מתי עליי להשתמש בהעברה 301?

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
יש להשתמש בזהירות רבה בהעברות 301 ובהטמעת תגית קנוניקל, מכיוון שלשני כלים אלו יש את הפוטנציאל לפגוע באתר בצורה חמורה מאד, כך ששימוש לא נכון יגרור תוצאות גרועות לאתר.

מתי עליי להשתמש בהעברה 301 ?

  • בעת העברת האתר לכתובות חדשות

כאשר אנו מעבירים את האתר שלנו ללוקיישן חדש, בעל כתובות URL שונות ומבנה אתר שונה, עלינו לבצע העברות 301. במיוחד במקרים בהם אנו משנים את העיצוב ואת כל המבנה הפנימי של האתר, גוגל הוציאו תקנון רשמי לשימוש ב-301 בעת העברת אתר לכתובת חדשה.

  • תוכן שאינו רלוונטי, או שאינו קיים יותר באתר

לכולנו יש עמודים שאנו לא משתמשים בהם או שאינם רלוונטיים יותר, דפי מוצרים ישנים שאיננו מוכרים יותר, שירותים שונים שאנו כבר לא מציעים או שינויים בתקנון ובאופן השימוש באתר.

ישנם כמה דברים שיש לקחת בחשבון לפני שמסירים עמודים מן האתר:

  • יש לבדוק את האנליטיקס בכדי לראות האם ישנה תנועה לעמודים שאנו רוצים להסיר, במידה וכן, עלינו לשאול את עצמנו האם אנו מוכנים לאבד את התנועה הזו ?
  • במידה וישנו עמוד באתר בעל תוכן דומה או זהה, נוכל לבצע העברה 301 בכדי שהגולש יפנה לעמוד הרלוונטי, ובכך יש לנו סיכוי לשמור על התנועה הזו לאתר
  • האם ישנו מצב שתוכן שאינו רלוונטי היום יהפוך לרלוונטי בעתיד ? , למעשה מוצר שירד מהמדפים ומהאתר, האם ישנו סיכוי שהוא יוחזר ?

כל אלמנטים אלו צריכים להילקח בחשבון כאשר אנו מעוניינים להסיר תוכן מהאתר, עלינו לחשוב האם העמוד מקבל קישורים רלוונטיים ? האם התוכן בו רלוונטי ? האם הוא מביא לנו תנועה ?

  • מצב שבו יש כפילויות של עמוד הבית

בהרבה מצבים קיימים יותר מעמוד בית אחד. לעמוד הבית יש גישה בכל מיני צורות, תלוי איך האתר תוכנת ואיך המבנה שלו בנוי. (במידה וישנם טעויות בקישורים פנימיים)

לדוגמא:

http://seo-simple.co.il

https://www.seo-simple.co.il

https://www.seo-simple.co.il/default.asp – לא באמת קיים (לצורך המחשה)

בהרבה אתרים ישנם מספר דרכים להגיע למספר כתובות, לכן עלינו לבצע העברה 301 מכל הכתובות השונות לכתובת הנקייה והנכונה במקרה הזה : https://www.seo-simple.co.il

ישנם מקרים מסוימים בהם תעדיפו דווקא להשתמש בתגית קנוניקל, מצבים בהם יש לנו צורך למדוד כניסות לכתובת מדויקת בשביל לנתח נתונים.

תגית קנוניקל (Rel=canonical) – איך ומתי להשתמש בתגית זו ?

תגית הקנוניקל התווספה לארסנל הכלים של חברות קידום אתרים בארץ רק בפברואר של 2009 בהצהרה רישמית של גוגל. עבר הרבה מאד זמן מאז השקת השירות ועדיין ישנם בעלי אתרים ומקדמי אתרים שעושים טעויות חמורות מאד תוך שימוש לא נכון בתגית זו.

בעלי אתרים הטמיעו תגית קנוניקל על כל עמודי האתר שלהם כאשר בתגית זו יש את כתובת עמוד הבית, גוגל החל להסיר את העמודים של האתר מהאינדקס בצורה אגרסיבית, והפגיעה בקידום האתר הייתה משמעותית.

סיפורים כאלו ועוד סיפורים הם הסיבה לכך שישנם כל כך הרבה דיונים על תגית זו בקהילות קידום אתרים בארץ ובעולם.

מתי עליי להשתמש בתגית קנוניקל ?

  • מתי שהעברה 301 אינה זמינה

לפעמים העברת 301 אינה זמינה לנו, מצבים בהם מפתחי אתר לא יודעים לבצע את העברה, מערכת התוכן של האתר מונעת שימוש בהעברות 301, חברת בניית האתרים אינה נותנת הרשאות לביצוע הפעולה וכו’.

במצבים כאלו, אנו יכולים להשתמש בתגית קנוניקל בכדי להטמיע את השינוי, שימוש בתגית זו תאפשר לגוגל להבין שהעמוד הוא סה”כ כפילות של עמוד אחר. ובכך להוריד אותו מהאינדקס, הטמעת תגית קנוניקל פשוטה בהרבה יותר ואינה מצריכה כניסה לקוד או להרשאות בשרת.

  • מתי שיש יותר מדרך אחת לנווט בתוך האתר

בעיה שנפוצה באתרי מכירות גדולים היא, שיש מספר דרכים להגיע לכל עמוד מוצר, כתוצאה ממבנה המערכת מופיע אותו עמוד עם כתובת URL שונה, וגוגל מחשיב את העמוד ככפילות.

העברת 301 לא תתאים כאן כי אנו מעוניינים לשמור את שני העמודים, לכן שימוש בתגית קנוניקל יתאים במצב כזה, שני העמודים ישמרו וגוגל יבין מהו העמוד המקורי ומהי הכפילות.

חשוב להדגיש: אם יכולנו להימנע מכל הבעיה הזו מלכתחילה (כאשר בונים את האתר) אז תמיד זהו הפתרון שעדיף. שימוש נקי במערכת מסודרת, עדיף על תיקונה עם תגית קנוניקל או העברות 301 .

מתי עליי לא להשתמש בתגית קנוניקל ?

  • על אתר חדש לחלוטין

לפעמים ניתן לראות אתרים חדשים לחלוטין שמוטמע בהם תגיות קנוניקל, אין טעם להטמיע תגית קנוניקל באתר חדש, על האתר להיות בנוי בצורה חכמה כך שנוכל למנוע לחלוטין את השימוש בתגית זו, יש לזכור שתגית זו נועדה למקרים בהם אין לבעלי האתר פתרון, ולא ניתן לתקן למעט שימוש בתגית קנוניקל

  • על מנגנון פייג’ינג – יש להשתמש חכם !

כאשר יש לנו אתר מכירות גדול בעל מאות עמודי מוצרים, גוגל צריך לחפור לעומק בכדי לחשוף את כולם, אין טעם להטמיע תגית קנוניקל על עמודי המנגנון מהסיבה הפשוטה שיכול לקרות מצב שבו הטמעת התגית תמנע מגוגל להגיע לעמודים פנימיים עמוקים.

לעומת זאת הנזק אם בכלל לאתרי מכירות על כפילות תוכן הוא מזערי עד לא קיים, לכן לא כדאי להסתכן בהטמעת תגית קנוניקל על מנגנוני פייג’ינג

  • שכל עמודי האתר מובילים בתגית לעמוד הבית

יותר מפעם אחת בעלי אתרים עשו את הטעות הנוראית של הטמעת כל תגיות הקנוניקל עם הכתובת של עמוד הבית, פעולה כזו תגרום לגוגל להסיר מהאינדקס בהדרגה את כל העמודים באתר למעט עמוד הבית.

תגית קנוניקל נועדה בכדי לציין כפילות תוכן, ובכדי להצביע לגוגל מהו העמוד המקורי. אם נעשה זאת ונפנה לעמוד הבית את כל העמודים כולם, עמוד הבית יהיה היחיד שישאר רלוונטי, לכן חשוב לשים לב לתהליך ההטמעה.

לסיכום:

יש להשתמש בזהירות רבה בהעברות 301 ובהטמעת תגית קנוניקל, לשני כלים אלו יש את הפוטנציאל לפגוע באתר בצורה חמורה מאד, שימוש לא נכון יגרור תוצאות גרועות לאתר. עלינו לחשוב מה אנו רוצים שהגולש יראה, ואיזה תוכן אנו רוצים שיהיה באתר, ומצד שני איזה עמודים אנו רוצים שלא יופיעו, ומה מנוע החיפוש מעוניין לראות בכדי לקבל דירוגים גבוהים על התוכן.

מאמר זה תורגם מן המאמר של סאו-מוז: https://moz.com/blog/301-redirect-or-relcanonical-which-one-should-you-use