לעבוד כמקדם אתרים מהבית או בארגון?

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
קידום אתרים הוא תחום המאפשר בחירה בעבודה מהבית או בתוך חברה, כאשר הבחירה עשויה להיות סובייקטיבית ובהתאם לצורך האינדיבידואלי של העובד, אך גם תלוית מצב בהתאם לתנאים הקיימים בשוק ובמקום העבודה עצמו.

עבור עובדים בקידום אתרים קיימת האפשרות הדי מיוחדת לבחירה חופשית של מיקום העבודה המועדף – אם עבודה מהבית כפרילנסר (או שכיר), או במשרדי חברה או ארגון. רבים רואים בעבודה מהבית אידיאל, אך יחד עם זאת, יש שמעדיפים עבודה בתוך חברה. האם יש יתרון אמתי לעבודה מהבית? מדוע יש כאלה המעדיפים לא לעבוד מהבית?

עובדים מהבית ניתן לחלק לשלוש קבוצות. בעלי חברות קטנות המתנהלות מהבית. שכירים, שמרביתם מועסקים באמצעות הסכם אישי, ופרילנסרים שעובדים בבית (ומוגדרים כספקים). בארה”ב, בעיקר בענף ההיי-טק, מספר רב יחסית של עובדים שכירים מהבית הועסקו עד לאחרונה באמצעות הסכמי העסקה אישיים.

הסיבה העיקרית בארצות-הברית להסכמי עבודה מהבית, הן של המעסיקים והן של העובדים, היא המרחק הגדול בין מקום המגורים ומקום העבודה, כאשר בנוסף בארה”ב מתנהלת מתקיימת מגמת תחבורה ירוקה שמעודדת עובדים לא להגיע לעבודה ברכב הפרטי. בארץ, על פי נתוני מחקר, כ- 3% בלבד מהשכירים עובדים מהבית (המחקר לא מתייחס למספר העצמאים שעובדים מהבית).

fotolia_8016208_subscriptio

קיימים יתרונות ברורים עובר מי שבוחרים בעבודה מהבית. ביניהם, אפשרויות בניית לוח זמנים גמיש, עבודה קבועה בסביבה אישית, והעובדה שבסוג עבודה זה אין פיקוח ישיר של ‘בוס’. יחד עם זאת, דווקא הצ’ופרים של עבודה עצמאית לא תמיד מתאימים לכולם, אם בגלל הצורך באווירת פעילות מקצועית וחברתית שיש במשרד ובארגון גדול,  ואם בגלל חוסר האפשרות לארגון סביבת עבודה פרטית, דבר שגורם להספק עבודה נמוך. גורם נוסף שמשפיע מאוד על הבחירה, הוא עבודת צוות. אי קיום התנאים הסביבתיים לעבודה בצוותים הייתה הסיבה העיקרית שצוינה על ידי מנהלי החברות הגדולות בארה”ב לביטול הסכמי העבודה האישיים.

מהן העדיפויות עבור מי שעובד בתחום קידום אתרים כשמדובר בבחירה של עבודה בבית או בעבודה בתוך ארגון? אחד היתרונות הרלוונטיים עבור מקדמי אתרים הוא אותו יתרון טכנולוגי הקיים עבור עובדים מהבית בתחומי ההיי-טק.

כיום אפשר ‘לנהל משרד גם עם סלולר נייד’, ועם מגוון האמצעים של טכנולוגיות ענן, שיתוף קבצים, וובינרים, ניתן לבצע ניהול שוטף מהבית ואפילו לנהל צוות עובדים. לעומת זאת, כנגד האפשרות לעבודה עצמאית בטריטוריה הפרטית, קיימות האפשרויות המגוונות שמציעים ארגונים וחברות לעובדי קידום אתרים לסביבה מקדמת, מקצועית וחברתית.

כאשר מדובר בהסכם אישי של שכיר העובד מהבית עם המעסיק, עשויים להתהוות תנאים מסוימים שלא תמיד נוטים לטובת השכיר, מאחר והטבות מסוימות שניתנות לעובדים בחברה לא מתאפשרות למי שעובד מחוץ לחברה. בנוסף, המעסיק לא חייב לכסות את כל הוצאות העובד מהבית, ולכן כדאי לסכם  מראש את תנאי הסעיפים שקשורים להטבות ולתנאים שאינם מחייבים את המעסיק. רצוי לדעת כי הוצאות לצרכי עבודה מהבית מוכרות הן עבור שכירים והן עבור עצמאים.

מבחינת רשויות המס ההוצאות המשמשות ליצור של הכנסה בבית מגורים מוכרות. בין השאר, העובד זכאי להחזרי הוצאות, פחת ותיקונים על ציוד קבוע כגון מחשבים, על ריהוט משרדי וציוד מתכלה, חשמל, טלפון ותקשורת, ואפילו על הוצאות כיבוד. גם בתחום הנדל”ן תנאים ייחודיים, ועסק הפועל בבית זכאי להחזרים שונים, לאחר הגדרת השטח שמשמש לעבודה בנפרד משטח הבית הפרטי. ניתן וכדאי לפנות לבעל מקצוע כגון רו”ח לבירור מקיף של תנאי הרשויות למסים ולהטבות הכלולים בהחזקת עסק מהבית.

לסיכום: קידום אתרים הוא תחום המאפשר בחירה בעבודה מהבית או בתוך חברה, כאשר הבחירה עשויה להיות סובייקטיבית ובהתאם לצורך האינדיבידואלי של העובד, אך גם תלוית מצב בהתאם לתנאים הקיימים בשוק ובמקום העבודה עצמו. היתרונות של בחירת מיקום העבודה בתחום זה קיימים גם עבור מקדמים, שבוחרים לבצע שינוי בסביבת העבודה שלהם