בחודש האחרון החלה גוגל להציג בתוצאות החיפוש, בנוסף לעשרת הדפים המובילים, גם תוצאות של חיפוש בזמן-אמת. תוצאות בזמן אמת אלה, אמורות לאפשר לגולשי האינטרנט גישה לאייטמים בעלי מאפיינים חדשותיים, במהירות האפשרית. המרכיב העיקרי של תוצאות זמן-אמת בגוגל הם ציוצי טוויטר. במילים אחרות: ציוצים הם למעשה הודעות בזמן אמת שמשתמשי טוויטר כותבים בטוויטר דוט קום. איש גוגל, עמית סינגהל, שהוביל את הפיתוח של חיפוש בזמן אמת בגוגל, גילה לאחרונה את האופן שבו גוגל מדרגת את ציוצי טוויטר בתוצאות זמן האמת שלה. הדברים מובאים במאמר השבועי של ניוזלטר החדשות של אקסנדרה, מפתחת תוכנת IBP. לפניכם, עיקרי הדברים וכמה מחשבות בצידם:
הידעתם? לגוגל יש דירוג ספציפי (PR) לציוצים בלבד
כידוע, אלגוריתם הדירוג (Page Rank) של גוגל בוחן את מבנה הלינקים של דף האינטרנט המאונדקס. ככל שרב מספר האתרים המקשרים לאתר, וככל שרב מספר האתרים המקשרים לאתר המקשר – כך גדלה הרלבנטיות של האתר המאונדקס לתוצאות החיפוש של גוגל.
ציוצי טוויטר, מאידך, אינם קשורים ללינקים אלא לעוקבים (followers). בטוויטר, כידוע, אנשים “עוקבים” אחר ההודעות של משתמשי טוויטר אחרים. ככל שלמשתמש טוויטר יש יותר עוקבים, כך גדלה התהודה התקשורתית של הציוצים שלו ברשת. ובהתאמה, אם משתמש טוויטר, שלו מספר גדול של עוקבים, עוקב אחר משתמש טוויטר אחר, הרי שצבאות העוקבים שלו ישפיעו גם על תהודת הציוצים של אותו משתמש.
אבל, מסייג סינגהל את דבריו, המוניטין של צבאות העוקבים איננו הקריטריון היחידי לדירוג הציוצים. הוא מונה עוד כמה וכמה מרכיבים חשובים בדרך לעמוד הראשון עם תוצאות בזמן אמת:
משתמשי טוויטר עשויים לשלב בציוצים שלהם תגיות נושא, המתוייגות באמצעות סימן סולמית (#). כאשר ההודעה כוללת תגית נושא, יעלה הציוץ בתוצאות זמן האמת – כאשר משתמשי טוויר אחרים יקליקו את נושא התגית במקום אחר. במידה מסויימת, אפשר לראות הקבלה בין פונקציונליות האינדוקס של תגיות הנושא, לבין פונקציונליות האינדוקס של מילות מפתח בקידום האורגני.
השמוש בתגיות נושא עלול להיתפס כחרב פיפיות. מחד, הן דרך מצוינת למיקסום החשיפה של ציוצי טוויטר, אבל מאידך, יש חשש שיהפכו להיות כלי שרת לספאם. שימוש לרעה בתגיות נושא בהחלט עלול להפוך לסדין אדום, שיניע לפעולה את מסנני הספאם של גוגל. כן, ממש כמו שימוש לרעה בעומס בלתי סביר או בבחירה לא רלבנטית של מילות מפתח.
לעתים, עשויים להישלח אלפי ציוצים, המכילים מילה או ביטוי פופולרי במיוחד. מה שיעזור לגוגל לבור את הבר מהתבן (למצוא את התכנים הרלבנטיים בתוך ים התכנים הדומים והמקבילים), יהיו סימנים מבדלים, למשל, בצורת ביטויים חוזרים המתלווים למסרים מסוג מסוים, ומבדלים אותם מביטויים דומים, שאינם רלבנטיים לעניין.
לכן, המסקנה הבלתי נמנעת היא, שהנוכחות בתוצאות בזמן אמת של גוגל אינה באמת שווה את המאמץ וההתנהלות הנדרשת כדי להגיע לשם. מוטב להשקיע אותו זמן, מאמץ, חשיבה ותכנון, בקידום אתרים אורגני מהסוג הטוב והישן (ישן?…). קידום אתרים אורגני מונחה מילות מפתח ולינקים, יביא אותנו ו/או את הלקוחות שלנו לדף התוצאות הראשון. זה יקרה לאט יותר, אולי, אבל יניב נוכחות יציבה ובת קיימא לאורך זמן.