עדכון פנדה – הכן אתרך לגוגל!

קידום אתרים אפקטיבי ברמה אחרת...

ניהול מוניטין
אם נפגעתם ... לא יבקשו מכם סליחה אלא ידרשו מכם לעבוד קשה יותר, להתאמץ, להשקיע ולהוכיח שאתם ראויים להיות במקום שבו דורגתם. גוגל נורא אוהבת את פנדה ומרוצה מהמלחמה בספאם, יכול להיות שזה ילך ויחמיר והביקור הבא של פנדה יהיה אגרסיבי יותר. תתכוננו.

עדכון פנדה – מבוא
עדכון פנדה זכה להרבה תשומת לב בחדשות עולם קידום האתרים ובפורומים השונים, כאשר בעלי אתרים רבים בחו”ל מצאו את האתרים שלהם מפנים את מיקומם הגבוה לאתרים אחרים באופן דרמטי. פנדה נועד לסייע למשתמשים למצוא אתרים באיכות גבוהה במנוע החיפוש של גוגל ולשפר את חווית הגלישה.

“המטרה שלנו היא פשוטה: להציג למשתמשים את התוצאות הרלוונטיות ביותר לשאילתות שלהם במהירות הכי גבוהה. מטרה זו דורשת מאיתנו התכווננות ועדכונים תכופים של האלגוריתמים שלנו, כי התוכן באינטרנט גדל במהירות”. גוגל.

אני רוצה לחלוק אתכם במאמר הזה מספר המלצות וטיפים שיעזרו לכם להתאים את האתר שלכם כמה שיותר קרוב למה שגוגל דורשת.

לוח פנדה – מתי פנדה מגיע?
כל עדכון נותן לכם אינדקציה לערך האתר שלכם. אפשר לראות שעדכון פנדה פועל בערך בין 5-7 שבועות. כך שאם אתם מעוניינים לשפר את האתר ולשמור על המיקום שלכם, תוכלו לזהות אם עבודתכם היתה יעילה תוך חודש וחצי –חודשיים (השערה – ואם לא … תמשיכו לעבוד).

עדכון פנדה – מאז ועד עכשיו:
עדכון פנדה 1.0 : 24/2/2011
עדכון פנדה 2.0 : 11/4/2011
עדכון פנדה 2.1 : 10/5/2011
עדכון פנדה 2.2 : 16/6/2011
עדכון פנדה 2.3: 23/7/2011

על מה לשים דגש?

חווית המשתמשים
גוגל רוצה מהירות, חוויה, נוחות, שיהיה כיף באתר שלכם ומעניין, שהגולשים יוכלו למצוא את מבוקשם מהר. אם האתר שלכם נוסד בשנת 1991 ובניתם אותו על פלטפורמה ישנה, הגרפיקה בו עתיקה והוא לא אסתטי לעין לגולש, הפונט מעוות, הצבעים צורמים, תהיה לכם קצת בעיה (כמובן, שאם האתר שלכם מעוצב, מושקע והתוכן ירוד – הוא ייפגע גם כן).

פרסומות באתר
אם האתר שלכם מציג פרסומות של גוגל AdWord, יהיה עליכם להיות זהירים עכשיו יותר מתמיד. למרות שגוגל זוכה לבמה מפוארת אצלכם באתר ואתם מקריבים חלק מהאתר שלכם לטובת ההכנסות של גוגל (ושל עצמכם), יותר מדיי פרסומות ומודעות מילים יכולים בהחלט להזיק לכם. וודאו שמודעות המילים נראות כפרסומות, הקצו להם פינה מיוחדת, הבליטו אותן, בדקו את המשקל שלהן בדף.

שונה זה טוב…
יותר מתמיד אתם צריכים לבצע עכשיו בדיקות של שכפול תוכן. תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות תוכנות שונות, אני ממליצה על Copyscape אם זיהיתם מספר אתרים שעשו שימוש בתוכן שלכם, פנו אליהם ובקשו להסיר אותו.

עוד דבר, אם חשבתם לסמוך על כותבי התוכן שאתם שוכרים מבלי לבדוק אם התוכן הוא אכן מקורי, טעיתם בגדול, אתם בדרך לצניחה. הכותבים עצמם, אינם מודעים לעובדה שתוכן מועתק יכול להוביל לפגיעה של האתר שלכם (וגם לא אכפת להם כל כך), חשוב לעשות איתם הסכם עבודה, המבהיר את הדרישה לספק לכם אך ורק תוכן מקורי.

את מי אתם מעניינים?
שימוש חוזר בכותרות על אותה מילות המפתח יכול לעורר דאגה אצל הדוב. אם גולשים מגיעים לאתר שלכם ומה שהם “מקבלים” זה תוכן תבניתי, שאינו מחדש להם כלום, ללא דוגמאות, בלי תמונות, כזה משעמם… גם הפנדה יחשוב שאתם משעממים.

מה אתם יכולים לכתוב שיעשיר את הגולשים? טיפים, המלצות, סיפורי מקרה, נושאים משלימים, שאלות ותשובות, לוח אירועים וכל מידע שימושי נוסף שיעניין את הגולש. צאו מהמשבצת של קידום האתר באמצעות תוכן, תחשבו אחרת, איזה תוכן היה מעשיר אתכם בתחום הזה? מה יגרום לגולשים ללחוץ “לייק” על אותו המאמר? מה יוביל אותם לשיתוף?

חרדת נטישה
נטישה מהירה של האתר מאותתת באופן אוטומטי לגוגל שקיימת בעיה. אם הגולשים לא מוצאים עניין באתר שלכם, גם גוגל לא ימצא!

קשר טבעי
החלפת קישורים לא טבעית מעלה חשדות. הדרך היחידה להתמודד עם זה היא להיות טבעי. איך עושים את זה? פשוט! תוכן מומלץ – עובר בטבעיות, כך שאם כתבתם פוסט והשקעתם בו, הוא יעבור לו בטבעיות ברשתות החברתיות, באמצעות דואר אלקטרוני וכו’….
א מ י נ ו ת
אתר אמין הוא אתר שמעניק לגולשים תחושה של אמת, איך יוצרים אתר אמין? מקצועיות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בטיב התוכן ובמקורות שלו, בדפים שכדאי להוסיף לאתר, בהמחשה נכונה וכן הלאה. לדוגמה: נכנסתם לאתר של מומחה לרפואת שיניים, אתם לא מוצאים באתר פרטים אודות הרופא, הכתובת לא ברורה והדבר הבולט באתר הוא טופס התקשרות ותוכן שיווקי המזמין אותך לפגישת ייעוץ. מאמינים שהוא מומחה? למה אין מידע מפורט ומאמרים אודות הטיפולים השונים? יש המלצות???

הגשת מאמרים המונית – לא עוד!
חשבתם שאם תגישו את המאמרים שלכם באתרי המאמרים השונים ותקבלו קישור, אתם “על הגל”? מה באמת יוצא לכם מזה מלבד העובדה שהתוכן הוא זהה? שאתם במו ידכם משכפלים מאמרים? הימנעו מפרסום מאמר זהה באתרים אחרים. שמרו על המקור – אצלכם!

בבלוג של גוגל מדגישים שאם בחרתם להגיש מאמר לספריית מאמרים, שימו לב שזה רלוונטי לתחום שלכם, בנוסף, יהיה עליכם לבחון את אותה ספריית מאמרים ולזהות האם האתר עצמו מתוחזק כראוי ואינו נחשב לאתר בעל תוכן ירוד בעצמו.

גולשים, איך אתם מתנהגים?
אחרי שדאגתם לעשות אופטימזציה לאתר, אתם חייבים לעקוב אחר התנהגות הגולשים. אחרי כמה זמן הם עוזבים את הדף? האם הם יוצאים מהאתר תוך זמן קצר מאוד? הם בכלל עברו בין הדפים? איזה תוכן הכי עניין אותם ואיזה דף הוא בעל אחוז הנטישה הגבוה ביותר? נתונים אלו יכולים לתת לכם מושג – מה עליכם לשפר.

פנדה הוא דוב חברותי
המלצות – המלצות – ועוד המלצות. גוגל מחפשת את האנשים שממליצים עליכם באמת. את אותם אנשים שמעבירים את הקישור שלכם בלחיצת כפתור, את אלו שמתייחסים ומגיבים למה שאתם כותבים. קשר הדוק עם המדיה החברתית יצביע על חיות האתר שלכם.

לחצן +1
מחוברים לרשת החברתית גוגל +? אם לא, הגיע הזמן. מרגע שהתחברתם לרשת, יש לכם כח להשפיע בדף התוצאות על אתר מסוים. ליד כל תוצאה תופיע התמונה שלכם בקטן + שם הפרופיל בגוגל +, ומה קורה שיש 20 איש שהצביעו על אתר מסוים? במי הגולשים יבחרו עכשיו מבין כל התוצאות?

בקרת איכות
בחודש מאי 2011 פרסם עמית סינגאהל בבלוג של גוגל (Google Webmaster Central) פוסט בו הוא רומז איך אפשר לזהות אתרים בעלי איכות גבוהה. אלו השאלות שעליכם לשאול את עצמכם, בעלי האתרים, כדי לדעת האם האתר שלכם עומד בצפיות של גוגל. אז לפעול מהר לפני שפנדה חוזר. להלן חלק מן השאלות:

האם ניתן לבטוח בתוכן המופיע באתר?
האם התוכן המופיע באתרכם נכתב על ידי גורם מקצועי, הבקיא באותו נושא הכתוב? האם מופיעות בו שגיאות כתיב?
האם באתר האינטרנט שלכם מופיעות כתבות רבות שמדברות על אותו הנושא, מה משקל מילת המפתח?
האם אתם סומכים על האתר? האם הוא מספיק מוגן לדעתכם? האם הייתם מזינים בו פרטים אישיים, כגון מספר כרטיס אשראי או כתובת?
האם התוכן המופיע באתר הוא לטובת הגולשים המבקרים בו? האם הוא מעצים את חווית הגלישה?
האם התכנים מבוססים על עובדות? מחקרים?
האם אתם הייתם משתפים את התוכן ברשתות חברתיות או ממליצים עליו?
האם התכנים באתר מספקים את המידע הדרוש?
האם התוכן עלול לפגוע בגולשים?

הכנות לביקור הדוב
על פי לוח הזמנים של עדכון פנדה מבית גוגל, הוא אמור להתרחש בעוד כחודש – חודש וחצי. זה הזמן לבחון את האתר שלכם בזכוכית מגדלת (או את אתרי הלקוחות) ולהכין את עצמכם לעדכון פנדה הקרוב.

הכינו טבלה (אקסל) שתכיל את הנתונים הבאים: זמן טעינת הדף, רמת התוכן בדף, כמות מילות המפתח, מספר הקישורים, כמות מודעות מילים, האם קיים שכפול תוכן, ועקבו אחריה.
אם יש לכם דפים באתר שהרמה שלהם נמוכה, תייגו אותם זמנית ומנעו אינדוקס של גוגל עד שתעשירו אותם ותשפרו אותם עבור הגולשים, זכרו, פנדה לא יפגע בדף ספציפי אלא בכל האתר. אולי זה עדיף ככה.
עקבו באמצעות Google Webmaster אחר שגיאות סריקה ושגיאות קיימות באתר.
התאימו את מילות המפתח לפי מה שמקובל.
בדקו אילו דפים הובילו לתנועת גולשים גדולה לאתרכם, תכנים בעלי איכות גבוהה, דפים הנצפים ביותר, בעלי אחוז נטישה נמוך והתמקדו בהם.

זהו … הגיע הזמן לסכם:
אם נפגעתם … לא יבקשו מכם סליחה אלא ידרשו מכם לעבוד קשה יותר, להתאמץ, להשקיע ולהוכיח שאתם ראויים להיות במקום בו דורגתם. גוגל נורא אוהבת את פנדה ומרוצה מהמלחמה בספאם, יכול להיות שזה יילך ויחמיר והביקור הבא של פנדה יהיה אגרסיבי יותר. תתכוננו.

אה… דבר קטנטנן אחרון, פנדה מתחיל ללמוד עברית! נקווה שהשפה תהיה קשה עבורו….

כל טיפ, המלצה, שיתוף, העברה לחבר, לפייסבוק, לגוגל + … תתקבל בברכה!