איך למדוד תוצאות ברשתות חברתיות

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
בדיקת יעילות שיווק ברשתות חברתיות צריכה להתבצע בהתאם לאסטרטגיה המאוד מוגדרת שהציבה כל חברה לעצמה. וכדי שהמסר לא יישאר נזיל מדי, ניתן להיעזר במספר ערכים שמקובל למדוד אתם

סוגיית הרשתות החברתיות מעסיקה מומחי שיווק רבים וכמובן ואת העוסקים בקידום אתרים באינטרנט.
העוצמה של רשתות חברתיות היא רבה וניראה שפוטנציאל השימוש במדיה זו הוא עצום.
בחלקו הראשון של המאמר נדונה השאלה באיזה אמצעי ניתן למדוד החזר על ההשקעה (ROI) ברשתות חברתיות. הועלתה המורכבות והרב מיימדיות שקיימת בבואנו לבדוק את האפקטיביות של רשתות חברתיות. בניגוד למומחים רבים בקידום אתרים באינטרנט שמתפתים לראות בקישורים ובתנועת גולשים מדד יחידי (ובכך מפספסים בהבנה את כל היתרונות שברשות חברתיות ,קיימים מומחים אחרים הטוענים  שרשתות חברתיות אינן צריכות להימדד במימד אחד כזה או אחר אלה מאיסוף נתונים מורכב.כאשר מגיעים למסקנות רק ממימד של קישורים או תנועת גולשים ניתן בטעות להניח שרשתות חברתיות הן ביזבוז זמן עבור לא מעט מהמקרים.

הקריטריונים למדידת שיווק ברשתות חברתיות
בדיקת יעילות שיווק ברשתות חברתיות צריך להתבצע בהתאם לאסטרטגיה המאוד מוגדרת שהציבה כל חברה לעצמה. וכדי שהמסר לא יישאר נזיל מידיי, ניתן להיעזר במספר ערכים שמקובל למדוד איתם, כאלה שלא מורכבים רק מכלים אנליטיים אלה מקומבינציה של תצפיות, מיידע איכותי,איסוף נתונים אנליטיים ובמילים אחרות הרבה עבודת אינטרגרציה של מספר מתודולוגיות שכולם ביחד ישתלבו בסופו של דבר בדו”ח אחד.

בריאן הוון מקבוצת מחקר – “פורסטר” זיהה 4 מימדי בדיקה לרשתות חברתיות:
1. מעורבות – עד כמה מעורבת הקהילה (שאליה אתם שייכים) אליכם.האם הם מבקרים באתר שלכם,האם הם מנויים לבלוג,מה כמות הצפיות שלהם בסרטוני הוידיאו שלכם, האם הם שואלים או מבקשים מידע מהאתר או מהצוות?
2.  אינטראקציה – בהתאם לכיוון בו אתם משקיעים את המאמץ,אילו פירות הם נושאים?.כמה תגובות מקבל הבלוג שלכם,כמה תשובות עונים לכם בפורומים,האם הפניות שלכם לדפים מסוימים אכן מביאות גולשים לאותם דפים וכו’.
3. קירבה – מדד הבלתי אמצעיות משקף לנו עד כמה הגולשים מרגישים קרובים אל החברה שלנו,אל המותג,אל השרות או למוצרים.עד כמה התגובות שלהם יותר אישיות ומביעות יחס פתוח ופחות רשמי כלפינו. ניתן לראות האם התגובות בבלוג,פורום וכו’ מבטאות רגשות כמו חיבה,אהבה או כעס לעומת תגובות מאופקות ורשמיות יותר.
4. השפעה – בהתאם למטרות  שהצבתם לכם בפעילות ברשתות החברתיות,עד כמה השפעה אכן השגתם,עד כמה אנשים מוכנים להמליץ עליכם,האם העלתם את המודעות למותג שלכם,האם אנשים בעלי השפעה מהתחום מגיבים,מתייחסים ומחשיבים אתכם?

יש דרכים רבות למדוד את ארבעת הקריטריונים הללו כמו-ספירת שבועית של כמות התגובות בבלוג וחישוב אחוז הצלחה,או כמה רחוק הגיע לינק שלכם דרך טוויטר וכו אך חשוב להיות מחובר תמיד גם לתמונה בגדול. לשאוב מידע מהכניסות לאתר שלכם,לשאול לקוחות איך שמעו עלינו וכו’ ולמרות שזה לא יהיה המידע הכי מדוייק, הוא יתן לנו בסופו של דבר תמונה אמיתית ומהימנה.