לכל מי שעוסק בתחום קידום אתרים, ידוע כי אסטרטגיה יעילה של בניית קישורים מחוללת פלאים בתהליך הקידום ולא ניתן לקדם אתר בתחום תחרותי בלי זה. לקישורים חשיבות כה גדולה, עד כי לפעמים, דפים אשר מילת המפתח כלל אינה מופיעה בהם, מוצאים עצמם מקודמים רק בגלל הקישורים המובילים אליהם (אל תבינו אותי לא נכון, התוכן הוא המלך ואינני תומכת במהלך כזה אבל אם אתם רוצים דוגמא – עשרות אתרים שקישרו את המילים “כשלון חרוץ” לדף קורות החיים של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הביאו את קורות חייו לראש רשימת התוצאות בחיפוש בגוגל עבור ביטוי מביך זה…). את אותם קישורים יש צורך לנהל ביעילות ומאמר זה כולל טיפים בנושא.
בניית קישורים – רקע
דיברנו רבות על נושא זה. נתנו כבר לא מעט טיפים בתחום. ישנן דרכים רבות ליצירת קישורים איכותיים – שיתופי פעולה, בלוגים, מאמרים, רשתות חברתיות, פורומים ועוד. כמובן שהקישורים חייבים לצאת מתוך מילת מפתח (עדיף טקסטואלית ואם לא אז באמצעות תג Alt) על מנת שהקישורים יהיו אפקטיביים לשם קידום אתרים. הסיבה לכך פשוטה – הרובוטים של גוגל (גוגלבוט) מתייחסים לקישורים אלה כאל הצבעות וזה משפיע על החלטתם אם לדרג דף מסוים בתוצאות החיפוש עבור השאילתא. במילים פשוטות, אם הרבה אתרים טוענים כי אותו עמוד עוסק בתחום קידום אתרים, כנראה שהוא באמת עוסק בכך וכדאי להציגו בפני מי שמחפש את הביטוי קידום אתרים ברשת. (יש עוד גורמים רבים המשפיעים על תוצאות קידום אתרים, אך זהו אחד מהם והוא חשוב ביותר).
גוגל וובמאסטר לניהול קישורים
Google Webmaster Tools הינו כלי הכרחי לניהול בכל הקשור בתחום קידום אתרים, כולל נושא הקישורים. כלי זה מספק מידע אודות תכיפות הביקורים של הרובוט באתר, איתור שגיאות כמו 404, ניתוח תוכן, תגי מטה זהים (כותרות ותיאורים), סטטיסטיקות שונות כמו ביטויי החיפוש המובילים לאתר שלכם, כיצד גוגל תופס את האתר, מידע נרחב אודות הקישורים ועוד המון מידע מרתק שעוזר מאוד מבחינת קידום אתרים.
ניהול קישורים בגוגל וובמאסטר
התבוננו במסך הבא – כאן תוכלו לקבל מידע חשוב ביותר אודות קישורים המצביעים לאתר שלכם, קישורים פנימיים בתוך האתר, וקישורי אתר. אתם יכולים לייצא את הנתונים לקובץ אקסל ולנהל מעקב מלא אחר קישורים אלה.
קישורים פנימיים – החיים דינאמיים ובעיקר ברשת. בהחלט ייתכן מצב בו הוספתם, החלפתם ושיניתם מידע כך שמה שבוצע בעבר כבר לא משרת אתכם היום. תמונת המצב שתקבלו תאפשר לכם לקבל החלטות ביתר יעילות ולבצע שינויים בהתאם.
קישורים נכנסים – ייתכן ותמצאו כי אתרים אחרים המעריכים אתכם או את התוכן שלכם בחרו לקשר אליכם ואתם כלל לא מודעים לכך. מכיוון שקישור מתוך מילת מפתח הינו חשוב לכם מאוד כי הוא זה שתורם לתהליך קידום אתרים, תוכלו לפנות לאתרים שקישרו אליכם באמצעות כתובת האתר למשל, ולבקש מהם להוציא את הקישור מתוך מילת המפתח.
קישורי אתר – אלה קישורים שאתם מקבלים ממנוע החיפוש עקב הערכתו לאתרכם. מבחינת גוגל זו מעין הצבעה על כך כי אתרכם איכותי ונתפס בעיניו כבר סמכא. קישורים אלה לא יוצגו בכל שאילתא המעלה את אתרכם אלא רק בחלק מהמילים או בביטוי אחד בלבד. אינכם יכולים לבחור את מילות המפתח שישמשו לקישורי האתר. במידה וקיבלתם קישורים כאלה והחלטתם כי הם אינם מתאימים לכם, ניתנת לכם האפשרות למנוע אותם בממשק הווב מאסטר.
דוגמא לקישורי אתר: אם תקישו בגוגל מומחה קידום אתרים תקבלו בראש תוצאות החיפוש את אתרנו, ומתחת לתיאור מופיעים קישורי האתר אותם גוגל מצא לנכון להציג בפניכם.
כיצד גוגל רואה את האתר שלכם
הדו”ח ““What GoogleBot Sees הממוקם בקטגוריית סטטיסטיקות, מספק לכם מידע אודות מילות המפתח והביטויים המשמשים אתרים אחרים בקישור אליכם, תוך השוואה לטקסט הקיים באתר. ברור כי תעדיפו קורלציה בין השניים.
לאלה מכם שאינם מודעים לנושא, ביצוע פקודת “link:www.domain.co.il” בגוגל, אינו משקף את כל הקישורים שגוגל כבר מזהה לאתר שלכם. המידע בגוגל ווב מאסטר מאפשר לכם לקבל תמונה ברורה בהרבה.
גוגל ווב מאסטר לאיתור שגיאות 404 והצלת קישורים אבודים
באמצעות הכלי תוכלו לאתר שגיאות מסוג 404. ייתכן ואתרים אחרים מקשרים אל דפים ששינו כתובות או הוסרו מהאתר. אם אתם יכולים לבצע הפנייה קבועה באמצעות 301 לכתובת החדשה, או לחילופין, לדף בעל תוכן דומה, תוכלו להציל את הקישור האבוד.
ניתוח קישורים נכנסים במסגרת קידום אתרים
לסיכום
בתהליך קידום אתרים חשוב מאוד להשיג קישורים איכותיים. במסגרת אסטרטגיה של בניית קישורים, חשוב לנהל נכון את הקיים, לשדרג קישורים שאינם משרתים אתכם ובאופן כללי להיות מסוגלים לבחון ולנתח את מצב הקישורים באתר. תהליך זה חשוב מעין כמותו ומומלץ להסתייע כלים המצוינים המסייעים בכך.