חשיבותה של כתובת דף הבית לקבלת תוצאות בתחום קידום אתרים

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
כתובת URL אחידה היא קריטית למאמצי קידום אתרים. היא משפיעה על דירוג הדף - PR, על תדמית האתר במנועי החיפוש ועל דברים נוספים הקשורים בקידום אתרים. הקפידו לרשום את כתובת הדף באופן מלא ותקין ומדי פעם (תלוי בגודל האתר) לבצע בדיקה.

לכל דף אינטרנט יש כתובת. כשאנו מבצעים שאילתא במנוע החיפוש של גוגל, המערכת מחפשת את הדפים הרלוונטיים ביותר ומציגה אותם בדף תוצאות החיפוש. מתן שם / כתובת לדף נשמע כמו משימה קלה ופשוטה, ולכאורה, נראה כי אין צורך בידע רב על מנת לבחור שם (מעבר לשיבוץ מילות המפתח כשניתן הדבר), אך לא כך הדבר.

שמות רבים לדף אחד
רבים האנשים (וביניהם אף ווב מאסטרים עתירי ניסיון…) המתייחסים לשמות הבאים כשמות זהים:
  • www.domain.co.il
  • domain.co.il
  • www.domain.co.il/default.asp
  • domain.co.il/default.asp
ויש אף וריאציות נוספות…
אז כל הכתובות האלה אכן יכולות להוביל לאותו דף בית של אתר אינטרנט כלשהו, אך האם הן זהות? מבחינת תוכן – כן, מבחינת גוגל – לא!

היזהרו – מלכודת!

מכיוון שמבחינת גוגל, אין מדובר בדפים זהים, אתם יכולים לגרום לעצמכם (או ללקוחות שלכם) נזק עצום מבלי שתהיו מודעים לכך. ישנם לא מעט אתרים אשר מופיעה בהם יותר מווריאציה אחת לדף הבית וזה גורם לכך שגוגל מזהה באתר שני דפים שונים עם אותו תוכן = הכפלת תוכן (וזה יכול להיות יותר מכפול) – זה כמובן רע מאוד! ואף יותר מזה, אתם עובדים כל כך קשה על בניית קישורים נכנסים לאתר, שזאת אחת המשימות המרכזיות בתחום קידום אתרים, ובסופו של דבר אתם יורים לעצמכם ברגל. איך זה קשור?

מה שקורה בפועל, כשלא מגדירים נכון את שם הדומיין, זה שבאתר יש לכאורה 2 (או יותר) דפים שונים של דף הבית ואז ה – PR, מתחלק בין הדפים. אף ניתן לראות, לעיתים קרובות,  דירוגי PR שונים לדפים הנ”ל. לפיכך, נפגעים גם הדירוג וגם תדמית האתר במנועי החיפוש – אל תתפלאו אם ה – PR שלכם תקוע על 1-2 או לא מצליח להתרומם מעבר ל -3 גם אם בניתם מערכת מצוינת של קישורים. נקודה זו תקשה עליכם מאוד בהשגת תוצאות מוצלחות בתהליכי קידום אתרים.

קישורים פנימיים

ישנן מספר דרכים לזהות את הבעיה:

  • מחוץ לאתר – להתבונן בכתובת האתר כפי שהיא מוצגת בדף תוצאות החיפוש – אם אין שם דומיין מלא ו”נקי” – www.domain.co.il בלי תוספות ובלי החסרות, הבעיה קיימת.
  • בתוך האתר – ייתכן וכלפי חוץ, שם הדומיין נראה טוב אך כשנכנסים לתוך האתר ולוחצים לדוגמא על הקישור:”דף הבית”, מקבלים כתובת אחרת – בלי www או עם תוספות אחרי הסלאש.
  • באמצעות כלי עזר של קידום אתרים – כשמחוללים מפת אתר ב – A1 Sitemap Generator רואים את הדפים הכפולים בבהירות ואף מגלים כי משקלו של דף הבית מתחלק בין הדפים השונים (וגם זה רע מאד מבחינת קידום אתרים).
 מה קורה מאחורי הקלעים?

הרשת פועלת באופן הבא: מתבצעת שאילתא – מנוע החיפוש מבקש להציג דף מסוים העונה על דרישות השאילתא (ולצורך הדוגמא, נתייחס כרגע רק לדף הבית, למרות שאין כך הדבר) הוא פונה אל השרת של אותו אתר ומבקש ממנו את הדף. (הוא בעצם אומר לו:”לך תביא את דף הבית”). מערכת ההפעלה של השרת הולכת לדף הבית ושולפת אותו. איזה דף יישלף? את מה שהגדיר לו בונה האתר / הוובמאסטר! הווב מאסטר בעצם משדך בין הדפים לכתובות ומנחה את מערכת ההפעלה כך:”כשמבקשים ממך את דף הבית, תציג את הדף הזה…”.

 כיצד פותרים את הבעיה?

תפקידכם להנחות את האחראי על “השידוך” בין הדף לבין הדומיין, לאפשר כתובת אחת בלבד לדף הבית (וכמובן גם ליתר דפי האתר). הדרך היחידה להימנע מכל הנזקים שצוינו כאן היא להגדיר את דף הבית כך:www.domain.co.il. ואז, כשהשרת יחפש את דף הבית תהיה לו אפשרות אחת בלבד.

 יש לציין כי באופן תיאורטי, אם הייתם בוחרים אחת מהכתובות האחרות ומבצעים איתה את כל הקישורים הפנימיים והחיצוניים באופן עקבי, לא הייתה נוצרת בעיה. העניין הוא, שאין לכם שליטה מלאה על קישורים חיצוניים ואם מישהו יבחר להוציא אליכם קישור, הוא לא יפעל כמוכם. לכן, זאת בעצם הדרך היחידה לפעול נכון.

חיפושים חיצוניים

מה קורה אם הגולש מבקש ישירות את דף הבית שלכם בלי WWW? כלומר מקליד ישירות URL מקוצר? כשגולש מחפש אתכם באופן שונה מאיך שהגדרתם את הדף שלכם, הוא עשוי “לבלבל” את מנוע החיפוש ולגרום לו לחשוב כי קיים דף נוסף. יכול להיווצר מצב של ריבוי כתובות. כיצד ניתן לשלוט בזה?

גם פה לווב מאסטר יש תפקיד: עליו להגדיר למערכת ההפעלה כי גם אם מבקשים ממנו דף כזה לדוגמא:domain.co.il (ללא WWW) – עליו להציג את הדף הזה: www.domain.co.il (זה מתבצע באמצעות הפנייה קבועה – 301).

לסיכום

כתובת URL אחידה הינה קריטית למאמצי קידום אתרים. היא משפיעה על דירוג הדף – PR, על תדמית האתר במנועי החיפוש ועל דברים נוספים הקשורים בקידום אתרים. הקפידו לרשום את כתובת הדף  באופן מלא ותקין ומדי פעם (תלוי בגודל האתר) לבצע בדיקה