יוטיוב – מדריך וארגז כלים ליצירת סרטי איכות

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
על יוטיוב שמעתם? אם לא, אתם במקצוע הלא נכון... טוב הגזמתי, אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל! במאמר זה תקבלו מידע וטיפים שימושיים ליצירת סרטים איכותיים ועידוד להצטרף לטרנד הלוהט שכבש את העולם.
על יוטיוב שמעתם? אם לא, אתם במקצוע הלא נכון… טוב הגזמתי, אף פעם לא מאוחר מדיי להתחיל! במאמר זה תקבלו מידע וטיפים שימושיים ליצירת סרטים איכותיים ועידוד להצטרף לטרנד הלוהט שכבש את העולם. בין אם מטרותיכם שיווקיות, קשורות בתחום קידום אתרים או חברתיות גרידא, קצת אינפורמציה וכמה טיפים יעילים יאפשרו לכם להצטרף לקהילה הגלובאלית, לראות ולהיראות, לרכוש מיומנויות חדשות ובקיצור, לגלות עולם חדש.
רקע
לפני כעשור, סרטוני וידאו מקוונים היו קצת יותר מרעיון. השתמשו בהם בעיקר אנשי מקצוע כמו רופאים ועורכי דין. התקשורת הרשתית הייתה איטית, רוחב הפס היה מוגבל והכלים היו יקרים ומגושמים. נעשו ניסיונות רבים לפתח את התחום ומיזמים רבים כשלו תוך פיזור הבטחות שווא. זה לא היה פשוט.
הדינאמיות והתאוצה שצברה רשת האינטרנט במהלך השנים הייתה זו שהפכה את החלום למציאות. כיום, מיליוני אנשים ברחבי העולם מתקשרים באמצעות סרטים ברשת.
כיום ישנם אלפי אתרים לסרטוני וידאו המספקים שירותים שונים בתחום. הסרטונים הפכו לחלק אינטגראלי בחדשות, באתרי בילוי ובאתרי אינטרנט אינפורמטיביים.
האתר המוביל בעולם בתחום סרטוני הוידאו הוא כמובן יוטיוב, אשר הצליח לאגד בפחות משלוש שנים, מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, אשר יוצרים, משתפים וצופים בסרטוני וידאו מקוונים. צילום סרטון הפך לדבר שבשגרה – כל אחד יכול לעשות זאת, בין אם מדובר באיש מקצוע מהתחום ובין אם מדובר בסבתא גאה המצלמת נכד אהוב ביום הולדתו ומעלה את הסרטון ליוטיוב לקול תרועות המשפחה. חלק מהבלוגים הפכו במהרה ל – Vlogs (וידאו בלוג) ואנשים משתפים באמצעות סרטים ביוטיוב, את הידע שלהם ואת חוויותיהם המקצועיות והאישיות, משווקים מוצרים, מפתחים עסקים ועוד. בקיצור, המשפט השגור: “אם אתה לא שם – אתה לא קיים” מתייחס היום ליוטיוב…
סרטונים מקוונים ברשת
כיום, 13 שעות וידאו מועלות לאתר יוטיוב מדי דקה. ההערכה היא כי קצב הגדילה של הסרטונים המועלים לאתר יוטיוב יכפיל את עצמו עוד פי כמה וכמה. אחת המטרות המוצהרות של גוגל (שרכשה את יוטיוב תמורת1.65 בליון דולר) היא לאפשר לכל יצור חי עלי אדמות להשתתף בחגיגה. בגוגל עובדים על שיפור ממשקי המשתמש על מנת שיהיו קלים לתפעול, גם לבעלי פוביות טכנולוגיות. (ברמת קושי של לחיצה על כפתור לביצוע שיחה סלולארית…). מגוון האפשרויות ונוחות השימוש הולכים ומשתכללים כל הזמן. שיפור השירות לחברי הרשת נמצא בראש מעייניהם של מפעילי אתר יוטיוב והתוצאות ניכרות.
יוטיוב מפתחת ומשפרת את מגוון שירותי האתר באופן תדיר (ומחפשת דרכים נוספות כיצד להפיק מהאתר הכנסות גבוהות יותר). היא פתחה לדוגמא ערוץ מיוחד ליוצרי קולנוע עצמאיים לשם הצגת יצירותיהם. סרטים אלה נבדלים מסרטים אחרים באתר. היוצרים יכולים לבחור באפליקציה שדרכה ניתן לרכוש עותק מהסרט, והם נהנים מחלוקת רווחים של מודעות פרסום המוצגות בעמוד הסרט שלהם. לאחרונה החל אתר יוטיוב לשדר פרקים מלאים של סדרות טלוויזיה אמריקאיות( אך רק ערוץ Showtime זמין לישראלים בשלב זה) וזאת עדיין רק ההתחלה
כוחה האדיר של יוטיוב באקטואליה העולמית
לאתר יוטיוב כוח אדיר באקטואליה היומיומית: קחו לדוגמא את משרד התיירות אשר הכריז השנה על הפצת סרטוני תדמית חיוביים על ישראל באתר יוטיוב במטרה לשפר את תדמיתה, כך שלא תופיע רק בקונוטציה של פיגועים.
מערכת הבחירות שנערכה לאחרונה בארה”ב יכולה להמחיש יותר מכל את ביסוס מעמדה של הרשת ושל אתרים כמו יוטיוב, כאמצעי התקשורת המובילים להעברת מסרים ולקביעת סדר היום. אפשר לאמר כי הרשת ובראשה יוטיוב חוללו ממש מהפכה באופן העברת המסרים מהמועמדים לבוחרים ולהיפך. קחו לדוגמא את הסרטון של הקומיקאית שרה סילברמן – למעלה משמונה מליון איש נכנסו לאתר יוטיוב בכדי לצפות בסרטון זה, אשר קרא לצעירים יהודים להשפיע על הסבתות והסבים שלהם להצביע לאובמה… ג’ן פסקי, הדוברת של אובאמה מסרה כי בכירים בצוות המעבר יופיעו באופן קבוע בסרטוני וידאו שיועלו לרשת. שרים נוספים בממשלתו, ייקחו אף הם חלק ביוזמה חדשנית זו. אובמה עצמו מאמץ אף הוא את מגוון האפשרויות של הרשת וישנה כוונה להעלות את נאומו השבועי כנשיא, לאתר יוטיוב. איזו הוכחה מוצקה יותר מזו ניתן להציג?…
יוטיוב – טיפים והמלצות
1. העלאת סרטון לאתר יוטיוב – מאיפה מתחילים
גוגל ישראל השיקה לאחרונה גרסה ישראלית ליוטיוב. במטרה להקל על הישראלים לאתר תכנים וליצור קבוצות דיון מקומיות.
בכדי להעלות סרטון או להשתמש בשירותי האתר יש לפתוח חשבון רגיל, בדומה לפתיחת חשבון בגוגל, באמצעות בחירת שם משתמש וסיסמא. לאחר אישור ההרשמה, תוכלו להעלות את קטע הווידאו שלכם ולשתף בו אחרים.
טופס ההרשמה נראה כך:
ed4
על מה להקפיד? הגיל המינימאלי לפתיחת חשבון הוא 13. הסרט חייב להיות מקורי (יוטיוב שומרים על זכויות יוצרים). אורך הסרטון חייב להיות פחות מעשר דקות.
2. פורמטים להעלאת סרטונים ליוטיוב
יוטיוב מקבלת כמעט כל פורמט של צילום. יחד עם זאת, הפרמטרים הנ”ל נחשבים לטובים ביותר לקבלת תוצאות איכותיות עבור מרבית המשתמשים:
  • Video Format: MPEG4 (Divx, Xvid)
  • Resolution: 640×480 pixels
  • Audio Format: MP3
  • Frames per second: 30
  • Maximum length: 10 minutes (we recommend 2-3 minutes)
  • Maximum file size: 1 GB
 3. יצירת סרטים – טיפים כלליים:
  • אורך – צרו סרטונים קצרים. מרבית האנשים אינם מעוניינים לצפות בסרטונים ארוכים.
  • תכנון- הגדירו מראש את מטרת הסרטון ואת קהל היעד שלו. אל תעתיקו סתם רעיון של מישהו אחר רק בגלל שעבורו זה עבד. לעיתים עדיף ללכת על נישה ייחודית המתאימה לכם ולא על נושא כללי או רחב מדיי, הסיכוי שלכם להראות יהיה גבוה בהרבה.
  • ידידותי למשתמש – תייגו את הסרטון וערכו את תיאורו בתבונה. אם אינכם מוכרים עדיין באתר יוטיוב, הסיכוי היחיד שהסרטון שלכם יימצא (בחינם) הוא באמצעות חיפושי גולשים. השתמשו במילות מפתח המותאמות לתוכן.
  • התאמת הכותרת – אם חשוב לכם לרכוש את אמונם של הגולשים ולצבור מוניטין חיובי, התאימו את הכותרת לתוכן הסרטון (ישנן גישות שונות לגבי סוגיה זו).
  • עניין – צרו סרטונים שאתם בעצמכם הייתם רוצים לראות. שימו את עצמכם במקום הצופה וקבלו החלטות בהתאם.
  • עריכה – למדו את רזי העריכה. אם הסרטון יראה מקצועי, סיכויי ההצלחה שלו גבוהים יותר ברשת. שאלו שאלות בפורומים הרבים המוקדשים לנושא, בקשו פידבקים. התאמנו והתעניינו. כמו כל דבר בחיים, זה עניין של נסיון.
  • שיווק ויראלי – בכדי להפיץ את הסרטון ולחשוף אותו בפני כמות גדולה של אנשים, התחילו להפיצו ולשווק אותו באופן ויראלי – שלחו לחברים, העלו אותו לרשת החברתית שלכם בקפה דה מארקר, פייסבוק, מייספייס וכו’. אם החברים שלכם יאהבו את הסרטון הם יפיצו אותו הלאה וכך זה מתפשט..
4. הורדת סרטוני יוטיוב ושמירתם במחשב האישי שלכם
באופן עקרוני, יוטיוב אינו מאפשר להוריד ממנו סרטונים אל המחשב שלכם בטוענה כי תיתכן פגיעה בזכויות יוצרים. אולם, יוצרים רבים דווקא מעוניינים כי תפיצו את הסרטונים שלהם. ניתן לעקוף את המגבלה בדרכים שונות (קחו בחשבון את אחריותכם מבחינת ההיבטים החוקיים):
·         הסרטון בו הנכם צופים נשמר בתיקיית קבצים זמניים. לכו ל-Documents and Settings –> לתיקיה הנושאת את שם המשתמש שלכם –> Local Settings–> Temporary Internet Files. חפשו קבצים עם סיומת FLV (פלאש וידאו). העתיקו את הסרטון לתיקיה אחרת. בכדי לצפות בסרטון עליכם להוריד מהרשת נגןFLV .יש המון תוכנות חינמיות ברשת. לדוגמא: אפליאן. אוVLC שהינו נגן קוד פתוח התומך בריבוי פורמטים ובכתוביות תרגום והוא שומר על איכות הוידאו.
·         ניתן להוריד את הקובץ בפורמט שאיננו FLV ולבצע המרה עוד לפני ההורדה בעזרת השירות Media Converter. כדי לעשות זאת עליכם להיכנס לאתר, לבחור באפשרות Convert a video directly fromvarious portals ולהדביק את כתובת הדף בו נמצא סרטון הוידאו באתר יוטיוב.
·         תוכנות להורדת סרטונים (מלבד אלה יש רבים נוספים ברשת):
·         Tubemaster – הדרך הטובה ביותר להשתמש בה היא כתחליף לדפדפן. גולשים לאתר ומאפשרים לה להוריד את הסרטון.
·         Tubezoid – תוכנה נוחה המאפשרת לכם: להחליף בכתובת ה – URL את השם YouTube ב-TubeZoid. לדוגמא, הכתובת הראשונה תהפוך לשנייה:
http://www.youtube.com/XXX 
http://www.tubezoid.com/XXX
·         TechCrunch
5. צפייה איכותית בסרטי יוטיוב
ניתן לשפר את הרזולוציה. ביאהו טק ממליצים להוסיף את הטקסט fmt=6& בסוף ה – URL של סרטון הוידאו. תתקבל רזולוציה של 448336x. והצפייה בסרטון תהיה מוצלחת יותר. לדוגמא:http://il.youtube.com/XXX&fmt=6. ואם תחליפו את 6 ב – 18 תקבלו רזולוציה אפילו טובה יותר.

8. מרכז הסיוע של יוטיוב

כללי -טיפים לאיתור תקלות, מאמרים ו”טריקים”.
בעיות באתר – באגים, פתרונות ותיקונים.
סרטוני עזר – לקבלת מידע נוסף, הדרכות וטיפים.
שותפים – ללמוד כיצד ניתן להרוויח כסף מסרטוני יוטיוב.
9. קידום סרטים ממומן
גוגל השיקה לאחרונה תכנית פרסום חדשה – קידום סרטונים באתר יוטיוב. באמצעות מכרזים והגשת הצעות מחיר, על בסיס תקציב יומי תוכלו לשווק את הסרטון שיצרתם ולהגיע לקהל רחב יותר של צופים ולקוחות פוטנציאליים. למידע נוסף ולצפייה בסרטון: יוטיוב – קידום ממומן.
לסיכום: יוטיוב – כוונות ותחזית עתידית
צפייה בסרטונים של יוטיוב תתאפשר מכל מסך, הן בסלון ביתכם והן ממכשיר הטמון בכיסכם.
יוטיוב ואתרים אחרים יאגדו יחדיו את כל המדיות החשובות: סרטונים משפחתיים, חדשות, מוסיקה, ספורט, בישול ועוד.
בגוגל מעריכים כי תוך עשור הסרטונים יהוו בסיס מרכזי לתקשורת המקוונת. כלי העבודה לצילום והקלטה ילכו וישתכללו. התקני המדיה האישיים יהיו מקושרים הדדית ואף יאפשרו למשתמשים שיתוף הדוק יותר עם קבוצות חברים קרובות או עם קהילות נרחבות ברחבי העולם. האנשים יהפכו להיות במרכז הבמה (בסרטונים של עצמם), הצרכנים יהפכו בעצמם ליצרנים והעולם יהפוך לכפר גלובלי.
במידה ויש לכם טיפים נוספים אודות אתר יוטיוב או קידום אתרים ושיווק באינטרנט באמצעות סרטונים, נשמח לשמוע, ואולי אף תזכו בקישור איכותי לאתרכם…