גוגל אנליטיקס למתחילים: עצות לשימוש בסיסי ויעיל

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
גוגל אנליטיקס מציע עולם במלואו של נתונים סטטיסטיים מעניינים שחשוב להכיר בכדי להסיק מסקנות ולהפיק לקחים לצורך ייעול ביצועי האתר ותפקודו. להלן 5 עצות שיסייעו לכם להשתמש בגוגל אנליטיקס בצורה היעילה ביותר שניתן.
 לא כולנו ניחנו בחוש אנליטי מפותח או רצון עז להתעסק עם יותר מידי נתונים מספריים במקום אחד. תוסיפו לזה את העובדה המוכחת בשטח שאין לנו באמת יותר מידי זמן פנוי בין מלאכות קידום האתר או ניהולו לטובת חקירת כלים סטטיסטיים מעניינים יותר או פחות. ובכל זאת אין עוררין על חשיבתו של ניתוח תנועת הגולשים באתר לצורך היכרות עם קהל היעד, מקורות התנועה ויעילות אמצעי הפרסום השונים. הדבר רלוונטי במיוחד בהתייחס לביצועי הקידום האורגני והממומן עליהם לוקחים פיקוד במסגרת שירותי קידום ושיווק באינטרנט.גוגל אנליטיקס, המשתייך לקבוצת הכלים שגוגל מעניק, ללא עלות שימוש מציד המשתמש, מציע עולם במלואו של נתונים סטטיסטיים מעניינים שחשוב להכיר, כאשר המטרה היא לבצע שימוש בכלי יעיל ונכון ככל הניתן וזאת כדי לחסוך בזמנים ולהשגת המידע המקסימאלי שיאפשר הסקת מסקנות והפקת לקחים לצורך ייעול ביצועי האתר ותפקודו.להלן 5 עצות שיסייעו לכם להשתמש בגוגל אנליטיקס בצורה היעילה ביותר שניתן:

רישום הערות לפענוח שינויים בתנועת הגולשים

אירועים שונים שעשויים להשפיע על תנועת הגולשים באתר וליצור גידול או ירידה משמעותית בכמות הכניסות לאתר באופן כללי או ממקורות תנועה מסוימים, כדאי לתעד בגוגל אנליטיקס באמצעות כתיבת הערות (annotation) בתאריכים בהם אלו התקיימו. החל מחגים ומועדים, תחילת קמפיינים משמעותיים, תאריכים בהם האתר לא היה באוויר ועד מועדים בהם עודכנו הגדרות באנליטיקס.
google analyticsבהתייחס לכל אלה ואירועים דומים אחרים כדאי להוסיף התייחסות באנליטיקס והערות בתאריכים הרלוונטיים וזאת כדי לספק הסבר מהיר לתנודות לא רגילות בתנועה לאתר ולחסוך זמן באיתור סיבות שעשויות להסביר את אלו כשנצפות באנליטיקס במועדים מסוימים. הוספת ההערה תתבצע באמצעות לחיצה על התאריך הרלוונטי בגרף באחד הדו”חות הרגילים, לחיצה על ” Create new annotation”, הוספת ההערה במשבצת הבאה ושמירתה.

מדידת ביצועי פעילות קידום אורגנית

אמנם קיים קושי לזהות את מילות המפתח האורגניות המדויקות אותן חיפשו הגולשים שהגיעו לאתר דרך חיפושים אורגניים (גוגל אינו חושף את המידע ומציג את הנתון “Not Provided” במקום את פירוט המילים), עדיין ניתן לזהות בגוגל אנליטיקס את נתוני הכניסות לאתר לדפי נחיתה אורגניים. באמצעות מדידת כניסות לדפי הנחיתה המקודמים ניתן למדוד את ביצועי הדפים ולבחון לאורך זמן האם העלייה בדירוג האתר בביטויים הרלוונטיים לדפים המקודמים אכן מוכיחה גם גידול בכמות הכניסות אליהם. ובמידה ונגדיר יעדים באנליטיקס, נוכל אף לבחון האם עלייה זו תרמה לגידול בכמות ההמרות (השגת היעדים באתר). נתוני הדפים האורגניים מוצגים בדו”חות Acquisition – Keywords – Organic ומעבר ללשונית “Landing Page”
 Organic landing pages on google analytics

כל הנתונים תחת בית אב אחד

כדי שאכן נוכל לבחון את ביצועי ערוצי שיווק ופרסום שונים התורמים לתנועה באתר, כולל קמפיינים מסוגים שונים, חשוב שפירוט נתוני הכניסות מכל מקורות התנועה הרלוונטיים ידווחו בממשק גוגל אנליטיקס. בעוד שנתוני כניסות ממקורות מפנים, חיפושים אורגניים ורשתות חברתיות מדווחים בממשק גוגל אנליטיקס ללא צורך בהתערבות מצידנו, כדי שנתוני הקמפיינים הממומנים (AdWords) יוצגו באופן מפורט בכלי, יש צורך בחיבור שני החשבונות.באמצעות חיבור שני החשבונות, נתוני הקמפיינים המופיעים בממשק Google AdWords יוצגו גם בכלי גוגל אנליטיקס, לרבות שמות הקמפיינים, מילות המפתח (במקרה של קמפיינים ממומנים נתוני מילות המפתח מוצגים במלואם), סוגי התאמת מילים, כתובות יעד ועוד. חיבור החשבונות מתבצע דרך ממשק Google AdWords או חילופין, דרך ממשק גוגל אנליטיקס במסגרת עדכון בלשונית ה- Admin:לצורך ביצוע חיבור החשבונות בפועל, יש להיכנס לגוגל אנליטיקס עם פרטי משתמש בעל הרשאה מלאה באנליטיקס והרשאת Admin ב-  Google AdWords.
adwords linking to google analytics

תיוג קמפיינים למדידה וניתוח מיטבי

במידה ומעלים קמפיינים מסוגים שונים (לא כולל קמפיינים AdWords), כדוגמת ניוזלטרים, באנרים באתרים מארחים, קמפיינים ברשתות חברתיות (קמפיינים ממומנים או ללא תשלום) וכיוצא בזה, חשוב לתייג את כתובות היעד באתר וליצור כתובת דף נחיתה ייחודית מזהה לכל קמפיין בכדי שגוגל אנליטיקס יבחין את התנועה המגיעה מקמפיינים אלו לעומת יתר התנועה וידווח בנפרד על הנתונים.באמצעות תיוג קמפיינים תוכלו למדוד ולנתח את ביצועי הקמפיינים בעוד, שללא שימוש בתיוג מהסוג, התנועה תדווח כחלק מסך התנועה מפייסבוק, טוויטר, האתר המארח או במסגרת תנועת ה- Direct כשמדובר בתנועה ממיילים שגוגל אנליטיקס אינו מצליח לפענח. תיוג הקמפיינים ויצירת כתובות דפי נחיתה ייחודיות מזהות לכל קמפיין יתבצע באמצעות כלי ייעודי בשם URL Builder בכתובת הבאה .בכלי תידרשו להגדיר מזהים ייחודיים לכתובת אליה תרצו להפנות בקמפיין בהתאם לנתוניו באופן הבא:
מקור מסע הפרסום- למשל facebook, newsletter
אמצעי הגעה לאתר – למשל wall, cpc ,email
שם מסע הפרסום – למשל summer-sale-facebook
* חשוב שייעשה שימוש בפרמטרים מזהים באנגלית, אותיות קטנות וללא רווח בין המילין אלא בשימוש מקף למשל.הכלי ייצור את כתובת היעד הייחודית הכוללת את הפרמטרים שהוגדרו, למשל:
https://www.seo-simple.co.il/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=summer-sale-facebook
וכתובת זו יש להטמיע בקמפיין ככתובת היעד באתר במקום את הכתובת המקורית (הלא מתויגת). לאחר עליית הקמפיין לאוויר יחלו להופיע נתוני הקמפיין במסגרת דו”חות Acquisition – Campaigns
campiagns on google analytics
בדרך זו תוכלו לבחון את כמות הכניסות לקמפיין, את איכות התנועה והאם התנועה שהגיעה דרך הקמפיין אכן השיגה את יעדי האתר.

הגדרת יעדים לבחינת יעילות האתר

על מנת שתוכלו לראות את התמונה השלמה ולבחון האם האתר אכן משיג את הפוטנציאל הגלום בו ומשיג את מטרותיו, כדאי להגדיר בגוגל אנליטיקס את היעדים המרכזיים שחשוב להשיג באמצעותו. בדרך זו תוכלו לדעת למשל אילו מקורות תנועה, קמפיינים ודפי נחיתה השיגו את יעדי האתר ולא רק מי תרם לתנועה המשמעותית באתר מבחינה כמותית. כדאי להגדיר יעדים בהתאם לחשיבותם, כמו למשל לידים והשארת פרטים באתר, רישום לרשימת תפוצה, ניוזלטר וכיוצא בזה. לצורך הגדרת היעדים יש צורך להיות בעל הרשאה מלאה והגדרת היעדים מתבצעת בפועל דרך ממשק ה- Admin:
new goal on google analyticsבהתאם ליעד, תוכלו להגדיר גם “משפך” ושלבים בדרך להשגת היעד כך שתוכלו לדעת באלו דפים בתהליך ההמרה (השגת היעד) אחוז משמעותי של גולשים נוטש את התהליך ולא מסיים ומשלים את היעד וזאת בכדי להסיק מסקנות ולבצע שיפורים נדרשים בדפים מהסוג. בדו”חות Goals תוכלו לצפות בנתוני היעדים, כולל בנתוני תהליך השגת היעד במידה והגדרתם במהלך הגדרת היעד משפך כפי שניתן לראות בדו”ח Funnel Visualization:
phone calls on google analyticsבנוסף לנתוני דו”חות אלו, תוכלו לבחון את נתוני ההמרות בדו”חות השונים באנליטיקס, כאשר מלבד לנתוני כמות הכניסות ואיכות התנועה, תוכלו לבחון את כמות ההמרות בהתאם לכל מקור תנועה, קמפיין, דף נחיתה ומילת מפתח (בהתייחס לקמפיינים ממומנים בלבד).