בחודשים האחרונים נשמעת קול זעקה רבה של מקדמי אתרים ובעלי אתרים ש”חטפו” ירידה משמעותית במכירותיהם. ליתר דיוק זה התחיל או נכון יותר להגיד הורגש לראשונה בתאריכים 28.4-3.5.10 ,אתרים שיש להם ביטויים זנב ארוך חוו תוך ימים ספורים ירידות משמעותיות בכניסות לאתר. היו שדיווחו על ירידה כוללת בסך 25% מתנועת הגולשים. נסו לתאר את ההשלכות הכלכליות בעבור אתרים אלו והבינו את גודל הפאניקה. הנפגעים העיקריים הם אתרים שחלק משמעותי מהכניסות אליהם באות מדפי נחיתה עם ביטויי זנב ארוך.מדובר בעיקר באתרי מכירות עם פריטים רבים.
באופן רשמי או הצהיר מאט כץ מהנדס ראשי בגוגל ב 30.5.10 כי אכן מדובר באלגוריתם חדש – “זהו בהחלט שינוי באלגוריתם של גוגל,שינוי בדרך בה גוגל מעריך ומדרג את האתרים שיתאימו בצורה הטובה ביותר לשאילתות עם ביטויי “זנב ארוך”.
כמובן לצד אלו שאבדו גובה קמו תוצאות חדשות לביטויי זנב ארוך מה שכמובן מערב הרבה בדיקות ניסוי ותהיה באשר למהותו של אלגוריתם Mayday (הנקרא כך בשל העיתוי שבו הוא התגלה בתחילת חודש מאי).
כמובן שלצד ההודעה הרשמית של גוגל לא קיבלה קהילת מקדמי האתרים כל מידע מן המוכן באשר למהות האלגוריתם. ידועים עובדות ונבדקות השערות באשר להסבר באשר לאיך גוגל מדרג מעתה דפים עם ביטויי long tail (“זנב ארוך”)
· הנחה ראשונה נוגעת לסיכוי שגוגל שינה את הדרך בה הוא מתייחס לקישורים פנימיים יתכן שהוא נותן להם עכשיו חשיבות אחרת,אולי גבוהה יותר.
· יש הטוענים שהשינוי קשור ביכולתו של גוגל להעמיק בסריקת דפים שעד כה היו בעומק קישורים עמוק מדיי עבורו. אחרים טוענים אגב שאין שינוי בעומק הקישורים אליהם יכול גוגל לרדת אלה ובעיקר ביכולתו לקרוא דפים אלו טוב יותר ולפיכך לדרג אחרת את תוכנם.
· יתכן שמהירות טעינת אתר ודפים בפרט הפכה לפקטור משפיע? מסתבר שבדיקה השוואתית הנוגעת לזמני טעינה של דפים פנימיים לא העלתה שזה הגורם.אמנם אין ספק שדפים צריכים להטען במהירות (ורצוי פחות מדקה) אך לחשוב שאלמנט זה הוא תמציתו של google Mayday תהיה אשליית שווא.
· ניתן לראות כיום ששאילתות בנות 3 מילים כבר לא נותנות תוצאות של דפים עם שאילתת זנב ארוך בת 4 מילים. כלומר אם בעבר מספיק היה להקיש 3 מתוך 4 מילים רלוונטיות ולקבל תוצאה,היום צריך להקיש את הביטוי הארוך במלואו. נתון זה לטעמי הוא נקודת האזהרה המשמעותית ביותר שכן הוא מאושש את ההנחה של קריאה אחרת של דפים בעומק קישורים רב ומתקשר לעובדה שכיום בעידן בו יש כל כך הרבה תוצאות זנב ארוך גוגל ישדרג את איכות הדרוג של דפים אלו.
לפני כחצי שנה כתבתי מאמר הדן באתרי מסחר עם דפי מוצרים רבים ונתתי כמה המלצות איך לסייע לגוגל לצלול לדפים פנימיים ולאנדקסם.. עתה הפך הדבר לרשמי וגוגל עם האלגוריתם החדש שלו משנה את כל כללי המשחק.
אז כשמאט כץ מצהיר שגוגל Maydayיגרום לדפים דפים פנימיים איכותיים לקבל דרוג טוב יותר, נותר לי כמקדמת אתרים להמליץ כמה המלצות –
1. לסייע לגוגל “לצלול” לדפי מוצרים ע”י קישורים נגישים מדף הבית או מדף חזק אחר.
2. לוודא שהדפים הפנימיים אינם כבדים מדיי ושהם נטענים במהירות.
3. לדאוג לתוכן מקורי ושונה בדף הפנימי שיהיה שונה מהתוכן בדף שנמצא בעומק הקישור הנגיש יותר(למשל דף הקטגוריה).
4. ליצור קישורים עם טקסט המחזק את הביטוי זנב ארוך.