מבנה קישורים פנימיים באתר – ניווט אינטואיטיבי ועוד

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
מאט כץ, המהנדס הראשי של גוגל, ציין אף הוא כי בסופו של דבר, מה שחשוב בעניין הקישורים הפנימיים הוא ליצור מבנה יציב שישרת נכון את המשתמשים. אם הגולשים מצליחים לנווט באתר שלכם באופן אינטואיטיבי וידידותי, הדבר יהיה נכון גם עבור גוגלבוט.
במסגרת “שבוע הקישורים” של גוגל עולה הנושא החשוב של מבנה קישורים פנימיים באתר. נושא זה יכול להשפיע באופן מכריע על קידום אתרים, על יכולתם של הזחלנים לאתר דפים ולאנדקס אותם ועל קלות הניווט באתר על ידי המבקרים ומכאן גם על חוויית הגלישה שלהם.
נגישות הדפים החשובים
ייתכן וגולשים מעדיפים תיבת חיפוש הממוקמת במקום בולט באתר, לאיתור מוצרים, מאמרים ושירותים שונים. אך עליכם לזכור כי מבחינת קידום אתרים, הזחלנים אינם מבצעים חיפושים מסוג זה. כך שעליכם לוודא כי הדפים החשובים ביותר נגישים באמצעות קליקים בודדים מדף הבית והינם קלים לאיתור (על ידי רובוטים) לאורך כל הדרך. הקו המנחה הוא פשוט: צרו מבנה קישורים שהינו אינטואיטיבי לגולשים וקל למעבר הזחלנים של מנועי החיפוש.
כיצד ליצור מסלול ניווט “אינטואיטיבי” לגולשים?
קחו לדוגמא אתר העוסק בכדורסל. שימו את עצמכם במקומו של אותו מבקר שהגיע לאתר שלכם במטרה ללמוד טכניקת כדרור משובחת.
החל מדף הבית, אם המבקר בוחר שלא להשתמש בתיבת החיפוש או בתפריט נשלף, האם הוא יכול בקלות לאתר את המידע המבוקש (לדוגמא מאמר הכולל טיפים לכדרור מאת הכוכב של ליגת העל..)
נניח ואותו מבקר הגיע לאתר שלכם באמצעות קישור מאתר אחר אך הוא אינו נוחת בדף הבית אלא מגיע לדף פנימי. וודאו כי הוא יכול להגיע בקלות אל דף הבית ו/או אל דפים רלוונטיים אחרים, מכל דף באתר שהינו תת קטגוריה / ילד. במילים אחרות, וודאו כי הגולש אינו “תקוע”. האם קל לאתר את המאמר המבוקש? תצוגה של המיקום באתר בראש העמוד, בסגנון של:
דף הבית > טכניקות > כדרור, יכולה להקל על הגולש את התמצאותו באתר.
כיצד לאפשר לזחלנים לנווט בקלות?
קישורי טקסט מתגלים בקלות על ידי מנועי החיפוש והכי “בטוח” להשתמש בהם כשאתם מבקשים כי התוכן שלכם יאונדקס. אתם אמנם מוזמנים להתנסות בטכנולוגיות חדשות אך זכרו כי אחרי הכול, קישורי טקסט הינם הנוחים ביותר לשימוש הן לגולשים והן למנועי החיפוש.
הזחלנים מכירים היטב את שורת הקוד הבאה:
<a href=”new-page.html”>קידום אתרים</a>.
העלאה של מפת אתרAJAX, מומלץ לקרוא להרחיב את הידע שלכם בנושא.  מסייעת אף היא למנועי החיפוש, אך אינה אמורה לבוא במקום עבירות הקישורים. במידה והאתר שלכם כולל טכנולוגיות מפותחות כגון:
השתמשו בטקסט קישור הכולל מילות מפתח
כתיבת טקסט – קישור/עוגן (anchor text) כשהביטוי עצמו הינו קישור לחיץ, מסייע למנועי החיפוש ולמשתמשים להבין טוב יותר את תוכן האתר (ומסייע מבחינת קידום אתרים). ככל שגוגל מבין את התוכן טוב יותר, באמצעות הטקסטים, כותרות, קישורים וכו’, זה מסייע לדירוג הרלוונטי בדף תוצאות החיפוש. לדוגמא, אם יש לכם אתר של קידום אתרים ואתם מציגים סרטוני וידאו, אל תציגו זאת כך:

לצפייה בסרטונים, <a href=”videos.html”>לחץ כאן</a> לרשימה המלאה.במקום לכתוב “לחץ כאן”, מומלץ להשתמש במילת המפתח. לדוגמא:

אתם מוזמנים לצפות בסרטוני וידאו מתקדמים בתחום <a href=”videos.html“> קידום אתרים </a>.

ודאו כי גוגלבוט מוצא את הקישורים הפנימיים שלכם

גוגל וובמאסטר כולל קטגוריה של קישורים שבה מוצגים דפים עם קישורים פנימיים (ודפים עם קישורים חיצוניים/נכנסים). קטגוריה זאת מצוינת לשם בדיקת הקישורים הפנימיים שאותרו על ידי גוגל. חשוב לוודא כי הרובוט אכן מוצא את מה ששתלתם. עניין זה חשוב על אחת כמה וכמה, כשמדובר באתר שיש לו קישוריJavaScript שהינם בעייתיים עבור הזחלנים (ואחד התפקידים שלנו במסגרת קידום אתרים, הוא לטפל בקישורים אלה).

דוגמא לדף קישורים פנימיים בגוגל וובמאסטר.

שימוש בפקודת NOFOLLOW:

במסגרת הדיון נשאלה שאלה לגבי השימוש בקוד: rel=”nofollow” (לשם מקסום PR במבנה הקישורים הפנימיים, כדוגמת: PageRank sculpting או PageRank siloing)?
התשובה הפורמאלית של גוגל היא כי במידה ומבנה הקישורים הפנימיים באתר שלכם הינו חזק ויציב, הרבה יותר פרודוקטיבי יהיה להוסיף תכנים מקוריים ואיכותיים במקום לבזבז זמן על דברים מסוג זה… יחד עם זאת, יש לזכור כי מדובר בתשובה פורמאלית ואין ספק כי ישנם מצבים במסגרת קידום אתרים, בהם מומלץ בהחלט לשפר את “זרימת” ה – PR באמצעות קוד זה.

לסיכום

מאט כץ, המהנדס הראשי של גוגל ציין אף הוא כי בסופו של דבר, מה שחשוב בעניין קישורים פנימיים הוא ליצור מבנה יציב אשר ישרת נכון את המשתמשים. אם הגולשים מצליחים לנווט באתר שלכם באופן אינטואיטיבי וידידותי, הדבר יהיה נכון גם עבור גוגלבוט (שוב בהנחה ואינכם משתמשים בקישורים בלתי עבירים לזחלנים). מבחינת קידום אתרים, למבנה הקישורים הפנימיים באתר חשיבות גבוהה ביותר וחשוב להרחיב את הידע בנושא.