דירוג האתרים בגוגל נקבע על-ידי אלגוריתמים מתמטיים. האלגוריתמים משתנים מדי פעם במטרה ליעל את תוצאות החיפוש ולסנן אתרים לא רלוונטיים תוך התגברות על תחבולות שונות של אלה המעוניינים לקדם את אתריהם במרמה.
דרוג האתרים בגוגל נקבע ללא התערבות אדם מלבד מקרי “ענישה”, כלומר, אם אתר משתמש בטכניקות לא ראויות כדי להתקדם, ניתן לדווח עליו לגוגל, בגוגל יבדקו את הדיווח ובמידה שימצא כי אכן השתמשו בטכניקות פסולות על מנת לקדם את האתר יענישו אותו ידנית (יפגעו בדרוג ובפרמטרים נוספים ואם העברה חמורה פשוט יעלימו את האתר מגוגל). אבל פרט לכך, אין התערבות אנושית.
בתחילת-אמצע שנות התשעים חלק גדול בקביעת מיקומך במנועי החיפוש היה נקבע לפי מילות המפתח שהושתלו בתגי המטה של הדף וספירת מספר המילים הללו בגוף הדף. הדבר נוצל ע”י בעלי האתרים ובמהרה הם החלו לשתול מילות מפתח הן בתגים והן בתוך הדפים עצמם. יתר על כן חלק מבעלי האתרים שתלו מילות מפתח בתוך הדפים בצבע הזהה לצבע הרקע של הדף וכך הגולשים לא היו מבחינים במילות המפתח והעכבישים היו מתרשמים שהדף בו הם מבקרים אכן רלוונטי למילים הללו. מאז התקדמו מנועי החיפוש, ולאט לאט התחילו לנפות את הטריקים האלה. עברו לבדוק לא רק את מילות המפתח, אלא גם לבדוק האם הצבע בו מופיעות מילות המפתח זהה או דומה לצבע הרקע והתחילו להעניש את האתרים שהשתמשו בשיטות לא נקיות לצורך קידום של עצמם.
בסוף שנות ה- 90 עלה גוגל לאוויר. גוגל הדהים את העולם בתוצאות האיכותיות שהצליח להציג בעבור מילות המפתח השונות. הרעיון של גוגל היה לספור את כמות הקישורים המצביעים לאתר מסוים ולהתחשב במלל המופיע בקישור. הרעיון היה פשוט: אם כולם אומרים סימן שזה נכון! מעכשיו, לא רק מי שכתב טקסט בגוף הדף עם מילות המפתח יקודם במילים אלו, אלא מי שמצביעים עליו עם המילים הללו – כלומר יש “הצבעות אמון” אליו מאתרים אחרים בנושאים שבהם אותו אתר עוסק. כמה שיהיו יותר אתרים שמצביעים עליך בנושא מסוים כך יעלה דרוג האתר שלך ומיקומו במנוע החיפוש ישתפר.
בהתחלה זאת השיטה שגוגל נקט בה, ובעצם נתן ציון לפי כמה אתרים מצביעים עליך, ובאיזה דירוג הם. הבעיה שצצה כתוצאה מכך הייתה שאנשים התחילו להקים אתרים רק בשביל לקשר לאתרים וכך להעלות את הדירוג שלהם. קמו אתרים שלמים שמטרתם הייתה לקשר לאתרים אחרים. על חסרון נוסף לספירת הצבעות האמון (קישורים נכנסים) ניתן ללמוד מהמקרה שקרא לפני מספר שנים בתקופת מלחמת המפרץ:
מספר אקרים או אם תרצו ילדים משועממים החליט שביחד הם ילמדו את ג’ורג’ בוש לקח וזאת ע”י שימוש הרעיון של גוגל – ספירת מספר הקישורים הנכנסים לאתר ודרוגו בהתאם. כל אחד מהם הקים אתר הכולל דף שבו כתבו מלל בגנות הנשיא וקישור לאתר הבית הלבן. המלל בקישור היה “Miserable Failure”.
התוצאה לא איחרה לבוא: חיפוש בגוגל של הביטוי ” Miserable Failure” גרם להופעת האתר הרשמי של הבית הלבן ראשון בתוצאות החיפוש. השמחה לאידם של גוגל הייתה גדולה, כל האתרים הגדולים ביותר ברשת חגגו על העניין והשמיצו את המנוע. בכתבות שפורסמו הוסבר הנושא בהרחבה תוך מתן הקישור עצמו… למעשה אותם אתרים גדולים הם אלו שתקעו את המסמרים האחרונים בארון, לא רק שאתרים קטנים אומרים את זה עכשיו גם הגדולים ומכאן הדרך חזרה כבר בלתי אפשרית. גוגל למדו את השיעור שלהם, אבל עד היום אם תחפשו “Miserable Failure” בגוגל, התוצאה הראשונה היא דף הבית של הנשיא בוש.
היום גוגל כבר לא מתייחס לאתרים שקמים רק היום וכבר נותנים קישורים. כדי למנוע תופעות כאלה, גוגל אינו סומך יותר על אתרים חדשים, אתר חדש שעולה לרשת נכנס “לארגז חול” לתקופת צינון של מספר חודשים שלאחריהם הוא מתחיל להתקדם בגוגל (במידה והוא נמצא ראוי לכך). בגוגל המשיכו לפתח את האלגוריתמים בדי למנוע חזרה על מצבים כאלו. היום כבר לא מספיק שאתר יצביע עליך, אלא גם צריך שהאתר יהיה איכותי בעצמו. ככל שהאתר יהיה איכותי יותר כך תגדל השפעת הקישור הנכנס ממנו.
ככל שמתפתחים עם הזמן, כך גוגל מנפה את התוצאות הפחות רצויות, ומצליח למצות את התוצאות הרצויות.
ככל שהולכים ומתפתחים עם הזמן, כך התוצאות בגוגל יותר ממוקדות, וכך מנופות יותר תוצאות לא רצויות, ומנופים יותר אתרים שהשתמשו בטכניקות שונות ובטריקים כדי להתקדם במנועי החיפוש. אחת לתקופה מתבצע שינוי באלגוריתם של גוגל, כדי להתקרב עוד יותר למוח האנושי, וכדי לנפות עוד אתרים לא רצויים.
לסיכום אם יש לך בשורה חדשה ואתה מחליט להציג אותה באתר ואתה נעזר במקדם אתרים אשר יפשט את הרעיון שלך למנועי החיפוש אז לא משנה עד כמה השתנו האלגוריתמים מיקום האתר שלך לא יפגע. אם אין לך שום בשורה ואתה מרים אתר כמו עוד אלפי אתרים אחרים אזי מלאכת הקידום תהיה קשה יותר ואם תחליט להשתמש בטכניקות פסולות בכדי לעקוף את המתחרים אז יכול להיות שבהתחלה זה יצליח אבל יום אחד תתעורר והאתר שלך לא יופיע יותר בגוגל.