אתר שעולה באיטיות הוא דבר מעצבן, ואמצעי בדוק להברחת גולשים. אפקט ההברחה מתרחש, בין כשמדובר באתר פלאש מהודר, שמשך הטעינה שלו גוזל שניות יקרות ומיותרות, ובין כשמדובר באתר היושב על שרת חינמי בסוף העולם, אתר הבנוי בסרבול המקשה על הטעינה, אתר עמוס תמונות כבדות לעייפה ועוד ועוד.
זמינות. זמינות. זמינות. ועוד פעם זמינות.
כידוע, הפרמטר החשוב ביותר בקידום אתרים הוא זמינות. גוגל, כמי שלוקחת על עצמה את נטל האחריות של מבקרת האיכות והממליצה הרשתית, לא מתנדבת לקחת ברצינות מי שלא לוקח ברצינות את עצמו.
בחרתם שרת חינמי שמעמיס על האתר שלכם מיליון פרסומות? מצאתם שרת זול שמשלים הכנסה בלילות עם תנועה ערה לאתרי פורנו וסקס? קפצתם על תעריף אחסון אתרים מוזל של שרת מעבר לאוקיינוס? ברוב המקרים יהיה לזה מחיר בזמינות. עד היום, אפשר היה להתנחם בתקווה שבהגיע העכביש של גוגל – יהיה השרת מוכן וערוך לפקודתו. עכשיו אומרת לנו גוגל: אפקטיביות הגלישה של העכביש – זה בסדר, אבל חווית הגלישה של הגולש האנושי – חשובה לא פחות, וגם תשפיע על דירוג האתר.
לבחירה בשרת איכותי יש תג מחיר. אם זמינות האתר ומהירות הטעינה שלו יהפכו לפרמטר קובע באלגוריתם הדירוג – לא תהיה ברירה, אלא לשלם אותו.
מטען מיותר – זמן טעינה יקר
תמונות, גרפיקה ומולטימדיה מייצרות חוויית גלישה מעניינת, מרתקות את הגולשים לאתר ותורמות לשהייה ממושכת יותר ולהורדת שיעורי הדילוג (bounce rate). אבל תמונות, גרפיקה ומולטימדיה שלא עברו טיפול מקדמי מתאים לסביבת האינטרנט, או לא שובצו באתר בדרך הנכונה, עלולות להכביד על האתר ולהאט את קצב הטעינה שלו.
התוצאה: הברחה של הגולשים, ובעתיד הקרוב ככל הנראה, איבוד גובה בדירוג תוצאות החיפוש.
גם תמונה קטנה יכולה לשקול כמו פיל גדול
טעות נפוצה היא לחשוב, שאם חותכים חלק מתמונה, או מקטינים את גודלה בעין – היא יורדת במשקל. בתמונות, כמו בדיאטה – אין פתרונות קסם. התחנה הראשונה והאולטימטיבית של כל תמונה המיועדת לאתר היא תוכנת פוטושופ (image > image size > document size).
שלב ג – לחצו שוב על “resample image”, כדי לשחרר את הגדרת הרזולוציה מהגדרות גודל התמונה.
שלב ה – שמרו את התמונה כ- jpg, באיכות מקסימלית, ובשם שונה משמה המקורי, כדי שתמיד תוכלו לחזור לעותק הראשוני, במידת הצורך.
וידיאו ומוסיקה זה נחמד – בזרימה לשרת נפרד
העכבישים של גוגל לא מזהים (נכון לעכשיו) וידיאו, וגם מוסיקה זה לא בדיוק כוס התה שלהם. אבל כשהם פוגשים אייטם קוד של וידיאו או מוסיקה – אפילו הם מבינים שיש פה משהו ששווה לתת עליו את הדעת ולתגמל בגינו את האתר. ומעתה אמור: כל עוד, הדבר הזה לא מאט את התנהלות האתר…
“הדבר הזה”, שגם לקוחות רבים חרדים מפניו, שמא תיפגע הזריזות התפעולית של האתר שלהם, כבר מזמן לא יושב באתר, אלא בשרת נפרד, כשהחיבור ביניהם נעשה על ידי streaming, בסיוע אביזר שתול כ- item code, המאפשר להפעיל את הווידיאו או את המוסיקה בהקלקה אחת פשוטה.
תקנו אותי אם אני טועה, אבל נראה לי שמשיקולי קידום – כדאי לאחסן סרטוני וידיאו מקוריים ב- youtube, וליהנות מתאוות המוניטין של גוגל פעמיים – פעם אחת, כמי שדואגת לקדם את מפעלות עצמה, ו- youtube ביניהם, ופעם שנייה, כמי שמצ’פרת ייחודיות והשקעה, כחלק מרשת הבטיחות שהיא פורשת לרגלי עצמה בתפקידה כממליצה הרשתית הראשית.
מהר יותר. גבוה יותר. הוגן יותר?
הכללת פרמטר של מהירות הטעינה והגלישה באתר כחלק משקלול הדירוג מעלה על הפרק גם שאלה מסחרית-ערכית: שרת איכותי יותר, שיפורים בתיכנות, תוכנות ניהול תמונה יקרות, מהירות גלישה – כל אלה עולים כסף, ומצטברים לעלות לא מבוטלת.
האם גוגל מייצרת במו ידיה לא רק דירוג אתרים, אלא גם את דירוג המעמדות של המאה ה- 21?
מצד אחד, התאגידים הגדולים והעשירים, שאין להם שום בעיה להשקיע בהשבחת ממשקי האתר ולזכות הודות לכך בדירוג גבוה ובחשיפת “פריים” ללקוחות הקניון הגדול בעולם; ומצד שני, העסקים הקטנים, העסקים הפועלים מהבית, ולא תמיד מהעיר הגדולה וברוכת התשתיות, שיתקשו לעמוד במירוץ, ויידחקו לתחתית תוצאות הדירוג ולשולי המשחק הגלובאלי.