קידום אתרים – אופטימיזציית תוכן: ניתוח נתונים וכתיבה לגולשים

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
כשמקדם אתרים מקצועי מתחיל פרויקט קידום של אתר, הוא בודק עם מה הוא יכול לעבוד. איש SEO חושב לעתים קרובות כמו רופא, עליו להעריך את האתר, מתוך הבנה כי ניתן להזיק לאתר במידה ופועלים בחוסר אחריות.
מסמך זה מבוסס על מאמרו של ג’ים הדג’ר, יועץ לקידום אתרים, קופירייטר מוביל וכותב בלוג ראשי בחברתMetamend Search Engine Marketing .
 
ניתוח נתונים
 כשמקדם אתרים מקצועי מתחיל פרויקט קידום של אתר, הוא בודק עם מה הוא יכול לעבוד. איש SEO חושב, לעיתים קרובות, כמו רופא, עליו להעריך את האתר, מתוך הבנה כי ניתן להזיק לאתר במידה ופועלים בחוסר אחריות.
לעיתים קרובות יותר, שינויים המתבצעים בכותרות ובתיאורי דפים, מביאים תועלת עצומה ללקוחות. אופטימיזצייה לכותרות ולתיאורים עוזרת לאתר, בדרך כלל, להגיע לדירוג גבוה יותר.
שינויים בטקסט המופיע בתוך הדף, לעומת זאת, יכולים להוביל לשרשרת אירועים בלתי צפויים ולא רצויים. מלבד העובדה כי מקדם אתרים עשוי, ללא כוונה, לשנות את המסר שבעל האתר מעוניין להעביר למבקריו, ההתעסקות עם התוכן בגוף הטקסט, יכולה לפגוע בדירוג הנוכחי של הדף.זכרו זאת לשלב בו נדבר על קבלת החלטות בנושא אופטימיציית תוכן.
המשימה הראשונה בביצוע אופטימיזציית תוכן הינה אנאליזה. מקדם האתר צריך להבין את התמונה הרחבה מבחינת: מיקום דפי הלקוח, באילו מילות חיפוש הוא מדורג ומהי מידת ההצלחה של כל דף בכל מילה ובכל צירוף מילים. הבנה זו הינה מכרעת לשם קבלת החלטה נכונה כיצד לעבוד ובמה להתמקד. עבודת ניתוח דורשת נתונים ונתונים דורשים מידע.
ניתוח הנתונים כבסיס לאופטימיזציית תוכן, מאפשר את התאמת הדפים הנכונים למילות המפתח הרלוונטיות.

כמעט לכל דף, הבנוי נכון, יש סיכוי טוב להיות מדורג גבוה עבור כמות מוגבלת של מילות מפתח. כששוקלים איזה מילות מפתח יש לבחור לכל דף, כדאי לחלק את רשימת המילים לקטגוריות, מהכלליות לספציפיות. לדוגמא, באתר המציע למכירה כלי בית מסוגים שונים, צירוף המילים “כלי בית” הוא כללי. צירופים ספציפיים יותר יהיו: “כלים בסגנון עתיק”, “כלי בית בעיצוב מקורי” וכו’. את כל צירופי המילים האלה ניתן בנקל לשלב באותו דף ולקדם אותו עבור שלושת הצירופים במקביל.

כתיבה עבור הגולשים

כאמור, אופטימיזציית תוכן עלולה להתפרש ככתיבה בעיקר עבור מנועי החיפוש. חשיבה זו שגויה. אופטימיזציית תוכן מקצועית צריכה לכוןן למבקרים בני-אנוש, אשר על סמך הטקסט יוכלו לקבל החלטות. כל אחד יכול לתקשר עם רובוט. לעומת זאת, שכנוע מבקרים באתר לבצע פעולה רצויה שבעל האתר הגדיר מראש, והשגת יחסי המרה גבוהים, הינם מסובכים מעט יותר.
כלל חשוב, כאמור, הינו לדבוק בכותרת אחת לעמוד, ולתכנן את האתר כמבנה של עץ. בצמרת העץ מצוי הדף הראשי. מתחתיו ממוקמים דפים בדרגה השנייה המתארים את החברה, מטרותיה, יעדיה, שירותים כלליים ופרטים ליצירת קשר. הדפים המוצגים ברמות נמוכות יותר הינם ספציפיים יותר והם הולכים ונהיים יותר ויותר ממוקדים ככל שמעמיקים פנימה. בדוגמא של כלי בית, הדף הראשי יהיה הכללי ביותר – כלי בית, לאחר מכן, דף אודות החברה, נעמיק לדף המתאר את מלאי המוצרים ונעמיק עוד יותר לדף של מוצר אחד ספציפי.
כתיבה ממוקדת גולשים ומנועי חיפוש, דומה לכתיבה המיועדת לקוראי עיתון. מכיוון שרשת האינטרנט הינה סביבה דינאמית, לגולשים אין הרבה סבלנות. נקודות ראויות לציון ומילות מפתח מרכזיות, צריכות להופיע בשלב מוקדם בטקסט ובסוף הפסקה הקצרה השלישית.
הקוראים צריכים לדעת מה עליהם לעשות בשלב הבא. הפסקאות העוקבות צריכות לתמוך בסיפור המתואר בשלושת הפסקאות הראשונות. המטרה היא לסקרן אותם מספיק, על מנת להובילם בבטחה לצעד הבא.
לדוגמא, בכתיבת מאמר לאתר נדל”ן, יש לוודא כי הקוראים: א. מקבלים מידע מספק המאפשר להם לאמוד את האזור ולקבל החלטה האם ברצונם לגור שם ב. להבין כי המתווך נמצא שם על מנת לסייע להם לקבל החלטה ג. בטוחים ויודעים כיצד עוברים לשלב הבא – לרשימת הנכסים למכירה.