השעמום הגדול של פייסבוק

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
פייסבוק הענקית נראית נוצצת מתמיד - עם הכנסות נאות של כמיליארד דולר ו-500 מיליון משתמשים נראה כי אין פלטפורמה שמושכת יותר תשומת לב בעידן האינטרנט החדש מאשר הרשת המפורסמת שהתפרשה כאש בשדה קוצים. האומנם?

השעמום הגדול של פייסבוק

פייסבוק הענקית נראית נוצצת מתמיד עם הכנסות נאות של כמיליארד דולר ו- 500 מיליון משתמשים נראה כי אין פלטפורמה יותר מושכת תשומת לב בעידן האינטרנט החדש מאשר הרשת המפורסמת שהתפרשה כאש בשדה קוצים. האמנם?

הטרנד הגדול

למי מאיתנו שאינו מכיר את האינטרנט מספיק זמן לא ברור עקרון חשוב שיש לדעת ולזכור. האינטרנט כולו בנוי מטרנדים ומהפכות. למעשה האינטרנט מתפתח במהירות כה מסחררת עד שלמעשה לא ניתן לדעת לאן הוא הולך ומה תהיה המגמה הבאה שלו. כאשר עולה פלטפורמה חדשה ומצליחה לשבות את הגולשים עם רעיון חדש ואיכותי נוצר טרנד. הטרנד הזה נוצר במספר מכובד של מיזמים אינטרנטיים עולמיים, מתחיל בICQ של חברת מירביליס שהייתה תכנת הIM (instant messaging) הפופלרית בעולם, דרך myspace שהביאה רעיון ייחודי שכבש רבים, ומיזמים אחרים כגון Digg שכולנו מכירים ואיך לא, facebook.

נהירת ההמונים תורמת רווחים עצומים ויוצרת בועה

כל טרנד באופן בלתי נמנע יוצר עמו בועה. ניתן לראות שאחת הבועות המרכזיות לאחרונה היא הפלטפורמה המפורסמת twitter. שבגלל השימוש הכל כך מאסיבי בה זכתה להערכות שווי והשקעות לא מעטות של כסף במיזם. לא תמיד הערך שהבועה יוצרת יכול להיות מתורגם לכסף או לרווח. אין ספק שחברת פייסבוק היא חברה רווחית כיום לפני הנתונים והצליחה סוף סוף לממש הכנסות משמעותיות מהרשת.

עם כל התהילה וההון יש דבר טבעי שקורה והוא נהירה המונית של תקציבי פרסום גדולים לפלטפורמה של פייסבוק. כל משרד פרסום, חברת אינטראקטיב ואפילו כל עסק קטן רוצה להיות ולהראות נוכחות בפייסבוק. הבועה למעשה מזינה את עצמה בכך שמצד אחד הגדילה המאסיבית ונהירת המפרסמים יוצרת אשליה יפה מאוד שנראה כי הזמן לא יכול לנצח ופייסבוק עומדת להישאר איתנו לעד.

מה בעצם הפך את פייסבוק למה שהיא

ישנן השערות רבות למה פלטפורמה של רשת חברתית בסגנון הזה הצליחה יותר מכל נסיון קודם. אולי זה הדקויות והאינטראקציות שהיא מציעה לאנשים אחד עם השני. בכל מקרה מה שבטוח יש שינוי של ההתנהגות שלנו באינטרנט מאז עידן זה. הכל מבוסס על הרצון שלנו לחלוק ולשתף כל דבר שזז, שחשבנו, שאמרנו , שצילמנו ושאנחנו מרגישים בכל רגע נתון (לפעמים גובל בכפייתיות משונה שכבר קשה להבין).

בשורה התחתונה פייסבוק הביאה עמה שינוי ומצד שני יש כאן פספוס משמעותי ושאלה שעלינו לשאול. מהו אורך החיים של משתמש פייסבוק ?

עד מתי נמשיך לברבר , לשתף, לכתוב סטטוסים ונמשיך לראות את אותה קבוצה אנשים מצומצמת במעגלים הקרובים שלנו עושים את אותו דבר? עוד סרטון של יוטיוב, עוד בדיחה שמישהו אמר, עוד הצהרה על דכדוך כזה או אחר, מישהו התחתן, מישהו התגרש וכן הלאה…

בשלב כלשהוא חייבת להיות דעיכה וחוסר עניין. תנסו לחשוב כמה הייתם פעילים בפייסבוק בתחילת הדרך (למי שהיה שם כאשר הגיעה הפלטפורמה לישראל) וכמה אתם פעילים היום? זכרו שאנשים חדשים בפייסבוק מצטרפים כל יום והלהבה שלהם הרבה יותר גדולה משלכם לפעול על הפלטפורמה.

ייתכן שנתונים אלו לא נקבל ממארק צוקרברג, אבל בתחושה והרושם הכללי נראה כי יש אורח חיים למשתמשי פייסבוק. אז אולי במקום רק להגיד לנו שיש 500 מיליון חברים בואו תנסו לחשוב, כמה מהם פעילים כל הזמן בפייסבוק? וכמה מהם נכנסים לעיתים נדירות. כמה מאיתנו כבר עייפו מלשתף עוד לינק , עוד תמונות ועוד סרטונים. ולאן כל זה מוביל בכלל?