשרת הכו”ח השיווקי, על מנת שיוכלו להכיר, להוקיר ולבטוח בך
3. יותר מוצרי תוכן ושיתופי פעולה כדי להגביר את אופציות הרכישה, על מנת שיוכלו לקנות ממך.
עד כאן על בדק בית שיווקי לסוף השנה והיערכות לשנה החדשה. המאמר הבא יעסוק בשאלה: למה שיווק דרך תוכן הוא שיטת השיווק המועדפת על יותר ויותר עסקים – קטנים וגדולים, ולמה כדאי גם לך לאמץ פתרונות תוכן לשיווק ולקידום אפקטיביים.