מדריך לשירותי גוגל

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
אם הגעתם עד הלום אתם משתייכים לפחות לאחת משתי הקבוצות הבאות: עוסקים בתחום קידום אתרים או גולשי אינטרנט נלהבים הצמאים לידע. בכל מקרה, בין אם כך ובין אם כך, ידע הוא כוח.

קידום אתרים כבר מזמן מסתמך בארץ בעיקר על מנוע החיפוש של גוגל, עקב העובדה כי למעלה מ – 92% מהחיפושים בארץ מתבצעים בגוגל ולכן מנוע חיפוש זה מכתיב לנו בד”כ את חוקי המשחק. לגוגל שימושים רבים ושירותים יעילים המוענקים חינם ולא כולם מוכרים למשתמשים הרבים.

במאמר זה נסקור מעט את אפשרויות החיפוש ואת השירותים שגוגל מציעה לגולשיה.
עותק שמור – Cached
הזחלנים של גוגל סורקים דפים ברשת ומגבים אותם על שרתי החברה. בעת החיפוש עולה הדף המתאים לשאילתא וניתן להיעזר בעותק השמור לשימושים שונים. לדוגמא: לעיתים חשוב לבחון כיצד נראה הדף בעיני גוגל. האפשרות להתבונן בעותק השמור cached מאפשר לכם בעת ניתוח האתר בתהליך קידום אתרים לבחון את איכות הקישורים, לדוגמא, האם הם עבירים או כתובים לחילופין בשפה שאינה ברורה דייה לזחלנים (כמו (JavaScript, האם קיים טקסט סמוי ועוד.
לא ניתן למצוא במטמון דפים שאינם מאונדקסים בגוגל אבל כן ניתן למצוא דפים שהוסרו זה מכבר מהשרת המקורי.
קישורים – link
באמצעות פקודת link:www.domain.co.il ניתן לבחון קישורים נכנסים לאתר אותו אתם בוחנים. בתהליך קידום אתרים מידע זה חשוב במיוחד אך יש לציין כי גוגל מציגה קישורים אלה באופן סלקטיבי ביותר. להשלמת התמונה כדאי לשלב את המידע עם הממצאים המופיעים בגוגל וובמאסטר ואם אתם עושים זאת במסגרת ניתוח מתחרים או מבקשים מידע מקיף יותר, כדאי גם לבצע פקודת linkdomain:www.domain.co.il ביאהו.
דפים מאונדקסים – site
הפקודה site:www.domain.co.il מאפשרת לכם חיפוש בתוך דפי האתר. מבחינת קידום אתרים זאת פקודה חשובה ביותר, שכן, ניתן לראות את הכותרות והתיאורים, כמו גם את כמות הדפים המאונדקסים באתר, ולבדוק היכן יש לבצע אופטימיזציה. פקודה זאת מסייעת בידיכם גם כשאתם מעוניינים לבצע חיפוש באתר שקשה לנווט בו ואתם מחפשים נושא מסוים.
אתרים ודפים דומים – related
פקודת related:www.domain.co.il מאפשרת לכם למצוא אתרים דומים לאתר בנושא מסוים. זה יכול לסייע לכם מבחינת קידום אתרים כשאתם רוצים לנתח את התמונה הכוללת של נושא כלשהו. נגמרו לכם הרעיונות לכתיבה? אתם יכולים להיעזר באפשרות של “דפים דומים” – similar pages המופיע לצד תוצאת החיפוש.
מילים נרדפות – define
את העובדה כי “התוכן הוא המלך” בתהליך קידום אתרים אתם כבר יודעים. קורה לא אחת כי יושבים לכתוב מאמר בנושא מסוים, משכתבים מאמר או מתרגמים אותו ופשוט נתקעים עם המילים או בלי מילים. הפקודהdefine word לדוגמא: קידום אתרים define  מאפשרת לאתר הגדרה של מילה ממילונים שונים. על מנת למצוא מילים נרדפות, יש להקליד את סימן הטילדה ~ באופן הבא: ~word
תרגום טקסט
ניתן לתרגם טקסטים שלמים לעברית. האיכות רחוקה מלהחליף את שירותיהם של מתרגמים מקצועיים אך לעיתים התרגום המתקבל בהחלט מסוגל להקל עליכם את הבנת הנקרא. אם דף אינטרנט מסוים ניתן לתרגום, תופיע ליד הקישור אליו האפשרות: “תרגם דף זה” – translate this page לחיצה על הכיתוב תפתח את האתר כשהוא מתורגם.
אם אתם מעוניינים לקרוא תוכן אתר שלא מופיעה לידו אפשרות התרגום, העתיקו את הטקסט הכתוב, היכנסו לדף: translate.google.com הדביקו את הטקסט בחלון הרלוונטי ובחרו את שפת התרגום.
מפות
לפני כחודשיים התווספה ישראל לרשימת המדינות המופיעות בשירות המפות. באמצעות שירות זה ניתן לאתר כתובות ואף לראותן על גבי מפה וצילום לווין בכתובת: maps.google.com/?h1=he
ניתן אף להקליד במנוע החיפוש שם של מקום ולהוסיף את המילה map. באופן זה תקבלו מפה של המקום באנגלית.
מזג אויר ושעה
קידום אתרים הוא מקצוע נפלא אך לעיתים צריך גם לנוח… שוקלים לצאת לטיול ותוהים מהו מזג האוויר במקום? מהו פער השעות בין אותו מקום לבין ישראל? הקלידו weather destination. לדוגמא: weather Tel Aviv. כדי למצוא את השעה המקומית הקלידו ליד העיר המבוקשת את המילה time. לדוגמא: time Paris.
איתור קבצים
ניתן לאתר כ – 12 סוגים שונים של קבצים, כגון: וורד, אקסל, PDF ועוד. הקלידו לאחר מילת החיפוש את המילה filetype ואת הסיומת הרצויה, לדוגמא: filetype:doc.
HTML
בתהליך קידום אתרים, לעיתים קרובות עליכם לבחון את הקוד. ישנן תוכנות וכלים רבים לכך, אך במידה ואינכם מקדמי אתרים מקצועיים או שאתם סתם מתעצלים לפתוח תוכנה אחרת, ביכולתכם להשתמש באפשרות של גוגל – View as HTML. כאמור, צפייה זאת תציג בפניכם את הקובץ המבוקש בשפת HTML.
חישובים מתמטיים
סיימתם את עבודתכם החודשית בקידום אתרים והגיעה העת לגביית כספים… או שסתם בא לכם לחשב משהו. ניתן לבצע חישובים ישירות מהדפדפן. (ישנה אפשרות נוספת כמובן להשתמש במחשבון של מערכת ההפעלה חלונות). ניתן לבצע חישובים מהירים של שערי מטבע, מרחקים, משקלים ועוד, באמצעות השימוש במילה in.
חישוב 1000 ₪ בדולרים יתבצע כך: 1000 shekels in dollars.
שירותים נוספים
  • Notebookמחברתשל גוגללשמירת טקסטים, תמונות ועוד, ישירות בדפדפן בעת הגלישה.Notebook.google.com– יש להירשם לשירות.
  • Igoogle לעיצוב דף הבית של גוגל על פי טעמכם האישי. ניתן להציג תחנות רדיו, עדכוני חדשות, מזג אוויר ועוד.
  • Scholar לחיפוש במאמרים אקדמיים.
  • “תמונות” – לחיפוש תמונות ברשת.
  • Bloggerלכתיבת בלוגים
  • Docsלשמירה ושיתוף קבציםברשת.
  • צפייה בסרטונים video.google.com
  • יומן רשת – calendar.google.com
  • קריאת ספרים קלאסיים books.google.com
שירותים שימושיים רבים נוספים תמצאו בתפריט more בדף הבית של גוגל.
לסיכום
אם הגעתם עד הלום אתם משתייכים לפחות לאחת משתי הקבוצות הבאות: עוסקים בתחום קידום אתרים או גולשי אינטרנט נלהבים הצמאים לידע. בכל מקרה, בין אם כך ובין אם כך, ידע הוא כוח. כדאי להכיר את השימושים הבסיסיים האלה הן לתהליך קידום אתרים והן כמשתמשי אינטרנט בעידן המודרני, ולהפיק מהם את המירב.
קרדיט: חלק מהמידע במאמר מתבסס על מאמרו של דן פרידמן, מוסף ממון, “ידיעות אחרונות”.