אתר אינטרנט – עסק לכל דבר

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
אתר אינטרנט הוא עסק כמו כל עסק אחר וכמו בכל עסק אחר, גם כאן, אפשר להקים ולנהל אותו ברשלנות ואפשר לעשות את זה כמו שצריך, בצורה מקצועית ורצינית. הבה נסקור יחד חלק מהתהליכים וההחלטות שיש לקבל כאשר אנו רוצים להקים עסק חדש, וירטואלי או ממשי.

אתר אינטרנט הוא עסק כמו כל עסק אחר וכמו בכל עסק אחר, גם כאן, אפשר להקים ולנהל אותו ברשלנות ואפשר לעשות את זה כמו שצריך, בצורה מקצועית ורצינית. הבה נסקור יחד חלק מהתהליכים וההחלטות שיש לקבל כאשר אנו רוצים להקים עסק חדש, וירטואלי או ממשי.
לצורך העניין, נאמר שאני מעוניין להקים חנות רהיטים. כיוזם הרעיון עלי לתת את הדעת למספר נקודות:

לימוד וחקירה

עלי לחקור עד כמה החנות שלי תהיה אטרקטיבית יחסית לחנויות אחרות ובמידה ואין כאלה או שמספרן מועט לבדוק מה הסיבות לכך. יתכן שעליתי על נישה שפשוט לא קיימת והיא בעלת פוטנציאל גבוה להצלחה או שהיא לא קיימת מכיוון שהדרישה לה זעומה. יתכן גם שאגלה כי אני עומד להקים חנות אחת, ללא בשורה כלשהיא, שדומה לעוד מיליון חנויות אחרות שקרסו.
במידה ויש ריבוי של חנויות זהות לחנות שברצונך להקים עדין אין הדבר אומר שחבל להקים את החנות, יכול להיות שיש ביקוש גדול מאוד למוצרים ויש מקום להרבה מאוד חנויות. גם אם יש הרבה חנויות שקרסו עדין מוקדם לשאת הספדים מכיוון שיש סיכוי (גדול!!!) שניהול ותחזוקת החנות היה פשוט גרוע!
במהלך השנים בהם אני נמצא בתחום גילתי כי הבעיה העיקרית אינה ההקמה של החנות אלא ניהולה ותחזוקתה. הרבה פעמים אנשים משקיעים את מיטב הונם בהקמת האתר ובטוחים שבזה יסתיים העניין, הם לא מפרסמים ומשווקים את החנות וכמעט ואינם מעדכנים בה את הפרטים והמבצעים השונים. כמה פעמים יצא לכם לגלוש לאתר שמציג חדשות מלפני 3 שנים? אתם תעזו לקנות בו משהו?

מיקום החנות

בעולם הווירטואלי כמו בעולם הממשי יש חשיבות רבה למקום שבו אקים (וירטואלית – אאחסן) את החנות ומהן הוצאות השכירות והארנונה (אחסון) החודשיות שלי. אני גם חייב לברר האם המקום(שרת) שבו ממוקמת החנות שלי מאובטח דיו ויקשה על פורצים למיניהם לחדור לחנות ולגנוב ממנה סחורה או חלילה וחס את פרטי הלקוחות שלי כגון פרטי כרטיס אשראי, האם המקום מספיק מרווח ורחב (נפח ותעבורת האחסון).
ומה לגבי זמן העלייה של האתר? הדבר דומה למקום החנייה שבקרבת החנות שלי, אני חייב להבטיח כי הלקוחות יוכלו להגיע בצורה נוחה לחנות ללא עיקובים מיותרים. בנוסף מיקום החנות יקבע גם את שעות הפתיחה. בעולם הווירטואלי העסקים עובדים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. אם השרת שלך ייפול באופן עקבי הדבר יהיה דומה למצב בו אתה שם כל שעה שלט על הדלת של החנות: “סגור” או “תכף אשוב”. מחקרים שנעשו מראים כי מספר המבקרים באתר הולך ופוחת באופן אקספוננציאלי למספר הנפילות של האתר.

מבנה החנות

חשיבות מבנה החנות הווירטואלית והדרך בה היא מנוהלת זהה לזו של החנות הרגילה. כאשר הלקוח (גולש) יכנס, נרצה לחשוף בפניו את המבצעים שלנו, נציג בפניו מקום נקי ומסודר ונהיה אדיבים בכל פניה שלו אלינו. נציג בפני הלקוח את המוצרים/שירותים שלנו לפי קטגוריות באופן ברור וממוקד, תוך הדגשה של פריטים אותם אנו מעוניינים לקדם ונאפשר ללקוח לשאול את השאלה הבסיסית ביותר בעולם המכירות: “יש לכם מוצר כזה?”
בעסק הווירטואלי נטפל בכך ע”י שימוש במנוע חיפוש פנימי שיאתר מוצרים באתר בהתאם לדרישת הגולש ובמידה והמוצר המבוקש לא קיים, המנוע יהיה מספיק מתוחכם כדי לתת תשובה בסגנון: “לא, אבל יש לנו מוצר דומה…”

פרסום החנות

לאחר שהקמנו חנות ודאגנו שתהיה פתוחה 24 שעות ביממה, אנו צריכים לרוץ ולספר לכולם על העסק החדש. העולם הווירטואלי מציע לנו מספר אפשרויות אשר שימוש לא נכון בחלקם עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.
בלי ספק מנועי החיפוש והאינדקסים השונים הם הכלי החזק ביותר לשיווק במדיה הוירטואלית. מתוך מחקרים ניתן לראות כי 90% מהגולשים מגיעים לאתרים חדשים באמצעות האינדקסים ומנועי החיפוש השונים. יותר מכך, אחוז זעום מהגולשים מגיעים לאתרים שאינם ממוקמים (מדורגים) בדף התוצאות הראשון. השאלה הגדולה היא כיצד אני ממקם את עצמי בדף הראשון, הרבה לפני המתחרים שלי? התשובה אינה פשוטה והיא נדונה באופן מלא בסמינר קידום האתרים שאנו מעבירים.
למבנה העסק (אופן קידוד האתר והמלל שבו) חשיבות מכרעת על פרסומו וקידומו במנועי החיפוש. בעולם הווירטואלי, אתר שנבנה שלא לפי ה”כללים” לא ימוקם במקום ריאלי במנועי החיפוש והרבה פעמים (לרוב) ידרשו לבצע בו שיפוצים כדי למקמו למעלה בדרוג מנועי החיפוש.
מנועי החיפוש הם “אנושיים” עד כדי כך שבמידה ועשית טעויות, לרוב שלא במודע, תגובתם תגרום לך להתחיל לקלל את מנוע החיפוש כאילו שהוא השכן שהחנה את רכבו באמצע הסלון שלך.
מנועי החיפוש לא אוהבים שמציקים להם. כשהעלית אתר – אל תתחיל להפגיז את מנוע החיפוש או לנסות לתחמן אותו בכל מיני שיטות נלוזות כמו שכפול תכנים ואתרים, התחפשות לאתר אחר, זיבול מנוע החיפוש ועוד. דע לך שמנועי חיפוש מסוימים ובהם Google פשוט יסמנו את האתר שלך במקרה כזה ולא יפרסמו אותו ולא משנה מה תעשה!!!
אחת מהדרכים הנוספות להגדיל את התנועה לעסק שלך היא ליצור שיתופי פעולה (קישורים בין אתרים) בין מספר עסקים. הדבר דומה לעולם הממשי שבו אנו חיים: אתה נכנס לקצב קונה בשר והקצב מציג בפניך מתכון לצליית הבשר באמצעות גריל ואף מכוון אותך לחנות שבה תוכל לקנות את הגריל ולהיפך, אתה קונה גריל והמוכר מציין בפניך חנות המוכרת בשר משובח המתאים לצלייה בגריל זה. בעל החנות של הגריל והקצב כרתו ברית שיתוף פעולה. בעולם הווירטואלי כמו בעולם הממשי חשוב מאוד מי ממליץ עליך, האם הוא מוכר? האם הוא עוסק בתחום הדומה לשלך? ומנועי החיפוש יודעים להעריך את זה.

דוחות

גם כאן כמו בחיים האמיתיים אתה חייב לקבל דוחות על מצב התעבורה של הגולשים באתר: באיזה מחלקות הם מתעניינים ובאילו מוצרים הם התמקדו. האם הייתה הרבה תנועה ללא מכירה? מה יכולות להיות הסיבות לכך וכיצד נשפר זאת. לא יתכן שיהיה ברשותך אתר שלא תדע כמה גולשים ביקרו בו ומה הם עשו שם!!! כיום ניתן באמצעים פשוטים יחסית להפיק דוחות מועילים ביותר אשר יספקו לבעל האתר (אם רק ידע לקרוא אותם) מידע רב שלא יסולא מפז.
לסיכום, הבן של השכן שלך, ילד נחמד וחביב, יכול להקים לך אתר אינטרנט תוך שעה להעלות אותו לרשת תוך 10 דקות והנה יש לך אתר בעלות של 5 סוכריות טופי. כן גם זו דרך. אנו מציעים לכם לקחת את העניין בצורה רצינית ולחסוך לכם 5 סוכריות טופי. ישנן עוד הרבה נקודות שלא נגעתי בהן אשר חשיבותם לא נופלת מאלו המוזכרות כאן.

אנו מעבירים סמינר בנושא זה הסוקר את כל ההחלטות והתהליכים שיש לעבור בכדי להקים ולנהל אתר בצורה מוצלחת.