פרסום ושיווק באינטרנט – רשתות חברתיות ופרסום מבוסס תוצאות

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
קידום אתרים הוא חלק ממכלול של עולם השיווק באינטרנט. השיווק והפרסום באינטרנט, כמו גם קידום אתרים במנועי חיפוש, צומחים ומתפתחים בהתמדה, גם בתקופה קשה זו.

קידום אתרים הוא חלק ממכלול של עולם השיווק באינטרנט. השיווק והפרסום באינטרנט, כמו גם קידום אתרים במנועי חיפוש, צומחים ומתפתחים בהתמדה, כל הזמן.

במאמר הראשון בנושא – עסקנו בחידושים והתפתחויות צפויות בסגנונות הפרסום ברשת.

במאמר זה נעסוק ברשתות חברתיות ונתמקד בפייסבוק ובטוויטר. כמו כן, נתייחס לנושא פרסום מבוסס תוצאות.

מאמר זה מבוסס על מאמרה של מעיין כהן במגזין דה מארקר – עידן הפוסט פרה-רול.
 

מדיה חברתית

הרשתות החברתיות נמצאות עדיין ברשימת הטרנדים שעוד לא הצליחו לפצח. עדיין לא יודעים כיצד לתרגם את המסה האדירה של הגולשים למודל עסקי ולרווח כלכלי.

על פי תחזית eMarker, הפרסום ברשתות החברתיות בארה”ב הסתכם ב-1.2 מיליארד דולר בשנת 2008, ובשנה הנוכחית הוא צפוי לגדול רק ב-1.3%.
 
הפוטנציאל הטמון ברשתות החברתיות הוא אדיר. החברות הגדולות מזהות את הכוח העולה של הרשתות החברתיות אבל הן לא יודעות מה לעשות עם זה. ישנו חשש מפני אובדן כוח ושליטה בעקבות שיח פתוח אודות מוצרי החברה ובעיה נוספת היא מתודולוגיית העבודה הנשענת על קמפיינים קצרים.
 
פייסבוק
 
ואולם, יצירתיות מבריקה אינה מצריכה מודל מתוחכם. על כך יכול להעיד הקמפיין של ברגר קינג שהעלתה לפייסבוק אפליקציה בשם “Whoppper Sacrifice” – כל עשרה חברים שנמחקו מהפייסבוק זיכו את המוחק בוופר. בתוך שבוע מעליית הקמפיין נמחקו 234 אלף חברים ע”י יותר מ-80 אלף משתתפים. פייסבוק כמובן הפסיקו את הקמפיין… הקמפיין זכה לבאז היסטרי, סוקר ונותח וברגר קינג הרוויחה מכך רבות.
 
“פייסבוק קונקט – תכנית האינטגרציה ושיתוף הפעולה של פייסבוק, תאפשר למותגים לפתח אפליקציות של ערך מוסף אמיתי לגולשים באתרי התוכן שלהם עצמם” (ערן גפן, יו”ר סוכנות פרסום).
מהלך זה צפוי להיות השלב הבא בפרסום ברשתות חברתיות.
 
טוויטר
 
בטוויטר, שנכון להיום הוא חינמי הן לפרטים הן לחברות, עושות חלק מהחברות המסחריות שימוש מבריק במינימום השקעה.
יצרנית המחשבים דל גרפה הכנסות של מיליון דולר בתקופת החגים באמצעות עדכונים והתרעות על מכירות מיוחדות ומבצעים. לאור ההצלחה, המשיכה דל את הכיוון השיווקי והציעה הנחה בלעדית לעוקבים אחר החשבון שלה בטוויטר.
גם רשת בתי הקפה סטארבקס ויצרנית הנעליים זאפוס משתמשות בטוויטר כדי להגיע ללקוחותיהן, וכמוהן נוהגות חברות מסחריות רבות.

פרסום מבוסס תוצאות

פרסום מבוסס תוצאות מבוסס על מודל שבו המפרסם משלם רק על תוצאות שהגדיר מראש, ולא תמורת חשיפה. אם מדובר לדוגמה במפרסם שהוא בית מלון, הוא עשוי להגדיר המרה כהזמנת חדר במלון, ורק אם זה יתבצע תשולם העמלה.

עפ”י הערכות שהתפרסמו בתחילת 2008, היקף שוק הפרסום מבוסס הביצועים הוא 4 מיליארד דולר בשוק העולמי, מתוכם 2 מיליארד רק בארה”ב. התחזית היא כי בשנת 2011 יגיע השוק האמריקאי ל-10 מיליארד דולר. כיום זה מהווה 10% מעוגת הפרסום וההנחה היא שזה יגיע ל-25% בשנת 2011. המיתון עשוי להגדיל את המספרים, מכיוון שבזמנים קשים המפרסמים רוצים להשיג תשואות ברורות וקלות יותר לחישוב.
 
עפ”י סקר שערכה חברת Econsultancy, 78% מהמשווקים לעסקים, הצהירו כי יעברו להשתמש בפרסום מבוסס תוצאות ע”ח באנרים.