בסרטון זה נדבר על הנושא החשוב של מלאי באתרי סחר, e-commerce. מה עושים כאשר קיים מחסור זמני במוצר? ומה כאשר החוסר במלאי הוא קבוע? כיצד מתייחסים לכל אחד מהמקרים הללו מבחינת SEO?
הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שבתהליך הקידום, אנו מקדמים את כתובת ה-URL של הדף ולא את הדף עצמו, ולכן בסרטון זה נתמקד בכתובת ה-URL של הדף ולא בתוכן שלו.
חוסר מלאי זמני
במצב של חוסר זמני במוצר מסוים באתר, אנו איננו חוסמים או מסירים את כתובת ה-URL של המוצר. הכתובת תישאר תמיד באוויר והיא תחזיר קוד 200. לא כדאי להכניס למלל הדף את הכיתוב “אזל מהמלאי”, שכן הוא עשוי להופיע בתיאור התוצאה בגוגל וכך להרתיע גולשים מלהקליק עליה, מה שיפגע ב-CTR של האתר ובדירוגים שלו. מכאן מובן גם שאין לכלול את הכיתוב בתגיות ה-Title, ה-Description וה-1H של הדף. עם זאת, חשוב שנבהיר לגולשים שהמוצר אכן אזל מהמלאי, ודרך טובה לעשות זאת היא באמצעות הוספת תמונה לדף שבה הכיתוב “אזל זמנית מהמלאי” או תוכן דומה לכך. לתמונה זו לא נצמיד תגית ALT הכוללת את הטקסט “אזל מהמלאי”.
כאשר אנו מדברים על חוסר מלאי זמני, חשוב להתייחס גם לנושא העונתיות. למשל, אירועים או פסטיבלים המתקיימים אחת לשנה או לתקופה הם סוג כזה של מוצרים עונתיים. אם למשל אנו מקדמים פסטיבל באתר שלנו, והדף כבר מדורג גבוה, אין היגיון לחסום את הדף הזה. אמנם הפסטיבל הסתיים וישוב רק בעוד שנה, אך אנו בשום פנים ואופן לא מורידים את כתובת ה-URL הזאת. אם נוריד אותה, נצטרך להתחיל מחדש בתהליך הקידום שלה לקראת הפסטיבל הבא, ואין בכך טעם רב. הפיתרון הוא להשאיר את הדף באוויר ולהוסיף לו למשל את הכיתוב “הפסטיבל הסתיים, נשמח לראותכם בשנה הבא”. כך, בשנה הבאה נוכל לעדכן את תוכן הדף ולקדם באמצעותו את הפסטיבל המתקרב. זאת גם הסיבה שבגללה רצוי בדרך כלל שלא לכלול תאריכים בכתובות הדפים, אלא רק בתוכן הדף.
אם מדובר במוצר עונתי בתחום שאינו מאוד תחרותי, אנחנו יכולים לשקול להוריד את סמכות הדף באתר. כלומר, ייתכן שנוריד את הקישור אליו מדף הבית כדי להפחית מהמשקל שלו, אבל עדיין נשאיר את הקישורים הפנימיים אליו. מצד שני, כאשר מדובר בתחום מאוד תחרותי, לא כדאי להוריד את המשקל של הדף. אולי לא נקשר אליו ממקום בולט בדף הבית, אבל נשאיר אותו בפוטר או בחלקו התחתון של דף הבית.
חוסר מלאי קבוע
כאשר מדובר בחוסר קבוע במוצר, כלומר כאשר המוצר לא צפוי לחזור לאתר בעתיד – כדאי קודם כול להוריד את כל הקישורים הפנימיים באתר המקשרים אליו, על מנת לא ליצור מצב של קישורים שבורים. חשוב גם להוריד את הדף ממפות האתר XML ו-HTML. אם אין קישורים חיצוניים איכותיים לדף, הכתובת הזאת תחזיר 404. אם לדף יש קישורים איכותיים, כדאי לנצל אותם ולבצע הפניה 301 למוצר חלופי או דומה או לדף בהיררכיה גבוהה יותר, כמו דף הקטגוריה למשל.
כשכתובת ה-URL מדורגת גבוה בביטוי מאוד חשוב, לדוגמה בביטוי “אייפון”, וכעת יש דגם חדש שאתם רוצים למכור, לא כדאי לרשום “אזל מהמלאי” ואז לפתוח דף חדש לדגם האייפון החדש. עדיף להכניס באותו הדף את התוכן המתייחס לדגם האייפון החדש ולנצל את הישגי הקידום שכבר צבר הדף. חשוב לציין כי הנחיה זו אינה מתאימה לכל מצב, וכדאי לעשות זאת בצורה מושכלת. בהקשר זה כדאי להדגיש כי בדרך כלל לא כדאי לכלול בכתובת ה-URL פירוט של הדגם הנמכר, כך שנוכל להשתמש בה גם בעבור הדגמים העתידיים של המוצר. בכל מקרה, זכרו שהחלפת תוכן בדף היא פרקטיקה שימושית ונכונה במקרים שונים, אז אל תתעלמו ממנה.
מבולבלים? לא הבנתם את הכול? אם כך, אתם מוזמנים להצטרף לקורס המקוון ולהעמיק את הבנתכם בתחום ה-SEO.