לא פעם אנשי SEO נתקלים בתופעות שונות המקשות על עבודתם בכלל ועל תוצאות קידום אתרים בפרט. אחת מתופעות אלה רלוונטית בקרב אתרים חדשים העולים לרשת, מכונה “ארגז החול”.
אפקט ארגז החול נוצר כתוצאה מניסיונותיה של גוגל להלחם בספאם במנוע החיפוש. אמנם יש הטוענים כי תופעה זאת כלל אינה קיימת, אך מניסיוני האישי אני יכולה להעיד כי זה אכן קיים ושריר.
ארגז החול של גוגל נולד אי שם בשנת 2004 כפילטר לסינון אתרים חדשים שנמצאו במעין “תקופת ניסיון” מבחינת מנוע החיפוש. הפילטר הזה מקשה על אתרים חדשים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש ומהווה אתגר לעוסקים בתחום קידום אתרים ולמנהלי האתרים, המנסים כמובן למנוע מהאתר שלהם “ליפול” לשם.
טיפים לחילוץ אתר מארגז החול
(מבוסס על מאמרה של סוניטה בידו, מנכ”לית של חברת תוכן וקופירייטינג)
- קל להציע וקשה ליישם – התאזרו בסבלנות… הרי מדובר בסינון זמני שמטרתו בסך הכל להפחית את רמות הספאם במנועי החיפוש. אם תמשיכו בעבודת האופטימיזציה במסגרת קידום אתרים, תיווכחו לדעת כי זהו רק עניין של זמן עד שהאתר שלכם יחולץ ויזכה ליחס של אתר “מן המניין”.
- נראה כי ארגז החול משפיע על אתרים ממוקדי מילות מפתח בתחומים תחרותיים יותר. בכדי לצמצם את הסיכוי שלכם ליפול לארגז החול, מומלץ להשתמש בהתחלה במילות מפתח שהינן פופולאריות כמובן אך יחד עם זאת, הינן פחות תחרותיות.
- נצלו את הזמן להגדלת התנועה לאתר באמצעות טכניקות אחרות: צרו קשרים בפורומים וברשתות החברתיות והחליפו קישורים באמצעות שיתופי פעולה עם אתרים אחרים.
- בנו בלוגים חינמיים כגון: וורדפרס ובלוג ספוט, והעלו פוסטים איכותיים שמתוכם יוצאים קישורים לאתר שלכם. הקפידו על תדירות של פעמיים בשבוע לפחות להעלאת פוסט חדש בכל בלוג.
- לבניית קישורים יש תפקיד חשוב ביותר בחילוץ האתר מארגז החול. רישום האתר לאינדקסים איכותיים ולספריות סמכותיות (באופן ידני ולא באמצעות שליחה אוטומטית על ידי תוכנות) ישפיע באופן חיובי ביותר. קישורים אלה מסייעים מאוד ב”הושטת יד” לאתר ובשליפתו מארגז החול.
לסיכום
בניתם אתר, התחלתם לקדם אותו או ששכרתם את שירותיה של חברת קידום אתרים מקצועית. עד כאן הכל טוב ויפה. עכשיו זכרו את הבסיס לאתר טוב הזוכה להערכה ולהכרה על ידי הזחלנים: גוגל מצפה מהאתר שלכם להכיל תוכן איכותי!
ייתכן ובעתיד האלגוריתם של גוגל ישנה את הדרך בו הוא קובע ומחליט אם אתר הוא איכותי או לא. נכון להיום, איכות התוכן וכמות הקישורים הערכיים, המצביעים על האתר, עדיין מהווים גורם מכריע ב”הסמכת” האתר ובדירוגו בדף תוצאות החיפוש. פרמטרים אלה לא ישתנו כל כך מהר (אלא רק ישתכללו) ולכן, כל שעליכם לעשות הוא לבנות אתר על פי כללי קידום אתרים, אתר איכותי כזה שגוגל לא יוכל לסרב לו…