טיפים, פתרונות ותשובות בקידום אתרים

Google Lighthouse Vs. PageSpeed insights

בדיקת זמני התגובה של האתר וחווית הגלישה בו היא הכרחית כדי לשפר את האתר ולהביאו לדירוגים גבוהים. כיצד PageSpeed Insights ו-Lighthouse יעזרו לכם בכך? ראו בסרטון זה

בסרטון זה נדבר על שני כלים שימושיים וחשובים של גוגל לבדיקת ציוני חווית המשתמש בדפי האתר: כלי PageSpeed Insights וכלי Lighthouse. חווית המשתמש באתר היא גורם משמעותי המשפיע על דירוג האתר בגוגל, ועל כן כדאי לבדוק אותה ולנסות לשפר אותה ככל הניתן.

PageSpeed Insights

כלי PageSpeed Insights הוא כלי חינמי של גוגל שבאמצעותו אנחנו בוחנים את זמני התגובה של דפי האתר. הכלי הזה אוסף נתוני שטח ונתוני מעבדה, והוא מעניק לאתר ציונים בכמה מדדים מרכזיים. בכלי זה אנחנו יכולים לבדוק כל כתובת URL ולקבל אינדיקציות לגבי זמני התגובה שלה, לצד רשימת המלצות לשיפורים לדף, שעליה נעבור בסרטוני המשך.

ניתן להשתמש בכלי בדפדפנים שונים (לא רק בכרום) ואפשר לשתף את הדוחות מהכלי באמצעות קישור.

נתוני השטח של ה- PageSpeed Insights

באמצעות דפדפן כרום, ובמידה שאישרתם לה לאסוף עליכם נתונים, גוגל אוספת גם מכם, כמו מגולשים רבים אחרים, את נתוני הגלישה שלכם. נתוני השטח הללו נאספים מהכרום וגוגל מנתחת את המידע הזה, שחלקו מוצג בכלי שבו אנו עוסקים כעת.

לאחר ביצוע הבדיקה לדף ב-PageSpeed Insights, מיד למעלה רואים את הציון הכולל שקיבל הדף. פעמים רבות כאשר אנחנו רואים את הציון ומגלים שהוא לא טוב כפי שחשבנו, אנחנו עשויים לחשוב שיש בעיה בכלי או שאולי אי אפשר להשיג בו בכלל ציון גבוה, אך זהו מיתוס שג’קי יראה בהמשך שהוא אינו נכון. בעיקרון, הכלי הזה הוא כלי מצוין, שעובד טוב, וכל שצריך זה לדעת לקרוא את הנתונים שמופיעים בו כמו שצריך.

כעת ג’קי מראה כיצד הנתונים בכלי מתחלקים לנתוני שטח ולנתוני מעבדה. נתוני השטח נאספו במהלך 28 הימים האחרונים והם אלו שמשוקפים בדוח שמופיע למעלה. בנוסף לנתונים עבור כתובת URL מסוימת, אנו יכולים לבחון גם את ממוצע נתוני השטח לכל דפי האתר, וזה מאוד חשוב. מדוע? מכיוון שכשאין לנו מספיק נתוני שטח לכתובת ה-URL (וכך אכן יהיה המצב ברוב האתרים שתבדקו, ובוודאי באלו שבארץ, למעט אתרי ענק כמו YNET, למשל, שיש להם נפחי גולשים גדולים מאוד), נקבל הודעה בסגנון של “אין מספיק נתוני שטח”. עם זאת, אתם כן תוכלו לראות איזשהו ממוצע של כל כתובות ה-URL שתחת הדומיין הזה, וכך תוכלו לקבל מושג לגבי מצבכם. חשוב שתבינו שהמידע שאתם רואים במקרה כזה הוא ממוצע לכל דפי האתר ואינו מתייחס ישירות לדף שבדקתם, שאין לו די נתוני שטח.

נתוני השטח משתנים כתלות בתקופת האיסוף השונה שלהם. ניתן לראות בסרטון כיצד עבודה על מהירות אתר אינטרנט באה לידי ביטוי בהדרגה, מחודש לחודש. בכל פעם מוצגים הנתונים של 28 הימים האחרונים, שהולכים ומשתפרים ביחס לחודש הקודם, וכך הציון של האתר עולה אף הוא מבדיקה לבדיקה. בנוסף, חשוב לזכור כי גולשים שונים יראו ציונים שונים לאותו הדף, אפילו באותו הזמן ממש, ויש לכך סיבות רבות, שאליהן לא ניכנס בסרטון זה. חשוב לקחת זאת בחשבון ולא להיות מופתעים כאשר זה קורה.

המשמעות של הציונים והצבעים

הצבעים שבהם מסומנים ציוני הנתונים הם אדום, צהוב וירוק, ועל מנת להבין מה הם מייצגים חשוב לזכור את המספר 75%. הציון למדד מסוים, כמו LCP, FID ואחרים, שבהם נתעמק בסרטונים נוספים בהמשך, יהיה ציון “עובר” (ירוק) אם ל-75% לפחות מהגולשים ב-28 הימים האחרונים הייתה חוויית גלישה טובה. אם רק 72% מהגולשים חוו חווית גלישה טובה, אז הציון יהיה צהוב. ציון אדום יתקבל כאשר הנתונים גרועים אפילו יותר.

ניתן להגיע לכלי PageSpeed Insights בחיפוש פשוט בגוגל, ואז ניתן לבדוק בו כתובות URL שונות. שימו לב כי הבדיקה מבוצעת גם עבור המובייל וגם עבור הדסקטופ, ואתם יכולים לבחור באילו מן הנתונים לצפות. ג’קי ממליץ להתמקד בנתוני המובייל, כי משם מגיעה היום רוב תנועת הגולשים לאתרים.

Lighthouse

כלי Lighthouse הוא כלי של גוגל שקיים כבר כמה שנים, ועכשיו ניתן לגשת אליו בקלות מתוך הכלים של דפדפן הכרום. הכלי הזה מציג נתוני מעבדה בלבד, ולא נתוני שטח, ונתוני המעבדה שלו הם אלו שנלקחים להצגה גם בכלי PageSpeed Insights.

ג’קי מראה כיצד מבצעים בדיקה בכלי זה. נכנסים לדף הנבדק בדפדפן כרום בלבד בגלישה בסתר, ואז בוחרים מתוך הכלים של כרום את “כלים עבור מפתחים” ואת “Lighthouse”. מבקשים לחולל דוח למובייל או לדסקטופ וממתינים שהכלי יסיים את הבדיקה.

חשוב לזכור שהציון שמופיע בעבור הדף אינו מאוד חשוב, אך מה שכן חשוב זה הצבע שלו. אנחנו כמובן שואפים לציונים ירוקים לדפים שלנו. הנתונים בכלי הזה מושפעים מגורמים שונים, ואחד מהם הוא המטמון שכבר יש בדפדפן שבו אתם משתמשים. על מנת לנטרל את ההשפעה הזו, אנו ממליצים לבצע את הבדיקה בחלון גלישה בסתר.

PageSpeed Insights או Lighthouse?

ניתן לסכם ולומר שיש לנו שני כלים טובים שניתן להשתמש בהם על מנת לקבל את נתוני האתר מגוגל. יחד הם ייתנו לכם תמונה מלאה וטובה של חוויית הגלישה בדפים, שאותה תוכלו לשפר באמצעות ההמלצות הכתובות בכלים. ואם אתם רוצים להעמיק בנושא, הצטרפו לקורס שלנו לבעלי אתרים.

עוד טיפים ופתרונות בנושא:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *