גוגל-סין: התנגשות ציוויליזציות?

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
ללא ספק, הנושא החם על אג'נדת ינואר 2010 בעולמי הסינופילי, וגם בעולמות מעט שפויים יותר (או שמא פחות?) של תאגידי ענק מגלגלי מליונים פר-קליק, הוא הסוגייה: התנגשות גוגל-סין – יחסינו לאן?

גוגל-סין – התנגשות ציוויליזציות?

ללא ספק, הנושא החם על אג’נדת ינואר 2010 בעולמי הסינופילי, וגם בעולמות מעט שפויים יותר (או שמא פחות?) של תאגידי ענק מגלגלי מליונים פר-קליק, הוא הסוגייה: התנגשות גוגל-סין – יחסינו לאן? עבור מי שאינו נופל תחת אף אחת משתי הקטגוריות, להלן תקציר על-אודות תחילתו של משחק כוחות מרתק. ב13 בינואר הכריזה ענקית מנועי החיפוש כי בכוונתה להפסיק את הצנזורה בגוגל סין, ואולי אף לחלוטין לשבור את הכלים. ההכרזה הדרמטית הגיעה בעקבות מתקפת האקרים כנגד אקטיביסטים לזכויות האדם בסין וכנגד קניינה האינטלקטואלי של גוגל בפרט (או כך נטען). ועולה השאלה שעשויה לקומם כמה וכמה לא-מביני דבר: האמנם מדובר כאן במניעים מוסריים פרו-דמוקרטיים מתנגדי צנזורה?

כשסמואל האנטינגנטון דיבר על התנגשות ציוויליזציות בעולם שלאחר המלחמה הקרה, הוא דיבר על התנגשות על-בסיס של תרבות או זהות דתית, לא עוד על-בסיס לאומי. כחוקרת סין, אינני יכולה שלא לתהות האם התנגשות גוגל-סין איננה ביטוי נוסף של התאוריה ההאנטינגטונית. ככל שאני חושבת על זה יותר, נראה שמפגש גוגל-סין מייצג את המתח הסינו-האמריקאי ההולך ומתגבר בשנים האחרונות, ומקרין על תמונה מורכבת הרבה יותר של שתי מעצמות-על, האחת בדרכה להגמוניה, והשניה, יתכן מאד, בדרכה לפוסט טראומה.

כסינולוגית, הקדשתי את מרבית העשור האחרון של חיי למחקר הזירה העצומה הזו שנקראת סין, ואם יש לקח עקבי אחד לאורך הסטוריה של אלפי שנים, הוא שבעת התנגשות כל פולש זר עם סין – מקובלאי חאן ועד הזרוע המנצ’ורית – בסופו של דבר נשאב הכוח הזר ונטמע בעל כורחו אל תוך הספירה הסינית – זאת אף לאחר כיבוש אגרסיבי והשתלטות על החצר הקיסרית. בסופו של דבר כל פולש או כובש זר הבין שבסין ניתן להתנהל אך ורק על-פי חוקי המשחק שלה. קביעה זו כמובן תקפה גם לגבי כניסת רעיונות חדשים לסין שעברו לוקליזציה ברורה, דוגמת הבודהיזם. בעגה המחקרית התהליך הזה מכונה “סיניפיקציה” – תהליך הטמעות לשונית, תרבותית ותפיסתית בסין.

במקרה של התנגשות גוגל-סין, נראה שענקית מנועי החיפוש צריכה לעבור שיעור יסודי וחשוב ברזי התהליך, לפחות אם היא שואפת להגמוניה טוטאלית בעולם מנועי החיפוש; הג’ הגדול רחוק מלהיות טיפש, והוא לא יוותר כל כך בקלות על נתח של מליוני משתמשים – זו בדיוק הסיבה שהסכימה ענקית מנועי החיפוש לצנזורה מלכתחילה, מה שמעיד היטב על סדר העדיפויות שלה, שאינו בדיוק משקף החלטות על-בסיס מוסר וצדק חברתי. לטעמי, גוגל מתחבאת מאחורי הצהרות פוליטיקלי קורקטיות כשהיא ידעה היטב מלכתחילה לאיזו ספירה היא נכנסת. דבר אחד בטוח, אם גוגל אכן מחליטה לשבור את הכלים, הדרך חזרה פנימה תהיה כמעט בלתי-אפשרית. אז די לגלים, וכמו שאומרים בסינית, פיי חה לה (配合了peihe le ) – יאללה אינטגרציה!