מה עדיף לקידום אתרים: שם דומיין בעל סיומת מקומית או בינלאומית?

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
מנהלי אתרים רבים מתלבטים בסוגיה האם להעניק לאתר שתחת ניהולם שם דומיין בעל סיומת (TLD) מקומית כגון co.il או בעל סיומת בינלאומית com. במאמר זה נבדוק כיצד פעילויות של קידום ואופטימיזציה יכולות לסייע למנוע החיפוש במיקוד קהל היעד ובהצגת תוצאות החיפוש בצורה אופטימאלית מבחינה גיאוגרפית
מנהלי אתרים רבים מתלבטים בסוגיה האם להעניק לאתר שתחת ניהולם שם דומיין בעל סיומת (TLD) מקומית כגון co.il או בעל סיומת בינלאומית com. הרקע להתחבטות זו נובע מן הצורך שיש לאתרים מסוימים להתמקד בפלח שוק מקומי.
גוגל מצהירה כידוע כי היא חותרת להציג בפני הגולשים את האתרים הרלוונטיים והשימושיים ביותר עבורם. בעת שהיא מדרגת את האתרים השונים היא מנסה לנתבם אל הקהל הגיאוגרפי המתאים להם. כפועל יוצא, התוצאות שגוגל תציג בפני משתמש בצרפת עשויות להיות שונות מאלו שיאוחזרו למשתמש בישראל עבור אותה שאילתת חיפוש. אתר אשר קהל היעד שלו הינו הציבור הישראלי יתור אחר דרכים להגיע לראש תוצאות החיפוש הלוקליות של גוגל ישראל יותר מאשר לראש תוצאות החיפוש של גוגל בריטניה ולהיפך.

הבה נבדוק כיצד פעילויות של קידום ואופטימיזציה יכולות לסייע למנוע החיפוש במיקוד קהל היעד ובהצגת תוצאות החיפוש בצורה אופטימאלית מבחינה גיאוגרפית:

הפקטור של שם דומיין: סיומת מקומית (ישראלית) co.il או בינלאומית.com ?

סיומת הדומיין הידועה בכינויה TLD מייצגת את מטרתו וייעודו ולעיתים אף את המדינה אליה הוא משתייך. הסיומת המקומית הישראלית co.il עשויה לסייע למנוע החיפוש לפענח מיהו קהל היעד אליו פונה האתר. משמעות הדבר הינה כי לאתרים בעלי סיומת זו סיכוי גבוה יותר להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל ישראל. לעומת זאת בחירה בסיומת בינלאומית, דהיינו com. עלולה להפריע להופעת האתר בקרב תוצאות החיפוש המקומיות.

להלן דוגמא שתמחיש את הנושא: עיינו בארבעת האתרים הבאים:

1. www.good-restaurants. co.za(דומיין דרום אפריקני)

2. www .nice-restaurants. co.uk (דומיין אנגלי)

3. www .best-restaurants. co.il (דומיין ישראלי)

4. www .love-restaurants. com (דומיין בינלאומי)

על אותה שאילתת חיפוש יקבלו גולשים מדרום אפריקה בין התוצאות את אתר מספר 1, חבריהם מאנגליה את אתר מספר 2 ואילו אנו הישראלים את אתר מספר 3.

הפקטור של מיקום השרת – באיזה ארץ כדאי לאחסן את האתר?

כל אתר אינטרנט מאוחסן כידוע בשרת (מחשב) הפעיל במשך כל שעות היממה והמהווה חלק מרשת האינטרנט. שרת זה יכול להיות ממוקם בכל מקום בעולם, אף אם האתר הוא ישראלי. למיקומו הגיאוגרפי של השרת חשיבות בהצגת האתר בתוצאות החיפוש, שכן מנועי החיפוש נוטים לראות בכך רמז לקהל היעד הרצוי. אם האתר מאוחסן בישראל, סיכוייו להופיע בתוצאות החיפוש הישראליות הלוקליות גבוהים יותר. מסיבה דומה לאתר אינטרנט המאוחסן בצרפת סיכויים רבים יותר להופיע בתוצאות החיפוש המקומיות של צרפת.

מה גובר על מה: סיומת הדומיין או מיקום השרת ?

בנקודה זו עולה השאלה הבאה: במידה ולאתר מסוים סיומת ישראלית מקומית דהיינו co.il, אולם הוא מאוחסן במדינה אחרת, כיצד ישפיע הדבר על מנועי החיפוש ?

גוגל טוענת כי במקרה כזה יתבסס אלגוריתם החיפוש על שם האתר מאחר וזוהי אינדיקציה משמעותית יותר מאשר מיקום השרת. התשובה לשאלה הינה איפוא כי תינתן עדיפות להצגת האתר במנועי חיפוש בישראל.
מן הראוי לציין כי פקטור זה של שם האתר הינו אמנם משמעותי, אך אינו חזק מספיק. כידוע מושפע האלגוריתם של גוגל ממספר רב של מרכיבים שעל פיהם נקבע הדרוג. קיימים גורמים נוספים התומכים ביכולתו של מנוע החיפוש להתאים את התוצאות לקהל היעד הגיאוגרפי וביניהם ניתן למנות את:

  1. תוכן או שפת האתר – במידה ותכני האתר מוצגים בשפה העברית (בנוסף על היותו בעל שם דומיין המסתיים בסיומת מקומית), הרי שאיתור קהל היעד ברור ומובהק למנוע החיפוש.
  2. קישורים מאתרים אחרים – באם לאתר עצמו קיימים קישורים הנכנסים אליו מאתרים אחרים, ולאתרים אלו שמות דומיין בעלי סיומת מקומית כגון co.il, הרי שמנוע החיפוש ישתמש במידע זה כדי לקבוע מהו קהל היעד ולהציג את האתר בתוצאות הרלוונטיות.הגדרות המיקוד הגיאוגרפי ( Geotargeting ) ב- Webmaster tool של גוגל.
    גוגל מאפשרת להגדיר שיוכים גיאוגרפיים רצויים בכלי למנהלי האתרים שלה. באם תשתמשו באופציה זו אלגוריתם החיפוש יתייחס למידע שהוזן, יבדוק מהי המדינה אליה יש לשייך את האתר וישבצה בתוצאות החיפוש הגיאוגרפיות המבוקשות.
    לתשומת ליבכם: ניתן לשייך סאב דומיינים ואף תתי ספריות מתוך האתר שלכם.לסיכום: כפי שראינו, לסיומת הדומיין חשיבות רבה בקידום האתר במנועי החיפוש. כדי להשיג תוצאות אופטימאליות בהכוונת האתר לקהל היעד הרצוי, מומלץ לבחור בדומיין בעל סיומת מקומית על פני סיומת בינלאומית.
    כמו כן רצוי להוסיף גורמים תומכים נוספים כגון איחסון בשרת ישראלי, הצגת תוכן אתר בשפה תואמת, הגדרות Geotargeting ב-Google Webmaster Tools ועוד…