מדיה חברתית ורשתות חברתיות
הקונספט של רשתות חברתיות אינו דבר חדש. מה שחדש הוא התוספת של “ווב 2” לתחום.
מדיה חברתית קיימת מאז ימיה הראשונים של רשת האינטרנט. היא באה לידי ביטוי בצורה של פורומים ולוחות מודעות.
פורומים ולוחות מודעות כוללים בעצם תוכן מאד מדויק וממוקד בנושאים ספציפיים. בין אם מדובר בטיפים מתחום סידור בית ובין אם מדובר בשירותים שונים הניתנים על ידי טכנאי מחשבים, לפורומים איכותיים יש כוח עצום כשמדובר בקידום אתרים ובביצוע אופטימיזצייה לאתר אינטרנט, בעיקר בהקשר של רלוונטיות התוכן. הם גם מביאים תנועה ממקורות בעלי סמכות גבוהה ביותר, ומקורות אלה מתעניינים באמת במה שיש לכם להציע.
ישנן קהילות מיוחדות הבנויות סביב נישה ספציפית ואף ייחודית. כשמדובר במדיה חברתית, זה יכול להקיף סוגים רבים של רשתות חברתיות, החל מאתרי חדשות חברתיות, בלוגרים הכותבים תכנים רלוונטיים וקהילות ספציפיות, ועד להודעות בפורומים שונים ובלוחות מודעות מקוונים. כל סוגי המדיות החברתיות הללו מספקות תוכן איכותי לגולשים, ומביאים ערך מוסף עצום למתעניינים בנושאים ובנישות אלה.
כשאתם באים לשווק דבר מה לקהילות מסוימות, אל תגבילו את עצמכם רק לאתר אחד המאגד בתוכו קהילה. עליכם לראות את האפשרות הרחבה יותר – העברת המסר שלכם לכמות עצומה של אנשים רלוונטיים המתעניינים בתחומכם. אסטרטגיית שיווק למיקרו קהילות צריכה לכלול אתרי חדשות בתחום החברתי, בלוגים ובלוגרים, פורומים ולוחות מודעות, אתרי שיתוף של סרטונים ותמונות וגם קהילות. כל מקום המציג “שיתופים” מהווה חלק מהמכלול המכונה “מדיה חברתית”.
ניתוח אירוע
בועידה בנושא SMX Social הציגה אוונס ניתוח אירוע, המתאר את מינוף הרשת החברתית לשם הפצת מוצר של לקוח מסויים. היא סיפרה כי הלקוח פועל בתחום הדיאטות, תחום תחרותי להחריד, בתוך נישה מאוד ייחודית. הוצאות קמפיין PPC היו עצומות, וקידום האתר עבור מילות מפתח אטרקטיביות היה כמעט בלתי אפשרי, למעט עבור שם המותג שהיה בלתי מוכר לחלוטין.
לאחר שהוציאו כ – $40,000 על קמפיין PPC נטול תוצאות (אל תשכחו כי מדובר בארה”ב, שם הוצאות והכנסות הינן בסדר גודל שונה מעט מאשר בארצנו הקטנטונת…), הלקוח היה זקוק לגישה חדשה והם החליטו לבחון מחדש את תחום המדיה החברתית.
לאחר שנבחנו גישות שונות הם החליטו לעבוד עם בלוגרים שכתבו באופן ספציפי על העליות והירידות שלהם בתחום הדיאטות. הם ביצעו מחקר מעמיק וקראו את כל הבלוגים שנכתבו בנושא. הם הכינו רשימה של בלוגים ובלוגרים ובדקו פרמטרים כמו: תדירות כתיבה, כמות מנויים, כמות תגובות וכו’. הם החליטו להתחיל דווקא עם הבלוגרים הקטנים על מנת למזער נזקים במידה והתגובות למוצר תהיינה שליליות. הם הקפידו לפעול באופן אתי ואמין ונזהרו מלהיות מקוטלגים בקטגוריות מפוקפקות בתחום זה.
בתום שישה שבועות, נחל הפרוייקט הצלחה גדולה בהרבה מזו של קמפיין הפרסוםPPC אשר רץ שלושה חודשים. המטרה היתה לחלק דוגמיות באמצעות טופס מקוון. זה קרה לאחר שבלוגר כתב אודות חוויותיו מהמוצר ובסוף הבלוג הוצעה לקוראים התנסות חינמית.
הדבר החשוב ביותר שיש לציינו, מעבר לכך שפעלו ביושרה ובגילוי לב, הוא שהם מעולם לא ביקשו מאותם בלוגרים לכתוב עליהם. הם בסך הכל אפשרו להם להתנסות בדוגמית חינם.
כשבלוגר החליט לכתוב אודות התנסותו וחוויותיו מהמוצר, הם דאגו להימצא שם, להתעדכן בתגובות ולהגיב בעצמם. בין אם התגובות היו חיוביות ובין אם שליליות, הם תמיד הגיבו והודו ללקוחות על הפידבק שזכו לקבל.
בסופו של דבר, הפרוייקט זכה להצלחה גדולה, בניגוד למסע הפרסום באמצעות הקלקות, ובנוסף, הלקוח למד המון על המוצר ועל האופן בו הוא נתפש בעיני הצרכן, והפיק מכך ערך מוסף עצום.
לסיכום
כשאתם משווקים למיקרו-קהילות, חובה עליכם להיות אמינים וגלויי לב. קחו את הזמן לחקור את התחום לעומק והקפידו לפעול באינטגריטי. אם הקהילה תריח “נבלה”, הלך עליכם…
במידה ולא תפעלו באופן מוחלט על פי כללי האתיקה, הקמפיין שלכם גמור. אנשים הפועלים בקהילות מסוג זה, מתקשרים זה עם זה, מתקשרים עם בלוגרים, נמצאים בפורומים ובאתרים חברתיים נוספים, והאינפורמציה החיובית והשלילית עוברת בכל הערוצים האלה.
מיקרו קהילות הינם מקום מצוין לשיווק מוצרים לפלח שוק ממוקד. אך רק אם תשקיעו את הזמן הנדרש ותביעו נכונות אמיתית ליצירת תקשורת כנה עם החברים בה, תוכלו להצליח באסטרטגייה זאת.
יש לציין כי התנועה במיקרו קהילות הינה מצומצמת בהרבה בהשוואה לאתרים חברתיים כמו פייסבוק, דיג, פרופלר וכו’. אך היתרון הגדול שלהם הוא שהתנועה שהם מביאים הינה ממוקדת ורלוונטית מאד, ובסופו של דבר, הם יכולים להביא תועלת גדולה הרבה יותר, כשמדברים על יחסי המרה.